اگزما چیست و چگونه درمان می شود ؟

اگزما یا درماتیت، به تمام مواردی که پوست ملتهب، قرمز، تاول، ترشح، پوسته پوسته شدن، تغییر رنگ، ضخیم شدن و خارش پوست داشته باشد بکار میرود. اگزما دارای انواع مختلفی است از جمله: اگزمای تماسی آلرژیک، تماسی تحریکی، سرشتی (اتوپیک)، سبوره ای یا شوره ای، سکه ای و غیره
کلاْ در فصول سرد سال بدلیل اینکه جریان خون پوست کم میشود و در نتیجه ترشحات غدد پوستی از جمله چربی کم میشود پوست دچار خشکی میگردد که باید با کرمهای مرطوب کننده که مقداری نیز چرب هستند بخصوص بعد از شستن دست واستحمام استفاده کرد در ضمن بهتر است از صابونهای گلیسرینه بجای صابونهای مایع و شامپو استفاده کرد.
خشکی پوست بدلیل حساسیت و یا یک مشکل وجودی بدن است که پوست قادر به نگه داشتن آب در خود نمیباشد.
در افرادی که از نظر ژنتیکی پوست خشک دارند بیماران آتوپی گفته میشود و در خانواده این افراد بیماریهایی از قبیل قند خون – حساسیت فصلی – بیماری تیروئید و آسم دیده میشود. در این افراد پوست قادر نیست رطوبت خود را حفظ کند و پوست خشک میشود بهترین کار مرطوب کردن پوست بطور مرتب روزانه و بخصوص بعد از استحمام است. از لباسهای نخی استفاده شود و از غذاهایی که باعث تشدید خشکی میشوند اجتناب کند.
درمان اگزما یا درماتیت تماسی بطور خلاصه عبارتند از:
امتناع و دوری جستن از محرکها و آلرژن (مواد حساسیت‌زا) شناخته شده
استفاده از وسایل محافظت کننده مانند دستکش
استفاده از نرم کننده‌ها مانند اوسرین
استفاده از استروئیدهای موضعی مانند پماد بتامتازون یا هیدروکورتیزون یا تریامسینولون
بنابراین پیشنهاد میکنم به پزشک متخصص پوست مراجعه نموده برای تشخیص نوع این درماتیت تا براساس این تشخیص درمان مناسب انجام گیرد.

همچنین بخوانید:   پوست هم کچل می‌شود

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید