خواص هلو

درخت هلو درختی است زیبا ولی کم دوام و عمر ان ۵ یا ۶ سال است و می توان انرا با درخت بادام یا الو یا زرد الوو شفتالوپیوند زد.برگ های ان دراز و دندانه دار بوده با گلهای درشت به رنگ صورتی و مانند بعضی از گیاهان قبل از بیرون امدن برگ گل میدهد و منظره زیبا و جالبی دارد .
میوه ان از نوع شفتالو ولی درشت تر و پر اب و شیرین با هسته سخت و درشت می باشد.از درخت هلو نوعی انگم ترشح می شود که دارای ماده لاکتوز بوده و پوست درخت دارای تانن است در تمام قسمتهای درخت هلو گلوکزید سمی موسوم به (امیگدالین)وجود دارد که در مغز هسته بادام تلخ و در دانه و جوانه یا اعضا بعضی گیاهان نیز موجود است .هلو دارای مواد قندی زیاد و اسید های الی ازاد مانند اسید سیتریک و اسید وینیک و اسید مالیک و مواد ازته و هیدروکربنه و مواد چرب و برم و کاروتن و ویتامین B,cمی باشد.
در برگ هلو قند های ساکاروز و کستروز و ماده لوروسرازین وجود دارد.
مغز هلو:دارای دیاستاز هایی به نام امولسین و کونگلوتین و روغنی شبیه به روغن بادام تلخ است.علاوه بر میوه این درخت می توان از برگ و گل و مغز ان در مصارف درمانی بهره برد.مصرف جوشانده برگ ان برای درمان بیماری صرع مفید است.گل های درخت را در اب دم کنید و اب خالص ان را برای لینت مزاج بخورید درد اعصاب را تسکین می دهد . گل خشک و برگ خشک هلو را بقدر دو قاشق سوپخوری در یک لیتر اب بجوشانید و پس از صاف کردن اب خالص ان را در فاصله غذاها سه استکان بخورید تب بر است.
البته برگ گل و مغز هلو به علت دارا بودن امیگدالین اثر سمی دارند و مصرف زیاد و مداوم ان ها موجبات مسمومیت را فراهم می سازد .

همچنین بخوانید:   انجیر برای بارداری و ورزشکاران چه خواص و مضراتی دارد؟

درخت هلو از قدیم الایام در چین وجود داشته و از آنجا به نقاط دیگر جهان راه یافته است . درقرون وسطی از آن بصورت یک داروی گیاهی استفاده می شده است . برگ درخت هلو را برای بیماری صرع و سنگینی گوش ، پوست درخت هلو را برای رفع بوی بد دهان و مغز هسته آنرا برای رفع سردرد و اختلالات دستگاه هضم ،‌قرس و رفع بیماریهای ادراری بکار می رود.

درخت هلو درختی است زیبا به بلندی تقریبا ۵ متر که دارای شاخه های زیادی می باشد . برگهای آن بیضی شکل و دراز ودارای کناره های اره ای است . گلهای هلو زودرس هستند و قبل از باز شدن برگها ظاهر شده و منظره زیبایی به درخت می دهد . گلهای هلو برنگ صورتی ، قرمز یا سفید می باشد . میوه هلو گرد و برنگ طلایی و سرخ که روی آنرا کرکهای زیادی پوشانده است می باشد . هسته هلو بسیار سخت است و دارون آن مغز هسته قرار درد که تلخ است .
ترکیبات شیمیایی:
گل و مغز هسته هلو دارای امیگدالین می باشد . برگها و شاخه های هلو دارای امیگدونیتریل و فلاوونول گلیکوسید است .مغز هسته سمی است و مصرف مدام آن موجب مسمومیت می شود از این جهت برای معالجه امراض فقط مقدار کمی هسته هلو مصرف می شود و آنهم باید تحت نظر پزشک باشد.

در هر صد گرم هلو مواد زیر موجود است:
آب ۸۸ گرم ویتامین آ ۱۴۰۰ واحد انرژی ۳۵ کالریویتامین ب ۱ ۰/۰۲ میلی گرم فسفر ۱۷ میلی گرم ویتامین ب ۲۰/۰۵میلی گرم پتاسیم ۲۰۰ میلی گرمویتامین ب ۳ ۱ میلی گرم کلسیم ۸ میلی گرم ویتامین ث ۷ میلی گرمآهن ۰/۵ میلی گرم نشاسته ۹ گرم

همچنین بخوانید:   سلامتی؛ ارمغان میوه‌های کمتر شناخته شده

ضمنا هلو دارای منیزیوم و برومیوم نیز می باشد .

خواص داروئی:

· هلو ملین است و باعث تسکین تشنگی می شود.· برای رفع بوی بد دهان هلو بخورید .

· هلو در افرادیکه گرم مزاج هستند باعث تقویت نیروی جنسی می شود .

· روغن مغز هسته هلو برای درد گوش و گرفتگی مجرای گوش مفید است .
· روغن مغز هسته هلو را به محل درد بواسیر بمالید اثر خوبی درد .
· برای برطرف کردن زخم هایی که در بدن اطفال و پشت گوش آنها می زند هسته هلو را در آتش بیاندازید تا بسوزد سپس مغز هسته را در آورده و له کنید و بر محل زخم بمالید.
· خانمهای حامله اگر می خواهند بچه زیبایی داشته باشند باید هلو بخورند .
· مغز هسته هلو مسهل است و خون را تصفیه می کند .
· مغز هسته هلو برای رماتیسم مفید است .
· جوشانده برگهای درخت هلو برای بیماریهای پوست مفی است پوست را با این دم کرده بنوشید .
· برای بیماریهای مجاری ادرار ، سنگ کلیه و ورم مثانه جوشانده برگهای درخت هلو را تهیه کرده و یک فنجان در روز بخورید .
· دم کرده برگ یا گل هلو برای رفع سیاه سرفه استفاده می شود .
· هلو را له کنید و بصورت ضماد برای رفع دل پیچه بچه ها و دفع کرم روده روی شکم آنها قرار دهید .
· برگ هلو و جعفری را با روغن زیتون مخلوط کرده و روی سوختگی و محل ضرب دیدگی بگذارید.
· بهترین ماسک زیبایی را می توانید از هلو تهیه کنید برای طراوت و جوان کردن پوست هلو را پوست کنده وله کنید و روی پوست قرار داده و بگذارید مدت ۲۰ دقیقه بماند و پس از آن صورت را با اب معدنی بشوئید
· برای برطرف کردن بواسیر مغز هسته هلو را بصورت پماد درآورده و به مقعد بمالید .
· جوشانده پوست درخت هلو اثر تب بر دارد .
· خوردن هلو سموم را از بدن خارج می کند .
· برای وزن کم کردن هلو بخورید .
· کسانیکه زخم معده دارند و یا مبتلایان به ورم معده و یا روده باید با شکم خالی هلو بخورند .
هلو میوه خوبی برای اشخاص مسن است مشروط براینکه با شکم خالی بخورند که زود هضم شود .
· جوشانده گل هلو کرم کدو و کرم معده را از بین می برد .
· خوردن شکوفه هلو برای زنان بار دار ممکن است باعث سقط جنین شود .
اگر خانم های باردار می خواهند بچه زیبایی داشته باشند ، هلو بخورندمضرات :
– هلو برای اشخاص سرد مزاج مضر است. به همین دلیل این افراد باید هلو را با عسل یازنجبیل بخورند
– هضم هلو برای بعضی از اشخاص دشوار است و نفخ ایجاد می کند . برای اینکه ایجاد نفخ نکند ، باید آن را حداقل نیم ساعت قبل از غذا خورد.

همچنین بخوانید:   چهار گیاه دارویی مفید برای درمان تخمدان پلی کیستیک

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید