مهم‌ترین عامل بروز سرطان پروستات

یک جراح کلیه و مجرای ادرار عنوان کرد: اگر سرطان پروستات ریشه در بدن نداشته باشد تا ۱۵ درصد احتمال عود مجدد بیماری پس از درمان و اگر ریشه داشته باشد ۸۰ درصد احتمال بازگشت سرطان وجود دارد.

دکتر عباس بصیری در گفت‌وگو با آنا ژنتیک را مهم‌ترین عامل در بروز سرطان پروستات دانست و گفت: به مردانی که سابقه خانوادگی ابتلا به این سرطان را دارند توصیه می‌شود از ۴۰ سالگی به مراکز درمان مراجعه کنند تا از لحاظ احتمال بروز این بیماری بررسی شوند اما افرادی که سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری را ندارند باید از ۵۰ سالگی این معاینات و بررسی‌ها را آغاز کنند.

وی با بیان اینکه متاسفانه سرطان پروستات در اغلب موارد بدون علامت بروز می‌یابد افزود: اما در برخی افراد این بیماری می‌تواند با علائمی نظیر درد در هنگام دفع ادرار، خروج ادرار با فشار کم، خروج ادرار با فشار زیاد، اختلال در خروج ادرار، وجود خون در ادرار، تکرر ادرار، بی اشتهایی و کاهش وزن و…. همراه باشد.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: میزان شیوع سرطان پروستات در ایران ۱/۳ کشور آمریکا است و خوشبختانه امروزه با افزایش آزمایش PSA در کشور تعداد بیشتری شناسایی و درمان شده‌اند.

بصیری در خصوص رژیم غذایی بیماران مبتلا به سرطان پروستات گفت: به این افراد توصیه می‌شود از مصرف مواد غذایی چرب و سرخ کرده خودداری کنند.
به گفته وی؛ نتایج برخی مطالعات نشان داده که مصرف گوجه‌فرنگی در پیشگیری از بروز سرطان پروستات نقش دارد.

همچنین بخوانید:   قطع کامل ریزش آب از بینی

این جراح کلیه و مجرای ادرار درخصوص روش‌های درمان سرطان پروستات گفت: اگر سرطان در مراحل ابتدایی و متوسط شناسایی شود چون سرطان به سایر نقاط بدن منتشر نشده است بهترین روش، جراحی است اما اگر بیماری پیشرفت کرده و در بدن ریشه دوانده باشد باید از هورمون درمانی و رادیوتراپی استفاده کرد.

وی در پایان در پاسخ به اینکه آیا پس از درمان احتمال عود مجدد بیماری وجود دارد یا خیر گفت: به هیچ عنوان نمی‌توان این احتمال را داد ولی تجربیات نشان داده وقتی سرطان به سایر نقاط بدن منتشر نشده باشد و فرد مورد جراحی قرار می‌‌گیرد ۱۵ درصد احتمال عود مجدد بیماری وجود دارد اما اگر سرطان به سایر نقاط بدن نیز انتشار یافته باشد پس از درمان احتمال ۷۰ الی ۸۰ درصد بازگشت بیماری وجود دارد.

منبع:سلامت نیوز

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید