دهه چهلی ها و این بیماری‌ بینایی

آب سیاه در مردان نسبت به زنان شیوع بیشتری دارد. آب سیاه دومین علت شایع نابینایی در جهان بعد از آب مروارید است.

محمد پاکروان با اشاره به اینکه یکی از شایعترین بیماری‌های چشمی آب سیاه (گلوکوم) است که حدود ۴.۴ درصد افراد بالای چهل سال به آن مبتلا می‌شوند، اظهار داشت: این بیماری مختص سن خاصی نیست و افراد از دوران نوزادی تا سنین بالا ممکن است به این بیماری مبتلا شوند.

پاکروان ادامه داد: هر چه سن افراد بالا رود، احتمال بروز این بیماری نیز بیشتر می‌شود به گونه ای که در افراد بالای ۷۰ سال احتمال بروز این بیماری به حدود ۱۰ درصد می‌رسد.

مسئول گروه گلوکوم بیست و چهارمین کنگره سالانه چشم پزشکی ایران گفت: بر این اساس، لازم است در بدو تولد نوزادان تحت معاینه متخصصان اطفال قرار گیرند و در صورتی که شک به بیماری چشمی داشتند، به متخصصان چشم پزشکی ارجاع داده شوند.

پاکروان ادامه داد: اگر در معاینات اولیه وضعیت چشم نوزاد طبیعی باشد، معمولا توصیه می‌شود که در سن ۳ سالگی تحت معاینه قرار گیرد و در آن زمان چشم کودک از نظر همه بیماری‌ها مانند تنبلی باید معاینه شود.

وی گفت: در صورتی که چشم کودک در سن سه سالگی وضعیت طبیعی داشت، تا سن چهل سالگی معاینه هر ۱۰ سال کفایت می‌کند، اما پس از آن توصیه می‌شود که افراد هر سه سال یک بار چشم خود را تحت معاینات چشم پزشکی قرار دهند. در صورتیکه موارد مشکوکی در معاینه وجود داشته باشد و یا سابقه فامیلی مثبت باشد بایستی فاصله معاینات کمتر باشد.

همچنین بخوانید:   علت خون‌دماغ شدن در زمستان

پاکروان اظهار داشت: عوارض ناشی از بیماری گلوکوم غیرقابل بازگشت است بنابراین پیشگیری در مورد این بیماری اهمیت بیشتری دارد. بیماری باید تشخیص زودرس داده شود تا بیمار دچار مشکلات و صدمات پیشرفته عصب بینایی نشود.

وی افزود: درمان‌های دارویی به صورت قطره و یا خوراکی، و همچنین درمان‌های لیزری و جراحی برای این بیماری و بسته به نوع و شدت ممکن است توصیه می‌شود.

پاکروان گفت: این بیماری در اوایل به‌روز هیچ علامتی ندارد؛ شایع ترین نوع این بیماری که مزمن است در ابتدا درد، کاهش دید، سوزش و خارش ندارد و چون دید را از قسمت‌های محیطی کم می‌کند و قسمت‌های مرکزی دید در نهایت گرفتار این بیماری می‌شود، بیماران زمانی متوجه بیماری خود می‌شوند که بیماری آنها پیشرفت می‌کند و بیش از ۷۰ تا ۹۰ درصد دید آنها را از بین برده است.

وی افزود: بنابراین لازم است فشار چشم توسط متخصصان چشم پزشکی تحت کنترل باشد، البته برای تشخیص بیماری گلوکوم فقط اندازه گیری فشار چشم کافی نیست و باید عصب بینایی نیزتحت معاینه قرار گیرد، چون برخی انواع گلوکوم در شرایطی رخ می‌دهد که فشار چشم طبیعی است و اگر فقط فشار چشم کنترل شود، ممکن است درصد بالایی از بیماران تشخیص داده نشوند.

پاکروان ادامه داد: برای تشخیص گلوکوم معاینه انتهای چشم و عصب بینایی نیز لازم است و در صورت وجود علائم بیماری انجام آزمایش میدان بینایی نیز ضرورت است. بنابراین معاینات باید توسط چشم پزشکان متخصص و به صورت کامل انجام شود.

وی در مورد علل بروز این بیماری گفت: علت اصلی این بیماری وراثت است، بنابراین افرادی که در فامیل خود فرد مبتلا به گلوکوم دارند، با احتمال ابتلا بیشتر به این بیماری روبه رو هستند.

همچنین بخوانید:   علائم قلبی را نادیده نگیرید

پاکروان ادامه داد: عوارض مصرف برخی داروها مانند کورتن‌ها و قطره‌های بتامتازون که گاهی در فصل بهار برای درمان بیماری آلرژی ممکن است بی رویه مصرف شود، می‌تواند بروز گلوکوم باشد.

وی گفت: ضربه، انواع جراحی‌های داخل چشم و برخی بیماری‌ها می‌توانند در بروز این بیماری موثر باشد.

مسئول گروه گلوکوم بیست و چهارمین کنگره سالانه چشم پزشکی ایران در مورد برگزاری این کنگره نیز اظهار داشت: در این دوره از کنگره مهمانان زیادی از اساتید برجسته داخلی و خارجی حضور دارند.

پاکروان با بیان اینکه در گروه گلوکوم چهار نفر از اساتید برجسته خارجی حضور دارند که دو نفر آنها ایرانیان مقیم خارج از کشور هستند، افزود: دکتر نوری مهدوی از اساتید سرشناس فعال در آمریکا، دکتر تارک شراوی رییس دپارتمان گلوکوم ژنو در سوئیس، دکتر آنگ استاد و رییس مرکز تحقیقاتی سنگاپور و عضو هیات تحریریه مجلات معتبر چشم پزشکی و دکتر الیاسی از اساتید دانشگاه بوستون در بخش گلوکوم این کنگره حضور خواهند داشت.

وی ادامه داد: اساتید برجسته داخلی نیز از دانشگاه‌های مختلف کشور در این کنگره حضور دارند و مطالب بسیار متنوعی ارایه می‌دهند که برای تمام چشم پزشکان بسیار مفید و قابل استفاده است.

پاکروان گفت: برنامه گروه فوق تخصصی گلوکوم در روز دوشنبه و سمپوزیوم گلوکوم در روز سه شنبه برگزار می‌شود. همچنین چهار کارگاه و یک برنامه با عنوان صبحانه با افرادبا تجربه با حضور اساتید گلوکوم برگزار می‌شود.

بیست و چهارمین کنگره سالانه چشم پزشکی ایران از ۱۰ تا ۱۳ آذرماه سال جاری با حضور جمعی از متخصصان حوزه چشم پزشکی داخل و خارج از کشور در مرکز همایش‌های بین المللی رازی واقع در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار می‌شود.

همچنین بخوانید:   درمان عرق کف دست

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید