تاثیر نور آفتاب بر قدرت دید کودکان

در پژوهشی که اخیراً در دانشگاه اوهایو انجام شده است، پژوهشگران از تاثیر به‌سزای نور آفتاب و محیط خارج از خانه بر قدرت دید کودکان سخن گفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از واشگتن پست،تاکنون باور بر این بوده است که اگر بیشتر اوقات کودکان وقتشان را جلوی تلویزیون و یا بازی های ویدیویی بگذرانند، خطر ابتلا به بیماری نزدیک‌بینی (یا myopia) در آنها افزایش می‌یابد اما پژوهشگران این تئوری را تکذیب می‌کنند.

در پژوهش جدید مشخص شده است که کودکانی که به طور ژنتیکی مستعد به کاهش دید هستند، تنها می‌توانند از طریق بیرون رفتن و در زیر نور خورشید بودن شانس خود را برای اجتناب از زدن عینک افزایش دهند.

نور خورشید تنها چیزی است که این کودکان به آن نیاز دارند و نیاز آنها باید با قرار گرفتن در معرض نور طبیعی به‌مدت ۱۴ ساعت در هفته و در فضای باز برطرف شود.

دانالد موتی سرپرست این پروژه از دانشکده بینایی‌سنجی دانشگاه اوهایو در یک کنفرانس خبری گفته است: «ما دقیقاً نمی‌دانیم وقت گذراندن در بیرون از خانه چه چیزی دارد که آن را ویژه می‌کند، اما اگر می‌دانستیم، روش ما در برخورد با بیماری نزدیک بینی تغییر می‌یافت.»

این مسئله ثابت شده است که تاثیر نور UVB یا اشعه نامرئی فرابنفش نوع B نقش مهمی در محافظت سلولی از ویتامین ‌D دارد که اعتقاد بر این است که به چشم در متمرکز کردن نورها روی شبکیه چشم کمک می‌کند. با این حال پژوهشگران دانشگاه اوهایو به احتمال دیگری فکر می‌کنند.

موتی می‌گوید که چشم کودکان بین ۵ تا ۹ سال هنوز در حال رشد و نمو است. بعضی اوقات این رشد باعث فاصله بین عدسی و شبکیه چشم می‌شود که منجر به نزدیک بینی می‌شود. وی در ادامه می‌افزاید که به اعتقاد او، قرار گرفتن در معرض نور خورشید به حفظ شکل مناسب چشم و طول چشم در طی دوره رشد کمک می‌کند.

همچنین بخوانید:   درمان دیابت با طب سنتی

پژوهشگران درباره اینکه آیا نورهای مرئی و نه فقط UVB در سلامت بینایی نقشی دارند نیز تحقیقاتی انجام داده‌اند. هنگامی که شخصی در خارج از خانه به سر می‌برد، برخی از سلول‌های ویژه در شبکیه چشم انبساط مردمک چشم را کنترل می‌کنند و اجازه ورود نور کمتری را می‌دهند. حتی در یک روز ابری هم نور خارج از خانه ۱۰ برابر روشن‌تر از نور داخل خانه است.
همچنین پژوهشگران بیان می‌کنند که تحقیقات اولیه نشان می‌دهد که اگر این سلول‌ها از چند روز پیش در معرض نور بیشتری بوده باشند، مردمک بیشتر واکنش نشان می‌دهد.

موتی در نهایت اذعان می‌دارد که سوالات زیادی وجود دارد که باید به آنها پاسخ داد. وی بر این باور است که یافته‌های تیم او در حال حاضر کمکی در راه رسیدن به پاسخ‌ها است.

موتی می‌گوید: «پژوهشی که در حال حاضر بر روی آن کار می‌کنیم در نهایت به ما کمک خواهد کرد تا پرده از راز تاثیر مثبت فضای خارج از خانه برداریم. حتی ممکن است نتیجه این تحقیق از عینک زدن برخی افراد در تمام طول زندگیشان جلوگیری کند. در این میان توصیه من به والدین این است که درباره زمان مطالعه کودکان نگران نباشند و به آنها اجازه بدهند تا از خانه بیرون بروند، اما استفاده از کرم ضد آفتاب فراموش نشود.»
منبع:سلامت نیوز

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید