رابطه ی هورمون سروتونین و افراد وسواسی

یک روانپزشک گفت: وسواس یک بیماری روانپزشکی است که بر اثر از بین رفتن تعادل هورمون سروتونین در مغز به وجود می‌آید و به اشکال مختلف از جمله وسواس نجسی-پاکی، شستن زیاد، افکار مزاحم یا شمردن زیاد خودنمایی می‌کند.
خبرگزاری فارس: هورمون سروتونین در مغز افراد وسواسی، نامتعادل می‌شود

مجید صادقی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس اظهار داشت: وسواس هم به عنوان یک علامت و هم به عنوان یک بیماری مطرح می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: وسواس به صورت افکار مزاحم و ناخواسته یا احساس اجبار برای انجام یک عمل یا تصاویر ذهنی درفرد بروز پیدا می‌کند که فرد در مقابل آن مقاومت می‌کند ولی معمولاً موفق به انجام این کار نمی‌شود.

این روانپزشک ادامه داد: افکار وسواسی و کلماتی که مدام در ذهن تکرار می‌شود و از ذهن بیرون نمی‌رود یا احساس اجبار برای شست و شوی مداوم دست‌ها یا احساس اجبار در چک کردن مداوم قفل در یا احساس اجبار در شمردن هر وسیله، می‌تواند به عنوان علائم وسواس نام برده شوند.

صادقی اظهار داشت: اگر فردی مجموعه‌ای از این علائم را داشته باشد و این افکار و تکرارهای وسواسی وقت زیادی از روز را به خود اختصاص دهد و فرد را از انجام کارهای روزمره باز دارد؛ در آن موقع  می‌گوییم فرد دچار بیماری وسواس شده است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به پرسش فارس، انواع و اقسام وسواس را دو نوع دانست و گفت: وسواس به دو نوع فکری و عملی تقسیم می‌شود.

وی افزود: وسواس فکری، افکار مزاحمی هستند که در زمینه‌های جنسی، مذهبی یا افکار خشونت آمیز و تهاجمی دسته‌بندی می‌شوند.

همچنین بخوانید:   راهکارهایی برای از بین بردن نفرت از ورزش

این روانپزشک ادامه داد: دسته دیگر وسواس‌ها هم، وسواس عملی است که شایع‌ترین‌ آن وسواس شست و شو یا همان وسواس نجس پاکی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان داشت: وسواس چک کردن، وسواس نظم، وسواس قرینه بودن، وسواس شمردن و تردید در تصمیم‌گیری نیز در دسته وسواس‌های عملی جای می گیرند.

صادقی تصریح کرد: خیلی از افراد ممکن است این علائم را داشته باشند اما در دسته بیماران وسواسی تلقی نشوند.

این روانپزشک توضیح داد: اگر فردی که دارای این علائم است باعث ناراحتی خود و دیگران شود و دیگران از او گله‌مند باشد یا زندگیش بر اثر این علائم مختل شود در آن صورت بیمار وسواسی تلقی می‌شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران راه‌های درمان وسواس را رفتار درمانی و درمان دارویی دانست و بیان داشت: رفتار درمانی در واقع همان روان درمانی است که به بیمار آموزش می‌دهند تا بداند چگونه رفتارهای وسواسی‌اش را کنترل کند.

این روانپزشک در ادامه افزود: یک ماده شیمیایی در مغز به نام سروتونین وجود دارد که در بیماری وسواس تعادل و مقدار این ماده به هم ریخته است.

صادقی گفت: در درمان دارویی وسواس، دارویی به فرد داده می‌شود که میزان این ماده را متعادل می‌سازد.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: همه وسواس‌ها نیاز به درمان دارویی دارند اما میزان و دوز آن را روانپزشک تعیین می‌کند.

وی ادامه داد: درمان وسواس معمولاً ترکیبی از دارو و روان درمانی است.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران جنبه ارثی و ژنتیک را در بروز بیماری وسواس مؤثر دانست و افزود: در بعضی از موارد نیز جنبه یادگیری در بروز وسواس تاثیردارد مثلاً مادری که زیاد می‌شوید به بچه‌هایش نیز زیاد شستن را آموزش می‌دهد.

همچنین بخوانید:   چگونه از سلامت روانی دخترمان محافظت کنیم

وی ادامه داد: در بعضی از موارد نیز، بروز وسواس دلیل خاصی ندارد.

صادقی در پاسخ به پرسش فارس مبنی بر اینکه چند درصد وسواس‌ها به درمان جواب می‌دهند؛ گفت: معمولاً ۶۰ تا ۷۰ درصد وسواس‌ها درمان می‌پذیرند و ۳۰ درصد باقیمانده یا سخت جواب می‌دهند یا درمان نمی‌شوند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به خانواده‌هایی که در آنها افراد وسواسی وجود دارند توصیه کرد تا از انتقاد، تحقیر و مسخره کردن افراد وسواسی بپرهیزند و بدانند که افکار و عملکرد افراد وسواسی، ارادی واختیاری نیست.

مجید صادقی با بیان اینکه وسواس، یک بیماری است گفت: افراد وسواسی می‌بایست برای درمان وسواس خود با یک روانپزشک مشورت کنند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید