۷ نکته برای پیشگیری از اگزما

اگزما یکی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی میان خانم‌ها و حتی پسران جوان است! در این بیماری، پوست نواحی خاصی از بدن به‌شدت خشک و نازک شده و گاهی دچار تاول‌های ریز و خونریزی می‌شود. گرچه این مشکل پوستی قابل کنترل است اما با سرد شدن هوا احتمال عود و تشدید آن افزایش پیدا می‌کند. حال بسته به اینکه در کدام ناحیه از پوست باشد می‌تواند باعث مشکلات زیبایی و حتی اختلال در زندگی روزمره شود.
برای مثال اگر پوست گونه دچار اگزما شود دیگر نمی‌توان از رژگونه و لوازم آرایشی در آن ناحیه استفاده کرد؛ بدتر از همه اینکه این خشکی باعث افزایش چین و چروک‌های زیر چشم می‌شود. اگر هم ناحیه پشت یا کف دست را گرفتار کند، شست‌وشوی دست و حمام رفتن برای‌تان مکافات می‌شود! اما نگران نباشید؛ اگر شما هم سابقه اگزما دارید می‌توانید با رعایت چند راهکار ساده احتمال پیدایش آن را تقریبا به صفر برسانید!
چرا دچار اگزما می‌شویم؟!
علت اصلی اگزما هنوز دقیقا مشخص نیست. بعضی‌ها معتقدند فعالیت بیش از حد سیستم ایمنی بدن در پاسخ به عوامل ناشناخته و محرک‌ها باعث اگزما می‌شود. البته اگزما بیشتر در خانواده‌هایی شایع است که سابقه آلرژی یا آسم دارند. این عارضه به هیچ‌وجه واگیردار نبوده و به دیگران سرایت نمی‌کند.

 

متخصصان طب سنتی معتقدند اگزما بر اثر اختلالات کبدی ایجاد می‌شود که در این زمینه مصرف بیش از حد فست‌فودها و تغذیه نادرست یکی از عوامل ایجاد اختلالات کبدی است. میزان خواب و استراحت و سبک زندگی نیز در این اختلالات موثر است. زیاده‌روی در مصرف گوشت گوساله و فرآورده‌های آن، کنسروها، مواد نگهدارنده و گوشت‌های کهنه نیز همگی می‌توانند باعث تشدید اگزما شوند.
در مقابل، میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای تازه و آش‌هایی مانند‌ آش جو و آلو که هضم آسانی دارند به درمان اگزما کمک می‌کنند. استفاده از روغن‌های طبیعی مانند روغن بادام شیرین، روغن زیتون و روغن نارگیل نیز برای رفع خشکی پوست و اگزما مفید است. لازم به ذکر است که آلودگی هوا، دود سیگار و قلیان، دفعات عود اگزما را افزایش می‌دهند.
درمان اگزما از دیدگاه طب سنتی
بر اساس طب سنتی، اگزما دو نوع است: سرد (سودایی) که با خوردن سردی‌ها و همچنین گرمی‌ها تشدید می‌شود و گرم (صفراوی) که با خوردن گرمی‌ها تشدید می‌شود. برای درمان اگزمای سرد خوردن سرکه انگبین زرشکی (دو واحد عرق نعناع + دو واحد عسل+ یک واحد آب زرشک طبیعی) در تابستان دو وعده و در زمستان یک وعده توصیه می‌شود. برای درمان اگزمای گرم نیز خوردن سرکه انگبین معمولی (دو واحد عرق نعناع + دو واحد عسل + یک واحد سرکه) به مدت ۴۰ روز و سپس حجامت توصیه می‌شود.
به‌طور کلی مصرف یک لیوان آب سیب همراه با یک قاشق خاکشیر قبل از غذا و همچنین چای نعناع، بابونه و سنبل‌الطیب به پیشگیری از اگزما کمک می‌کند. استفاده موضعی از آلوورای له شده روی محل اگزما نیز می‌تواند خارش و خشکی آن را کاهش دهد. همچنین می‌توانید در یک لیوان آب جوش یک قاشق غذاخوری بلغور جو بریزید و بگذارید برای مدت نیم‌ساعت دم بکشد سپس آن را صاف کنید و با استفاده از پنبه روی ضایعه بمالید.
اگزما به‌صورت قرینه ایجاد می‌شود!
اگزما نوعی خشکی شدید پوست است که بعضی از انواع آن مثل «اگزمای آتوپیک» زمینه ژنتیک و ارثی دارد. در بعضی از موارد نیز اکتسابی است و به دلیل زیاده‌روی در شست‌وشو با صابون و مواد شوینده ایجاد می‌شود. این بیماری در حالت‌های خیلی خفیف فقط به شکل یک خشکی پوست است اما در موارد خیلی شدید می‌تواند به صورت ترک، پوسته‌پوسته شدن و خارش شدید ظاهر شود. در این صورت با خاراندن محل خشکی حتی ممکن است عفونت روی آن ایجاد شود.
اگزمای آتوپیک معمولا به صورت قرینه ایجاد می‌شود؛ برای مثال پشت هر دو دست یا روی هر دو گونه ممکن است ظاهر شود. این بیماری اغلب از دوران کودکی فرد را گرفتار کرده و هر چند وقت یک‌بار عود می‌کند. در واقع افراد مبتلا به این بیماری از زمان کودکی پوست خیلی خشکی دارند و صورت و گونه‌های‌شان قرمز و پوسته‌پوسته است. خبر خوب اینکه معمولا با افزایش سن و رسیدن به سن بلوغ، چربی پوست افزایش پیدا می‌کند و اگزما بهبود نسبی پیدا می‌کند.

همچنین بخوانید:   رازهای زیبا شدن در سرما!

 

خانم‌ها بیشتر مبتلا می‌شوند!
اگزما در هر قسمت از پوست ممکن است ظاهر شود اما محل شایع آن پشت زانوها و قسمت جلویی آرنج‌هاست. در نوزادان نیز معمولا روی گونه‌ها و محل پوشک ایجاد می‌شود. البته گاهی هم ممکن است فقط به شکل خشکی لب یا نواحی دور آن یا به صورت یک شکاف گوشه لب باشد. اگزمای آتوپیک در پسرها بیشتر دیده می‌شود اما اگزما به‌طور کلی در خانم‌ها بیشتر است. خیلی از خانم‌ها به دلیل کار خانه خیلی زود دچار اگزمای ناحیه دست می‌شوند.
در فصول سرد نیز چون رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند پوست زودتر خشک شده و اگزما بیشتر می‌شود. در واقع هرچیزی که پوست را خشک کند مثل آب و صابون، مواد شوینده، نور آفتاب و. . . اگزما را تشدید می‌کند. درمقابل آن هر عاملی که چربی پوست را افزایش دهد مثل کرم‌های مرطوب‌کننده و دستگاه بخور اگزما را بهبود می‌بخشد. جالب است بدانید استرس‌های روحی نیز باعث افزایش عود اگزما می‌شوند.
با پیشگیری از اگزما ظهور چین و چروک‌های پوستی را به تعویق بیندازید
۷ نکته برای پیشگیری از  اگزما
اگزما شایع‌تر از آن چیزی است که فکرش را می‌کنید. در واقع یک کودک از هر پنج کودک و همچنین یک نفر از هر ۱۰ بزرگسال به این عارضه مبتلا می‌شوند. اگرچه نمی‌توان اگزما را به‌طور کامل درمان کرد اما با چند راهکار ساده می‌توان از پیشرفت آن جلوگیری و دوره بهبودش را کوتاه کرد. اگر پس از رعایت این چند نکته باز هم محل بروز اگزما روی پوست‌تان خارش دارد و قرمز باقی ماند باید هرچه سریع‌تر به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
۱. هرچه دفعات  شست‌وشو با آب و صابون را کمتر کنید، میزان عود و تشدید اگزما نیز کمتر می‌شود. علاوه بر این باید از مصرف صابون‌های معمولی خودداری کرده و به جای آن از پن‌های مخصوص پوست حساس استفاده کنید.
۲. دمای آب هرچه داغ‌تر باشد چربی پوست را بیشتر از بین می‌برد. در مقابل، آب خیلی سرد نیز خشکی پوست را افزایش می‌دهد  بنابراین آب ولرم بهترین گزینه برای پوست‌های مستعد اگزماست.
۳. کرم‌های مرطوب‌کننده بدون عطر بهترین دوست شما هستند! خوشبختانه امروزه کرم‌های زیادی برای پوست‌های مستعد اگزما تولید شده‌اند که می‌توانید با مراجعه به داروخانه آنها را تهیه کنید.

همچنین بخوانید:   پوست هم کچل می‌شود

 

 ۴. داروهای کورتون‌دار نقش اصلی را در درمان اگزما ایفا می‌کنند. بهترین ترکیب مخلوطی از هیدروکورتیزون یک‌درصد و اوسرین است. هر زمان که دچار خارش و قرمزی شدید لایه‌ای نازک از این پماد را روی ناحیه مورد نظر بمالید.
۵. اگر زمینه آلرژی و اگزما دارید باید مصرف خوراکی‌هایی مثل فلفل، ادویه، سوسیس، کالباس، شکلات، موز، توت‌فرنگی، آجیل، تخم‌مرغ، بادام‌زمینی و دیگر مواد غذایی محرک را کاهش دهید.
۶. رطوبت هوا در فصول سرد سال کاهش پیدا می‌کند. پس یک دستگاه بخور سرد بخرید و هر سه ساعت یک‌بار آن را برای یک ساعت و نیم روشن بگذارید تا هوای اتاق کاملا مرطوب شود.
۷. میزان مصرف داروهای موضعی کورتون‌دار بستگی به‌شدت اگزما دارد. اگر خشکی خیلی شدید باشد باید برای حدود یک هفته روزی دو تا سه بار از این داروها استفاده شود اما اگر خفیف باشد روزی یک‌بار کفایت می‌کند. اگر هم اگزما مزمن باشد دوره مصرف دارو طولانی‌تر خواهد شد. البته باید در نظر داشته باشید که زیاده‌روی در مصرف داروهای کورتون‌دار می‌تواند باعث نازک و شکننده شدن پوست و همچنین افزایش موهای زائد شود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید