علائم اگزمای اتوپیک چیست؟

254640_657

اگر پوست شما معمولا خشک است، خطوط قرمزی روی آن ایجاد شده و فلسی شکل است، ممکن است به اگزمای اتوپیک مبتلا شده باشید که به آن درماتیت آتوپیک و یا اگزمای ساده هم گفته می شود.

اگزما

اگزمای اتوپیک نام های متعددی دارد، مانند درماتیت اتوپیک یا اگزمای ساده. اما همه آنها در یک ویژگی مشترک هستند: قرمزی و فلسی شدن پوست که هیچکس نمی تواند با خارش آن مقابله کند.

اگر پوست شما معمولا خشک است، خطوط قرمزی بر روی آن ایجاد شده و فلسی شکل شده است، شما ممکن است به شرایط بالینی به نام اگزمای اتوپیک مبتلا شده باشید که به آن درماتیت آتوپیک و یا اگزمای ساده هم گفته می شود.

اگرچه این بیماری معمولا مزمن و طولانی مدت است، اما با این حال راه هایی وجود دارد که با کمک آن بتوانیم علائم بیماری را تخفیف داده و آن را قابل تحمل تر کنیم.

اگزمای اتوپیک شایع ترین نوع درماتیت پوستی است. اتوپیک بودن به معنای مرتبط بودن با آلرژی است، چراکه برخی انواع مواجهه ها منجر به این راش های پوستی می شود.

به نظرمی رسد پوست مبتلایان به اگزمای اتوپیک به برخی مواد حساس است، مثل پارچه های پشم، باقیمانده مواد شوینده بر روی لباس و مواد تشکیل دهنده برخی لوازم آرایشی و بهداشتی.

البته برخی مواد موجود در برنامه غذایی نیز باعث تشدید علائم در این بیماران می شود و کاهش مصرف این موادغذایی ممکن است علائم بیماری را بهبود دهد.

اگزمای اتوپیک می تواند هر فرد در هر سنی را درگیر کند، اما معمولا اولین تظاهر آن در سنین کودکی خواهد بود.

همچنین بخوانید:   به کمک این ماسک ها پوستتان را تا عید شفاف کنید

این بیماری معمولا با خارش و لکه های قرمز پوستی، تاول ها و پوسته پوسته شدن ظاهر می شود. در نهایت در مناطق راش ها، بثورات از بین رفته، پوست ضخیم می شود و این چرخه به طور مکرر ادامه پیدا می کند.

در بسیاری از افراد، مواجهه با سرما باعث تشدید خشکی پوست خواهد شد و رطوبت بهترین درمان برای اگزماست، مخصوصا در هوای سرد

علائم اگزمای اتوپیک از قرار زیر اند:

– خشکی های تکه ای بر روی پوست که به صورت راش های پوستی ضاهر می شود

– تورم، فلسی شدن و قرمزی پوست

– راش ها و بثورات جلدی بر روی صورت، زانوها، آرنج یا مچ دست

– تاول

– تغییر رنگ پوست بعد از تظاهرات مکرر

– تظاهر تکه های چرم بر روی پوست

– خارش شدید

– خارش و ترشح از گوش

در کودکان، اولین علائم اگزما معمولا در گونه ها، زانوها و آرنج ها ظاهر می شود. در حالی که علائم اگزما بر روی پوست صورت بزرگسالان، معمولا شیوع کمتری دارد.

چه عواملی منجر به اگزمای اتوپیک می شوند؟

مانند سایر اگزماها، اگزمای اتوپیک به دلایل نامعلومی ایجاد می شود. البته ممکن است ژنتیک در این میان نقشی را برعهده داشته باشد. شیوع اگزمای اتوپیک معمولا در خانواده های دارای سابقه بیماری های آلرژیک مانند آسم و تب یونجه بیشتر است.

همانطور که گفتیم پوست مبتلایان به اگزمای اتوپیک، نسبت به آلرژن ها شدیدا حساس است و این خود منجر به علائمی نظیر التهاب مزمن و خارش شدید خواهد شد.

از جمله شایع ترین محرک های اگزما می توان به موارد زیر اشاره کرد:

همچنین بخوانید:   در دوران بارداری سونوگرافی سه بعدی چه اهمیتی دارد؟

– تغییر آب و هوا و دمای هوا

– مواجهه مکرر پوست با آب (مثلا شستن مکرر دست ها یا حمام های مکرر و طولانی مدت)

– خشکی بیش از حد پوست

– استرس بیش از حد

– مواجهه با ترکیبات و مواد شیمیایی محرک

روش هایی برای کاهش حملات اگزما

بدون شک، شناخت و دوری از عوامل شروع کننده و تشدیدکننده اگزما، در کنترل و کاهش علائم بیماری مفید خواهد بود.

از مواجهه با سرما بپرهیزید

کاهش دما به افزایش علائم اگزما منجر خواهد شد. در بسیاری از افراد، مواجهه با سرما باعث تشدید خشکی پوست خواهد شد و رطوبت بهترین درمان برای اگزماست، مخصوصا در هوای سرد.

در فصل زمستان و پاییز، کرم مرطوب کننده موثرترین عامل در پیشگیری از کاهش رطوبت پوست است. بد نیست برای تامین این رطوبت، در فضای منزل از یک دستگاه بخور استفاده کنید.

گرد و خاک را دور کنید

مطالعه های متعددی اظهار می دارند که گرد و غبار می تواند به اگزما منجر شود، مخصوصا در بچه ها. کاهش این عوامل مخصوصا در اتاق کودک به طور قابل توجهی راش ها و خارش های پوستی را کاهش خواهد داد.

در انتخاب مواد شوینده دقت کنید

برخی ترکیبات و مواد شیمیایی در شوینده ها می توانند متهمان اصلی در شروع اگزما باشند. هرچه این ترکیبات شوینده، اسانس و بوی کمتری داشته باشند و pH آنها به ۷ نزدیک تر باشد (یعنی خنثی تر باشند)، پاک شدن آن از روی لباس و پوست شما راحت تر خواهد بود.

پس بهتر است لباس هایتان را بعد از شستن، چند بار کاملا آبکشی کنید تا مواد شوینده بر روی آن باقی نماند.

همچنین بخوانید:   چروک پوست

حرارت را پایین آورید

در حالی که در برخی افراد، سرما تشدید کننده علائم اگزماست و رطوبت تخفیف دهنده علائم، در برخی دیگر این گرما و رطوبت است که اگزما را شروع و علائم را تشدید می کند. در این صورت لازم است مخصوصا در روزهای گرم سال در فضای خانه بمانید و از یک تهویه مناسب استفاده کنید.

اگر لازم است در روزهای گرم فعالیت خارج از منزل داشته باشید، لباسی را انتخاب کنید که تعریق شما را به حداقل کاهش دهد و حتما دوش آب سرد را در برنامه روزانه خود قرار دهید.

از گرده گیاهان دوری کنید

برای برخی از انواع اگزما مخصوصا درماتیت اتوپیک، گرده ها می توانند شروع کننده اصلی باشند. بهتر است در روزهایی که تعداد این گرده ها در هوا بیشتر است، مثلا در روزهای بادی در خانه بمانید و پنجره ها را بسته نگه دارید. از ماسک مناسب استفاده کنید و تهویه هوای مناسب در منزل را فراموش نکنید.

از سیگار و دود آن دوری کنید

همانطور که می دانید سیگار با تعداد بالایی از بیماری ها و سرطان ها در ارتباط است. اما شاید این را نمی دانستید که دود تنباکو می تواند علائم اگزما را بدتر کند.

پس، اگر سیگار می کشید و یا در مواجهه با دود سیگار دیگران قرار دارید، لازم است بدانید با تمام تلاش هایی که می کنید، اگزمای شما خوب نخواهد شد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید