چرا بهتر است از آب قلیایی دوری کنیم؟

آب قلیایی محیط اسیدی معده را بر هم می‌زند. همین مسئله مشکلات بسیاری را به همراه دارد از جمله: اختلال در فرآیند هضم و جذب، آلرژی، کمبود ریزمغذی‌ها، سوءهاضمه و …

 

این روزها تبلیغات گسترده‌ای در خصوص مزایا و منافع متعدد آب قلیایی دیده می‌شود که آن را به عنوان برطرف‌کننده بسیاری از بیماری‌ها و مناسب برای تمام افراد معرفی می‌کنند. در این مقاله سعی داریم از زاویه دیگر به آب قلیایی و اثرات آن در بدن بپردازیم.

 

آب قلیایی چیست؟

PH نرمال آب در محدوده ۵/۷ می‌باشد که کمی متمایل به قلیایی می‌باشد، اما منظور از آب قلیایی آبی است که تا PH آن تا ۵/۹ افزایش یافته باشد. این کار به وسیله دستگاه‌های یونیزه کننده و افزایش بار منفی آب صورت می‌گیرد.

 

فواید آب قلیایی

برخی مطالعات نشان می‌دهد که آب قلیایی روند افزایش قند خون در افراد دیابتی را کاهش می‌دهد و سطح توتال کلسترول و تری گلیسرید در آن‌ها کم می‌شود.

 

تاریخچه مصرف آب قلیایی

از ۵۰ سال پیش تا کنون آب قلیایی در چین و ژاپن به منظور افزایش طول عمر مصرف می‌شده است؛ زیرا سرشار از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن، روی و نیکل می‌باشد که املاح موثر در سلامتی و طول عمر هستند؛ و نیز آب قلیایی اکسیژن بیشتری را به بدن می‌رساند و منجر به اثرات ضدپیری می‌شود؛ اما مشخص گردیده است که اکسیژن دریافت شده از این راه معادل اکسیژن دریافتی از یک نفس عمیق در هوای آزاد است.

دانشمندان با مطالعات متعدد دریافتند که مصرف طولانی مدت آب قلیایی منجر به فیبروز قلبی و عوارض دیگری در ماهیچه قلب موش‌های آزمایشگاهی می‌شود. در نتیجه در چین و ژاپن مصرف آن را به صورت کنترل شده، در مدت زمانی مشخص و به موارد درمانی خاص محدود کرده‌اند.

مصرف آب قلیایی قبل از وعده غذایی باعث افزایش PH معده می‌شود و از مقدار اسیدی بودن محیط معده می‌کاهد. در نتیجه هضم مواد غذایی مختلف که برای هضم و تجزیه شدن به محیط اسیدی قوی نیاز دارند، به درستی صورت نمی‌گیرد

ایجاد اختلال در فرآیند هضم غذاها به وسیله آب قلیایی

اولین و مشهودترین دلیلی که برای منع مصرف آب قلیایی مطرح می‌شود، اثر بالقوه آن بر فرآیند هضم است؛ به علت اینکه فرآیند هضم از معده آغاز می‌شود که یک محیط بسیار اسیدی می‌باشد.

همچنین بخوانید:   سرمایه گذاری روی محصولات دستکاری شده ژننتیک یا جلوگیری از هدر رفتن تولیدات کشاورزی

۵۰ درصد افراد بالای ۶۰ سال، مبتلا به هیپوکلردیا هستند که معنی آن ترشح بسیار کم اسید معده می‌باشد. این مسئله به این معناست که آن‌ها به مقدار کافی نمی‌توانند اسید برای یک هضم بهینه فراهم آورند. برای چنین افرادی مصرف آب قلیایی مشکل ایجاد می‌کند. بسیاری از کارخانجات تولیدکننده دستگاه‌های یونیزه کننده آب از این موضوع مطلع هستند به همین علت است که آن‌ها توصیه می‌کنند که این آب قبل از وعده غذایی مصرف نشود؛ زیرا برای افراد عادی هم مصرف آب قلیایی قبل از وعده غذایی باعث افزایش PH معده می‌شود و از مقدار اسیدی بودن محیط معده می‌کاهد. در نتیجه هضم مواد غذایی مختلف که برای هضم و تجزیه شدن به محیط اسیدی قوی نیاز دارند، به درستی صورت نمی‌گیرد و مشکلات سوءهاضمه بالاخص بعد از مصرف غذاهای پروتئینی که هضم اصلی آن‌ها در معده می‌باشد صورت می‌گیرد.

 

رفلاکس معدی در نتیجه مصرف آب قلیایی

دریچه پیلوری معده به دلیل اینکه حساس به PH می‌باشد، به درستی باز نمی‌شود و غذاها در معده می‌مانند و در این محل به دلیل قلیایی شدن، هضم نیز به درستی صورت نمی‌گیرد و در بسیاری از موارد منجر به رفلاکس می‌گردد.

 

قلیایی شدن ادرار، نشانه عدم نیاز بدن به آب قلیایی

آب قلیایی تعادل PH بدن را بر هم می‌زند. مصرف این آب بدن را قلیایی می‌کند؛ و اسیدهایی که به وسیله غذاها ایجاد می‌شود را از بین می‌برد. مصرف آب قلیایی PH ادرار را افزایش می‌دهد. افزایش PH ادرار نشان‌دهنده این مسئله است که بدن تلاش دارد مواد معدنی را که نمی‌تواند از آن‌ها استفاده کند از بدن خارج کند.

همچنین بخوانید:   از چه سنی عملکردهای مغز افت می کند؟

 

ساختار غیرطبیعی مولکولی در آب قلیایی

دستگاه‌های تولیدکننده آب قلیایی، جریان الکتریکی قوی در طی تولید آب یونیزه ایجاد می‌کنند. این جریان الکتریکی اثرات مخرب بر خاصیت الکترومغناطیسی مولکول آب دارد.

 

اختلالات مفصلی و پلاک‌های عروقی ناشی از آب قلیایی

در فرآیند یونیزه کردن آب، یون مثبت آب که پروتون نام دارد به سمت مواد معدنی چون فسفات، کلرید، سولفید و یدید جذب می‌شود؛ و یون منفی که هیدروکسید می‌باشد، به سمت کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم کشیده می‌شود. به علت اتصال محکمی که در طی فرآیند یونیزاسیون اتفاق می‌افتد، این مولکول‌ها به راحتی شکسته نمی‌شوند و مواد معدنی قلیایی در بدن قابل‌استفاده نخواهند بود؛ و اگر سیستم کلیوی فرد به درستی عمل کند؛ هیدروکسید کلسیم، هیدروکسید سدیم، هیدرو کسی منیزیم و هیدروکسید پتاسیم از بدن دفع خواهند شد. کاهش کلسیم، منیزیم و پتاسیم در بدن فشارخون را افزایش می‌دهد و اختلالات مفصلی و استخوانی را به همراه دارد.

برخی مطالعات نشان می‌دهد که آب قلیایی روند افزایش قند خون در افراد دیابتی

را کاهش می‌دهد و سطح توتال کلسترول و تری گلیسرید در آن‌ها کم می‌شود

اثرات دیگر آب قلیایی

۱. هضم ناقص پروتئین‌ها، در نتیجه افزایش احتمال ابتلا به آلرژی توسط این پروتئین‌ها.

۲. کمبود ریزمغذی‌ها در بدن در نتیجه اختلال هضم و جذب.

۳. کاهش قابلیت آنتی‌باکتریال معده. (زیرا محیط اسیدی معده باعث استریل شدن آن و محافظت در برابر باکتری‌ها می‌شود)

۴. افزایش گازهای معده و روده در نتیجه تخمیر مواد هضم نشده توسط باکتری‌ها.

۵. کلسیفیکاسیون مفاصل

۶. عدم تعادل متابولیکی و…

 

همچنین بخوانید:   شب ها با دندان مصنوعی نخوابید

موارد احتیاط در مصرف

۱. تا یک ساعت بعد و قبل از غذا نباید از آب قلیایی استفاده شود. این مسئله بالأخص در مورد غذاهای پروتئینی بیشتر صدق می‌کند.

۲. آب قلیایی را به همراه هیچ دارو یا مکمل یا افزودنی دیگری مصرف ننماید؛ زیرا در اثر ترکیب آن با داروها یا سایر مواد شیمیایی به شکل خطرناکی تبدیل می‌شود.

۳. برای نگهداری آن از ظروف شیشه‌ای درب دار به جای ظروف پلاستیکی استفاده کنید؛ زیرا با مواد پلاستیکی واکنش نشان می‌دهد؛ و اگر درب آن باز باشد با هوا نیز واکنش نشان خواهد داد.

 

بینه خوشنودی راد

بخش تغذیه و آشپزی تبیان

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید