موقع خواب، موبایل را کنارتان نگذارید

 

تحقیقات پژوهشگران دانشگاه هاروارد نشان می‌دهد خوابیدن در کنار تلفن همراه، بویژه گوشی‌های هوشمند باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود.

بی‌خوابی یکی از مشکلات رایج دنیای امروز است و از هر سه نفر یک نفر در جهان از مشکل کم‌خوابی رنج می‌برد. با این حال، افراد بسیاری از زنگ هشدار تلفن همراه خود برای بیدار شدن از خواب استفاده می‌کنند و به همین علت هنگام خواب، گوشی تلفن همراه را در نزدیکی خود قرار می‌دهند.

 

به گفته محققان، وجود تلفن همراه در کنار فرد در طول شب تاثیرات نامطلوبی بر کیفیت خواب دارد. مشکل اصلی در مورد دستگاه تلفن همراه، نور صفحه نمایش آن است که در نسل جدید گوشی‌های هوشمند با وجود کیفیت بالای صفحه‌های نمایش، این مشکل دوچندان شده است.

 

شارل شوئلر، محقق دانشگاه هاروارد اظهار کرد: پرتوهایی که از صفحه تلفن همراه ساطع می‌شود، باعث ایجاد تداخل در روند طبیعی بدن در طول شبانه‌روز می‌شود.

 

این پرتوها باعث تحریک شبکیه چشم و افزایش ساعات بیداری تا خواب می‌شود زیرا نور یادشده مانند سایر نورهای مصنوعی از ترشح هورمون ملاتونین که در طول خواب ترشح می‌شود، جلوگیری می‌کند.

 

شبکیه چشم بالاترین حساسیت را به نور مایل به آبی صفحه تلفن همراه دارد و استفاده طولانی مدت از تلفن همراه یا تبلت‌ها قبل از خواب، باعث ایجاد اختلال در خواب می‌شود.

پژوهشگران عوامل موثر بر سلامت روان نوجوانان را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که استفاده نادرست از تلفن همراه در ساعات پایانی شب مانند مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد

تلفن همراه را در ساعات پایانی شب فراموش کنید

همچنین بخوانید:   افتادگی رحم چیست و چگونه درمان می شود؟

پژوهش‌های صورت گرفته توسط محققان ژاپنی نشان می‌دهد نوجوانانی که در ساعات پایانی شب از تلفن همراه استفاده می‌کنند، در خطر ابتلا به مشکلات سلامت روان، از جمله بی‌خوابی و آسیب‌زدن به خود قرار دارند.

 

در مطالعات قبلی عنوان شده بود که نوجوانانی که دچار مشکلات خواب هستند، بیش از سایر همسالان خود در خطر صدمه به خود و افکار خودکشی قرار دارند.

 

در این پژوهش، ۱۸ هزار نوجوان دبیرستانی در ژاپن برای ارزیابی علائم اضطراب، افسردگی و وقوع افکار خودکشی و صدمه به خود مورد پرسش قرار گرفتند.

 

همچنین ساعات خواب نوجوانان، زمان مکالمه یا ارسال پیام کوتاه با تلفن همراه پیش از خواب مورد بررسی قرار گرفت.

 

پژوهشگران عوامل موثر بر سلامت روان نوجوانان را مورد بررسی قرار داده و دریافتند که استفاده نادرست از تلفن همراه در ساعات پایانی شب مانند مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر بر سلامت روان تاثیر منفی می‌گذارد.

 

ضعف سلامت روان و افکار خودکشی در نوجوانانی که اغلب پیش از خواب از تلفن همراه استفاده می‌کنند، بیش از سایر نوجوانان گزارش شده است.

 

به گفته محققان، تحریک مغز باعث تغییر ترشح ملاتونین به عنوان هورمون خواب می‌شود و به کیفیت خواب و استراحت شبانه صدمه می‌زند.

 

هنوز علت دقیق بروز این مشکل مشخص نشده است، اما به نظر می‌رسد که مشکلات سلامت روان باعث بیدار ماندن تا دیر وقت و استفاده از تلفن همراه می‌شود.

 

محققان با این وجود تأکید می‌کنند که نمی‌توان ادعا کرد که استفاده از تلفن همراه در ساعات پایانی شب به تنهایی باعث بروز مشکلات سلامت روان یا بی خوابی در نوجوانان می‌شود و تحقیقات بیشتر در این زمینه باید صورت گیرد.

همچنین بخوانید:   همه چیز درباره قرص گرین تیدین دینه

فرآوری: نیره ولدخانی

منابع:

جام جم

ایسنا

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید