با تغذیه سالم به جنگ آلودگی هوا برویم

تغذیه سالم را می‌توان یکی از راهکار‌های کاهش عوارض آلودگی هوا دانست. با مصرف کافی میوه‌ها و سبزی‌های رنگارنگی که حاوی آنتی‌اکسیدان هستند (مانند انار، هویج، لبو، کلم‌بروکلی، پرتقال‌های توسرخ، فلفل‌های دلمه‌ای رنگی، کلم بنفش و خرمالو) می‌توان سپر دفاعی نیرومندی در برابر عوامل بیماری‌زا و آلودگی‌های محیطی مانند آلودگی هوا ایجاد کرد.

مصرف موادغذایی حاوی آنتی‌اکسیدان‌ به قدری برای بدن لازم است که باید ۴ تا ۵ بار در روز از آنها استفاده کرد. هر چه میوه‌ها و سبزی‌ها رنگارنگ‌تر باشند، آنتی‌اکسیدان‌ بیشتری به بدن می‌رسد. سبزی‌ها را نیز بهتر است خام مصرف کنید، مگر اینکه مشکل گوارشی، دهان و دندان یا تیرویید داشته باشید.

ویتامین C که یکی از آنتی اکسیدان های قوی است، در اثر پختن سبزیجات کاملا از بین می‌رود. با این حال، پختن و خوردن سبزی‌ها و میوه‌ها (حتی انواع پخته) بهتر از نخوردن آنهاست.

برای مواجهه با آلودگی‌های ناشی از سرب نیز به تمام افراد جامعه توصیه می‌شود روزانه بین ۲ تا ۴ لیوان شیر یا فرآورده‌های لبنی مصرف کنند. کلسیم موجود در مواد لبنی با سرب رقابت می‌کند و اجازه نمی‌دهد سرب در بدن بماند.

در مقابل، باید از خوردن هر ماده‌ای که در آن رنگ مصنوعی به کار رفته (مثل یخ در بهشت، بستنی‌های یخی، ژله‌های رنگی، نوشابه‌های گازدار، فرآورده‌های کنسرو‌ یا کمپوت‌شده و غذاهای فرآوری‌شده) پرهیز کرد. با این کار، سیستم ایمنی بدن تمام تلاش‌ خود را می‌کند تا با عوارض آلودگی هوا مقابله کند و آنها را از بین ببرد.

این مطلب دارد بدون نظر