موقع استفاده از موبایل سرتان را خم نکنید

 

خم کردن سر به جلو برای استفاده از تلفن همراه فشار زیادی به گردن وارد می کند، تا جایی که اثر آن با اثر آویزان کردن وزنه ۲۷ کیلوگرمی از گردن برابری می کند.

نتایج پژوهشی جدید نشان می دهد که خم کردن سر و نگاه کردن به پایین برای کار کردن با تلفن همراه، معادل وزنه ای ۲۷ کیلوگرمی روی گردن شما نیرو وارد می کند. این نیرو مشابه این است که چهار توپ بزرگ بولینگ یا کودکی هشت ساله از گردنتان آویزان شده باشد.

علاوه بر این، شما چندین بار در روز این کار را انجام می دهید. از همه بدتر این که هنوز نمی دانیم تأثیرات درازمدت این کار چه خواهد بود.

ما انسان های امروزی به طور متوسط حدود دو تا چهار ساعت از شبانه روز را به پایین نگاه می کنیم تا موبایل خود را چک کنیم یا متنی از آن را بخوانیم. این کار معادل ۱۴۰۰ ساعت فشار اضافی در سال روی ستون فقرات گردنی (بخشی از گردن که درست بالای شانه ها قرار دارد) است.

این امر باعث سایش زودرس مهره ها، بروز آرتروز، پارگی و انحطاط مهره ها می شود که درمان آن نیازمند جراحی های پیچیده است.

هنگام خواندن و نوشتن پیام کوتاه در موبایل، ستون فقرات در وضعیت نامناسبی قرار می گیرد.

گردن به طور طبیعی باید با مهره ها در یک خط صاف قرار داشته باشد؛ ولی در حالت خواندن و نوشتن پیام، گردن خیلی جلوتر از مهره ها قرار می گیرد.

تحقیقات نشان می دهد که این حالت نادرست باعث وارد کردن ۲۷ کیلوگرم فشار روی گردن می شود که مرکز آن روی مهره ۷C گردن است. مهره ۷C بزرگ ترین و پایین ترین مهره گردن است. این مهره یکی از نشانه های برجسته اسکلت است و از پشت گردن بیرون زده و به راحتی قابل تشخیص است. زمانی که گردن به سمت جلو خم باشد و در درجات مختلف بچرخد، بیشترین فشار را متحمل می شود.

وقتی زاویه خم شدن سر به جلو بیشتر می شود، فشار وارده به توسط ستون فقرات گردنی به میزان چشمگیری افزایش می یابد

پزشکان توصیه می کنند که هنگام کار با کامپیوتر و تلفن همراه، از قوز کردن و خم کردن گردن خودداری شود تا آسیب وارده به ستون فقرات کاهش یابد.

این پژوهش به رهبری دکتر کنت هانسراج (Kenneth K. Hansraj)، جراح ارشد ستون فقرات و ارتوپدی در مرکز توانبخشی و جراحی نخاع نیویورک انجام شد که از مدل سه بعدی ستون فقرات برای اندازه گیری تأثیرات کشش سر به سمت پایین برای چک کردن تلفن همراه استفاده کرده بود.

به دلیل اینکه سر با وزن ۵.۵ کیلوگرم بسیار سنگین است، وقتی که برای مدت طولانی به پایین نگاه می کنیم، نیرو و فشار زیادی روی گردن اعمال می کنیم.

گروه هانسراج برای نمایش شهودی اثر این فشار، آن را با آویزان کردن وزنه ای از گردن شبیه سازی کرد و با نتایج غیرمنتظره ای روبرو شد.

فشار وارده به گردن در زاویه های مختلفی که خم می شود، فرق می کند و هر چه زاویه خم شدن گردن بیشتر باشد، نیروی وارده به آن بیشتر است.

هانسراج در ژورنال Surgical Technology International گزارش می دهد:

«وقتی سر صاف است، یعنی در زاویه صفر درجه، فشار وارده به گردن معادل ۵.۵ کیلوگرم است. وقتی که سر به سمت جلو خم می شود، نیرو و فشار وارده به گردن برای زاویه ۱۵ درجه معادل ۱۲ کیلوگرم، برای ۳۰ درجه معادل ۱۸ کیلوگرم، در ۴۵ درجه به اندازه ۲۲ کیلوگرم و در ۶۰ درجه معادل ۲۷ کیلوگرم خواهد بود (این حالت ها در تصویر کناری نشان داده شده اند).

وقتی که زاویه خم شدن سر به جلو بیشتر می شود، فشار وارده به توسط ستون فقرات گردنی به میزان چشمگیری افزایش می یابد.»

اما این تحقیق بدان معنی نیست که تلفن همراه خود را دور بیندازید و استفاده از ابزارهای الکترونیکی را برای همیشه فراموش کنید، فقط کافی است نترسید و به خودتان مسلط باشید.

یک فیزیوتراپ اهل سیدنی به نام تیمر سابت می گوید که درد گردن علاوه بر استفاده از تلفن همراه می تواند به دلیل مجموعه ای از عوامل، همانند سن، جنسیت، نوع کار و استرس ها هم باشد.

او می گوید: «از یک چشم انداز مطلقا فیزیکی، یافته های پژوهش اخیر منطقی به نظر می رسد، ولی حال می دانیم که درد چندبعدی است. مجموعه رو به افزایشی از داده ها در مورد اختلال های ژنتیکی، ویژگی های رفتاری و احوال شخصی و همچنین محیط فیزیکی وجود دارد که ارتباطشان با درد گردن کشف شده است».

هانسراج اذعان می کند که منطقی نیست انتظار داشته باشیم مردم موبایل هایشان را کنار بگذارند تا ستون فقراتشان آسیب نبیند، ولی او می گوید که آگاهی از مشکل و تلاش برای اصلاح نحوه در دست گرفتن گوشی موبایل، می تواند در درازمدت مفید باشد.

پژوهشگران توصیه می کنند که افرادی که از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنند، سعی کنند سر خود را راست نگه دارند.

پیش از این، تحقیقی درباره میزان فشاری که استفاده از موبایل بر گردن وارد می کند، منتشر نشده بود.

فرآوری: نیره ولدخانی

این مطلب دارد بدون نظر