اشک های نوزاد خبر از چه می دهند؟

چه زمانی می فهمیم گریه نوزادمان از حالت طبیعی خارج شده است و به علت درد یا بیماری در قسمتی از بدنش گریه می کند؟
 برای والدین تازه کار، گریه نوزاد می‌تواند ناراحت کننده و در بعضی مواقع حتی آزار دهنده باشد. بسیاری از والدین حتی از دفعات گریه کودکشان نگران می‌شوند. اما گریه راهی برای برقراری ارتباط نوزاد با شما است. از آنجا که او توانایی تکلم ندارد، مجبور است احساسات و احتیاجاتش را از طریق گریه بیان کند. پس این بدین معنی است که همیشه گریه نشانه بدی نیست. در واقع شما باید از گریه کودکتان خوشحال باشید زیرا نشان می‌دهد که او در ارتباط برقرار کردن با شما به طور طبیعی عمل می‌کند. اگر شما هم مانند بیشتر والدین دیگر نگران گریه کودکتان هستید، این مطلب را بخوانید.
چرا کودک گریه می‌کند؟
گریه راهی برای ارتباط برقرار کردن کودک است. زمانی که نوزاد چیزی می‌خواهد یا به چیزی احتیاج دارد، گریه می‌کند که در بیشتر مواقع علت آن گرسنگی، خیس کردن پوشک یا ناراحت بودن از چیزی است که باید فورا برطرف شود. اما گاهی آنها به دلایل دیگری مانند تغییر مکان یا محیطی ناآشنا گریه سر می‌دهند و این بدین معنی نیست که چیزی اشتباه است.
انواع گریه نوزاد
گریه نوزاد انواع مختلفی دارد و اگر شما نیز با دقت به آن گوش دهید، به الگوی خاص آن پی می‌برید. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، ما در اینجا چند اصل کلی را برایتان آورده‌ایم.
• گریه های شبانه معمولا آهسته و متناوب آغاز و به تدریج بلند می‌شود. شاید صدایی شبیه «اوه» « owh»را در آن تشخیص داده باشید.
• اگر دلیل گریه درد باشد، معمولا صدای گریه او بلند و شبیه جیغ است. کودک بدون نفس کشیدن گریه را سر می‌‌دهد و به سرعت اشک‌هایش سرازیر می‌شود. صدایی شبیه «هِه» «heh» در آن قابل تشخیص است.
• گریه‌های از سر گرسنگی بسیار شبیه گریه‌های خواب است، چیزی شبیه نق زدن. در این مواقع بسیاری از نوزادان صدایی مانند «نِه» «neh» را تولید می‌کنند.
• اگر دلیل گریه نوزاد نفخ باشد، معمولا صدای گریه او بلند خواهد بود، اما نه مانند وقتی که درد می‌کشد یا از چیزی ناراحت است. چیزی شبیه به «هِه» «heh» یا «اِه» «eh» در صدای او قابل تشخیص است.
شاید تشخیص این صداها در ابتدا برایتان سخت باشد اما با کمی دقت به آنها پی خواهید برد. اگر این ترفندها را به کار ببرید، هنگام گریه نوزادتان، استرس و نگرانی کمتری خواهید داشت.
چه زمانی گریه نشان دهنده یک مشکل است؟
پزشکان متخصص اطفال به «منحنی گریه» اشاره می‌کنند که الگوی رشد قابل پیش بینی گریه نوزادان است. گریه نوزادان پس از ۱ تا ۲ هفته پس از تولد، افزایش می‌یابد و بین هفته‌های ۶ تا ۸ به بیشترین درجه خود می‌رسد. اگر کودک شما یکریز گریه می‌کند، غیر طبیعی است. در این مواقع این ترفندها را به کار گیرید:
قنداق کردن: کودکتان را در حالی که دست‌هایش رو به پایین است، قنداق کنید. به یاد داشته باشید که همیشه کودکتان را به پشت (طاق باز) بخوابانید.
هیس گفتن: در حالی که نوزاد به پهلو یا طاق باز خوابیده، در گوش او هیس بگویید (یا از صدای یک دستگاه مانند سشوار استفاده کنید).
تاب دادن: نوزاد خود را آهسته تکان دهید.
اگر پس از تمام این کارها، هنورز هم نگران گریه نوزادتان هستید، با پزشک اطفال مشورت کنید.
شما در مقابل گریه نوزادتان چه عکس العملی نشان می‌دهید؟ کدام روش بهتر عمل می‌کند؟ ۲ مورد از کارهایی را که برای آرام کردن او انجام می‌‌دهید، در بخش نظرات برای ما و دیگران، بنویسید؟
منبع:اهل ایران
همچنین بخوانید:   آیا شما هم فکر می کنید رگ هایتان آبی هستند؟

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید