لیزر موهای زائد بدن در بارداری چه عوارضی دارد؟

رشد موهای زائد در دوران بارداری به دلیل مشکلاتی که خانم‌ها در این دوران دارند، به ویژه برای زنانی که به ظاهر خود حساس هستند، شاید بتوان گفت یک معضل است. دوران حاملگی با افزایش و بی‌ تعادلی هورمونی در بدن زنان همراه است. این مسئله به بروز تغییرات گسترده مانند رشد غیر طبیعی موها در برخی منجر می‌شود.زنان همیشه به رشد موهای زائد در بدن خود حساس هستند و متخصصان به دنبال راه‌هایی برای رفع و از بین بردن آنها بوده‌اند و تا به حال هم راه‌های زیادی برای این کار پیدا کرده‌اند. یکی از بهترین روش‌هایی که این روزها تقریباً جایگزین بقیه راه‌ها شده است، استفاده از لیزر است.

رشد موهای زائد ممکن است در این دوران در قسمت‌های مختلف بدن روی صورت، قفسه سینه، پستان‌ها، بازوها و شکم اتفاق بیفتد. به طور معمول، رنگ این موها از موهای معمولی بدن تیره‌تر است. بزرگ شدن شکم در دوران حاملگی دسترسی به برخی از قسمت‌های بدن را برای خانم‌ها دشوارتر می‌کند و ممکن است برای رهایی از موهای زائد آنها را به فکر استفاده از لیزر بیاندازد. اما سؤالی که ممکن است ذهن زنان باردار را به خود مشغول کند این باشد که آیا لیزر موهای زائد در این دوران ضرر دارد؟ آیا ممکن است برای جنین خطراتی داشته باشد؟

عوارض و خطرات لیزر موهای زائد در دوران بارداری:
در کل، لیزر موهای زائد روش بسیار ایمنی است اما بسیاری از پزشکان از خانم های باردار می خواهند که این کار را تا بعد از زایمان به تاخیر بیندازند.

اطلاعت کمی در خصوص آسیب اشعه لیزر به جنین وجود دارد، به همین خاطر استفاده از هر گونه روش های درمان با لیزر، در دوران بارداری از سوی پزشک ممنوع می شود.

در دستگاه های لیزر اصولا از اشعه های غیریونیزه استفاده می شود. استفاده از این روش باعث به وجود آوردن گرمای بسیار زیادی بر روی فولیکول های موهای زاید می شود تا این موها از ریشه از بین بروند. استفاده از این تکنیک باعث به وجود آمدن جهش سلولی در سلول های بدن نمی شود. این دسته اشعه ی لیزر تنها به اندازه ی چند میلی متر به درون پوست نفوذ می کند. البته با این وجود ممکن است این اشعه های غیریونیزه توسط بافت های اطراف جذب شوند.

همچنین بخوانید:   دلیل گود افتادگی چشمان

پزشکان از تاثیر گذاری این موارد بر روی نوزاد در شکم مادر اطمینان کافی ندارند. در بعضی از زنان باردار استفاده از لیزر برای از بین بردن موهای زائد می تواند باعث ایجاد درد های موضعی بر ناحیه ی لیزر شده به وجود آید که متخصصان پوست از کرم های بی حس کننده استفاده می کنند. مصرف کرم های بی حس کننده توسط زنان باردار به دلیل جذب آن توسط پوست توصیه نمی شود.

در دوران بارداری پوست شما بسیار حساس می شود و در نتیجه استفاده از لیزر موهای زائد ممکن است باعث به وجود آمدن درد، خارش و دیگر مشکلات پوستی شود.

تعداد و طول جلسات لیزر موهای زائد برای افراد باردار به چرخه ی رشد موهای آن ها بستگی دارد. اما به دلیل تغییر هورمونی در دوره ی بارداری، این مدت زمان این چرخه می تواند کوتاه شود و یا عواملی بر تحریک فولیکول های مو اثرگذار باشند. به همین دلیل ممکن است بعضی از زنان باردار شاهد رشد سریع و مجدد موهای زائد خود شوند.

یکی از دلایلی که استفاده از لیزر در دوران بارداری توصیه نمی شود این است که لیزر میتواند باعث انقباضات ماهیچه ها بشود؛ مخصوصا وقتی بر روی شکم و ران ها انجام می شود. اندام هایی مثل سینه ها و ناحیه بیکینی در دوران بارداری و مخصوصا در ماه های آخر بسیار حساس می شوند و تحمل بیمار در حین لیزر موهای زائد بسیار کمتر از حالت عادی می شود. حساسیت بیش از حد پوست هم باعث عوارض و مشکلاتی مثل قرمزی و التهاب شدید پوست می شود. دراز کشیدن و یا نشستن در حین لیزر موهای زائد در دوران بارداری بسیار سخت است.

همچنین بخوانید:   راهنمای انتخاب صابون برای انواع پوست

بهتر است لیزر موهای زائد را در دوران بارداری فراموش کنید

اگر اقدام به بارداری کرده‌اید باید انجام لیزر موهای زائد را به تعویق بیاندازید:
اگر در میانه‌ی درمان رفع موهای زائد با لیزر هستید و باردار شده‌اید، بهتر است درمانتان را به بعد از زایمان معوق کنید. همیشه می‌توانید از روش‌های دیگری جهت از بین بردن موهای زائد استفاده کنید. حتی اگر انجام لیزر موهایتان دست نگه‌دارید، باعث نمی‌شود که پیشرفت حاصله به حالت اولیه‌ای که در جلسه‌ی اول داشتید برگردد.

لیزر موهای زائد در دوران شیردهی:
همچنین اگر در دوران شیردهی هستید، انجام لیزر موهای زائد برای شما توصیه نمی‌شود. اگرچه هیچ شواهد علمی وجود ندارد که نشان‌دهنده‌ی رابطه‌ی بین این روش با مضراتی احتمالی برای کودکتان باشد، بهتر است در این دوران تحت هیچ روش لیزری و تشعشعی قرار نگیرد. همچنین بسیاری از پزشکان به شما اجازه نمی‌دهند که در دوران شیردهی از روش لیزر موهای زائد استفاده کنید زیرا بدن مادران شیرده مملو از هورمون‌ها می‌باشد و انجام این روش عوارضی را در پی خواهد داشت.

همچنین انجام روش لیزر موهای زائد در زمان شیردهی می‌تواند سبب تغییراتی در تولید ملانین در بدن و نیز منجر به تجمع بیش‌ازحد یا کمترین مقدار تجمع رنگ‌دانه‌ها شود. کرم‌های بی‌حسی مانند پمادهای بی‌حسی موضعی که برای کاهش درد بعد از لیزر استفاده می‌شود می‌توانند از طریق خون وارد شیر شود؛ بنابراین بهتر است که لیزر موهای زائد را تا بعد از پایان دوره‌ی شیردهی به تعویق بی اندازید.

دیگر روش های از بین بردن موهای زائد در دوران بارداری:
۱- اپیلاسیون
ممکن است متوجه شوید پوست شما در طول بارداری واکنشی متفاوت به وکس نشان می دهد. پوست شما ممکن است حساس تر باشد؛ استفاده از لوسیون ضدعفونی کننده تسکین دهنده قبل و بعد از اپیلاسیون ممکن است باعث کاهش سوزش یا خارش شود. همچنین ممکن است عفونت را از بین ببرد، باعث کاهش تحریک پذیری و کاهش قرمزی که موجب عفونت می شود، شود.

همچنین بخوانید:   خشکی چشم اذیت تان می کند؟

قبل از اپیلاسیون بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است دلیلی خاص وجود داشته باشد که وکس در طول بارداری به شما توصیه نشود. برخی از زنان باردار، استفاده از وکس را از کرم ها موثرتر می دانند.

۲- کرم ها و دپیلاتورها
نگرانی اصلی در مورد دپیلاتورها در دوران بارداری، مواد فعال حاوی پودر سولفید باریم و تیگویلیکلات کلسیم هستند. شواهدی وجود ندارد که آنها در دوران بارداری مضر هستند، اما مطالعاتی در خصوص ایمنی آن ها نیز موجود نیست (بهترین روش شیو کردن در دوران بارداری).

مشاهده هر گونه لوازم آرایشی، باید ابتدا این مواد را از روی بدن امتحان کنید تا متوجه شوید بدن چگونه به آن واکنش نشان می دهید. مواد شیمیایی، هنگامی که در معرض اکسیژن قرار می گیرند، بوی خاصی به جای می گذارند که ممکن است برای شما بسیار ناخوشایند باشد و در موارد نادر باعث واکنش آلرژیک شود.

۳- ژیلت
اگرچه اصلاح ساده ترین گزینه در دوران بارداری نیست، اما ارزان ترین و راحت ترین گزینه است. سعی کنید با همراهی همسرتان این کار را جذاب تر کنید. مرطوب کننده هایی که حاوی ویتامین E هستند، به برخی زنان کمک می کنند تا کمتر موهای بدن را اصلاح کنند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید