مهمترین علائم ضربه مغزی

the-main-symptoms-of-concussion

یک جراح مغز و اعصاب با اشاره به اینکه تمام ضربه های وارد شده به سر با آسیب جدی همراه نیست، اظهار داشت: ضربه ای که بیهوشی خفیف ایجاد می کند، درمانپذیر است، ولی ضربه های شدیدتر که با شکستگی جمجمه و له شدگی مغز همراه است، صدمات متعددی به نسج مغزی می زند.

دکتر حمید رحمت اظهار داشت: در ضربه های مغزی که با پارگی شریان همراه است، مقدار زیادی خون در فاصله کمی در زیر استخوان و خارج سخت شامه جمع می شود که در این صورت فرد مصدوم به جراحی نیاز دارد، در حالی که در بسیاری از خونریزیها نیازی به جراحی نیست و درمانهای دیگر انجام می شود.
وی ادامه داد: در ضربه هایی که تنها پوست سر آسیب می بیند مشکل حادی به وجود نمی آید، ولی در ضربه های شدید مغزی امکان خونریزی های متعدد در داخل مغز وجود دارد که درمان این موارد خیلی رضایت بخش نیست.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه اگر شدت ضربه، بیهوشی کامل به همراه داشته باشد، به نسج مغزی صدمات زیادی می زند، اظهار داشت: در بعضی از ضربه های مغزی به علت چرخش مغز در داخل جمجمه شکستگی های متعددی در قسمتهای مختلف ایجاد می شود و در این حالت امکان بیهوشی فرد وجود دارد و یا علائم عصبی و فلج اعضا اتفاق می افتد که امکان بهبود بعضی از اندامهای فلج پس از درمان وجود دارد.
وی خاطرنشان کرد: اصولاً بیش از ۸۵ درصد ضربه های وارد شده به مغز خفیف است و با دو تا سه روز بستری شدن قابل درمان هستند، در حالی که ۱۵ درصد ضربه ها احتیاج به درمان پزشکی دارند که حدود ۵ درصد آنها ضربه های مغزی شدید هستند.

همچنین بخوانید:   در دام دندانپزشکان تقلبی نیفتید!

دکتر رحمت، مهمترین علایم ضربه مغزی را بیهوشی، استفراغ مکرر و قطع تنفس دانست و افزود: باز کردن راه تنفسی مصدوم در محل حادثه اهمیت زیادی دارد و با توجه به زمان به هوش آمدن، عوارض مختلفی برای فرد به وجود می آید.
این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه سقوط از بلندی، تصادفات، اصابت اجسام سخت به جمجمه مانند سنگ یا میله آهنی از علل ایجاد ضربه مغزی هستند، گفت: در درمان فردی که دچار ضربه مغزی شده، برطرف کردن مشکل تنفسی، پایین آوردن فشار مغز و مطمئن شدن از نداشتن عفونت ثانویه ضروری است و در بعضی مواقع برای فرد صدمه دیده دستگاه تنفس مصنوعی استفاده می شود.

دکتر رحمت ادامه داد: در همه موارد شکستگی جمجمه، احتیاجی به جراحی نیست، تنها وقتی که شکستگی با جابه جایی استخوان جمجمه همراه باشد و فشار روی مغز وارد شود به جراحی نیاز دارد.
وی در پایان اظهار داشت: مواظبت از کودکان و استفاده از حفاظ ایمن در لبه های بالکن و پشت بام به منظور جلوگیری از سقوط، رعایت اصول ایمنی و سالم تر سازی جاده ها، نوسازی وسایل نقلیه، رعایت اصول بهداشت کار و همچنین استفاده از کلاه ایمنی توسط موتورسواران و کسانی که در ساختمانها کار می کنند، مهمترین راه های پیشگیری از وارد آمدن ضربه مغزی هستند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید