از خواص کرفس چه میدانید؟

کرفس گیاهی دوساله، علفی و از تیره چتریان به ارتفاع ۲۰ تا ۶۰ سانتی متر است. این گیاه جزء سبزی های خوراکی است و در اغذیه به کار می رود.

رسول اکرم (صلی الله علیه و آله) :کرفس گیاه پیامبران است. به کرفس رو کنید، زیرا اگر چیزی عقل را بیفزاید آن است همچنین می‌فرمایند “کرفس انسدادها را می‌گشاید، دل را طراوت می‌دهد، حافظه می آورد و جذام، پیسی و برص را دور می کند”.

 

خواص کرفس:

۱. بادشکن

۲.عرق آور

۳.مسکن درد

۴. برای کبد و طحال مفید است.

۵. آروغ را تحریک می کند زیرا تحلیل برنده است.

۶. خوشبوکننده دهان.

۷. گروهی اعتقاد دارند که همه انواع کرفس با معده سازگار است وخوردن کرفس بعد از غذا سازگارتر است.

۸.ادرار آور و قاعده آور است.

۹.تخم کرفس در علاج استسقا(آب آوردن شکم) مفید است و کبد را پاکسازی می‌کند.

۱۰. برای درمان ضعف دستگاه گوارش، رفع سکسکه، آسم، ضعف اعصاب، یرقان، بیماری نقرس، رماتیسم، سنگ کلیه، بیماری‌های مثانه،برای رفع ورم عمومی بدن، مقدار ۵۰ تا ۶۰ گرم برگ کرفس را در لیوان آب دم کرده، صبح و ظهر و شب هر دفعه یک استکان مصرف کنند.

۱۱. تخم کرفس برای درمان آرتریت روماتوئید مفید است. صبح و ظهر و شب هر دفعه یک قاشق چایخوری از پودر کرفس را مصرف کنند.(ترکیب شیمیایی کرفس حاوی چند ماده مسکن است.)

 

از خواص کرفس چه میدانید؟

۱۲. عصاره کرفس (Celery juice) ازدیاد فشار خون با منشأ سردی را درمان می کند. دستور: آب کرفس را با مقدار مساوی شیر و شکر مخلوطکرده صبح و ظهر و شب یک استکان مصرف کنند. پس از یک هفته فشار خون را بسنجند و بر حسب درجه فشار خون مقدار دارو را کم یا زیاد کنند.

همچنین بخوانید:   چای سبز و سندرم متابولیک

۱۳. کرفس دارای ترکیباتی است که از پخش سلول های سرطانی پیشگیری می کند و دارای ترکیبی به نام acetilenic است که رشد سلول های تومور را متوقف می کند.

۱۴. جالینوس می‌گوید: بهتر آن است کرفس را با کاهو خورند که سردی کاهو را سرحال آرد.

احتیاط:

۱. خوردن کرفس حمله بیماران مبتلا به صرع را تشدید می‌کند.

۲. زنان باردار و شیرده نباید کرفس مصرف کنند.

۳. سیما رفیعی، کارشناسی زیست شناسی گیاهی عضو انجمن تحقیقات طب سنتی ایران معتقد است: خوردن کرفس خام خوب نیست؛ زیرا به دلیل دیرهضم بودن بسیار در معده ماندگار است و موجب دل به هم خوردگی می‌شود.

مصلح (اصلاح کننده) کرفس انیسون است.

 

منبع:جام نیوز

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید