خشکی چشم اذیت تان می کند؟

اگر شما هم از خشکی چشم رنج می برید، بدانید که تنها نیستید و در سراسر جهان، میلیون ها نفر از این مشکل در عذاب هستند. بدون شک احساس وجود سنگریزه در چشم و خستگی، ناراحتی و سوزش آن چندان خوشایند نیست. متاسفانه این مشکل با افزایش سن نیز بیشتر می شود. در این مطلب چند توصیه ی ساده برای مقابله با خشکی و سوزش چشم داریم.

خشکی چشم اختلالی مربوط به لایه ی اشکی چشم است. لایه اشکی از سه بخش تشکیل شده است:

– لایه ی چربی: که از غدد «می بومین» ترشح می شود و وظیفه ی لیز کردن سطح چشم و مقابله با آب گریزی را بر عهده دارد. در واقع این لایه با پوشاندن لایه ی آبی، مانع از سرازیر شدن و تبخیر اشک می شود.

– لایه ی آبی: که وظیفه ی تغذیه و محافظت از قرنیه چشم را بر عهده دارد.

– لایه ی مخاطی: که باعث پخش شدن اشک در سطح چشم می شود.

زمانی که آب و یا چربی به میزان کافی نباشد، آب تبخیر می گردد و چشم ها خشک می شوند.

در بیشتر مواقع خشکی چشم مربوط به عدم ترشح کافی لایه ی چربی است. این مسئله علائم قابل رویتی مانند قرمزی چشم یا پف کردن پلک ها را ندارد، اما بیمار احساس ناخوشایندی پیدا می کند.

در ۵۰ درصد موارد، عدم تولید چربی کافی به دلیل مسدود شدن غدد «می بومین» ایجاد می شود.

به طور کلی خشکی چشم در نتیجه ی کمبود لایه ی آب (۱۵ درصد موارد) یا لایه ی مخاطی و چربی (در ۳۶ درصد موارد) بروز می کند.

اگر از خشکی چشم ها رنج می برید، نباید مدت زمان طولانی به صفحه ی رایانه چشم بدوزید. خیره شدن به صفحه ی مانیتور باعث می شود که دفعات پلک زدن شش مرتبه کاهش پیدا کند که همین مسئله باعث خشکی چشم ها می شود

به طور مرتب چشم هایتان را باز و بسته کنید
اگر از خشکی چشم رنج می برید، مهم ترین کار پلک زدن منظم و باز و بسته کردن چشم هاست. به خاطر اینکه با این کار به کمک فشاری که به غدد می بومین می آید، سطح چشم چرب و لیز می شود.

همچنین بخوانید:   عینک آنتی رفلکس چیست؟+ مزایای استفاده از عینک آنتی رفلکس

چشم ها را ببندید و تماس بین پلک بالا و پایین را حس کنید. تا دو بشمارید. سپس پلک ها را به هم فشار دهید و باز تا دو بشمارید. چشم ها را باز کنید و تا دو بشمارید تا چرخه پلک زدن کامل شود. چند مرتبه این کار را تکرار کنید. لازم است که این تمرین را در طول روز به طور مرتب انجام دهید.

باید بدانید که ما به طور طبیعی در هر ۵ تا ۶ ثانیه یک بار پلک می زنیم، یعنی در هر دقیقه حدود ۱۰ تا ۱۲ بار.

آیا قهوه برای درمان خشکی چشم موثر است؟
در سال ۲۰۱۲، محققان دانشگاه پزشکی توکیو، بررسی هایی را روی ۷۸ داوطلب سالم انجام داده و به این نتیجه رسیدند تولید اشک در افرادی که کپسول کافئین مصرف می کنند بیشتر است.

با وجود اینکه بررسی های دیگری در این خصوص انجام نشده است، اما متخصصان استفاده از کافئین را برای درمان سندرم خشکی چشم توصیه می کنند.

با این حال باید کمی محتاط بود. استفاده ی زیاد از کافئین بویژه برای افرادی که نسبت به تاثیر محرکی آن حساس هستند توصیه نمی شود.

در این پژوهش میزان کافئین دریافتی برای هر کیلوگرم وزن فرد ۵ تا ۷ میلی گرم بوده است که معادل چهار فنجان قهوه یا ۱۰ فنجان چای در روز است.

توجه داشته باشید که این میزان در برخی افراد باعث بروز مشکلاتی مانند اضطراب، لرز، تپش قلب و غیره می شود.

از این گذشته بر اساس نتایج پژوهش ژاپنی اشاره شده در بالا، کافئین می تواند کمبود اشک را کنترل کند.

همچنین بخوانید:   همه چیز درباره بیماری هموکروماتوز

در نتایج این پژوهش به تاثیر این ماده در افزایش لایه ی چربی اشاره ای نشده است، در حالی که علت اصلی خشکی چشم به دلیل کمبود لایه چربی آن بروز می کند.

بنابراین اگر جزو افرادی هستید که نسبت به کافئین حساسیت دارید، از مصرف زیاد آن بپرهیزید. اما اگر چنین مشکلی ندارید، می توانید مصرف کافئین را افزایش دهید.

از مصرف امگا-۳ غافل نشوید
امگا-۳ به تسکین علائم سندرم چشم های خشک کمک می کند. نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۱ به چاپ رسید نشان می دهد که مصرف مکمل اسیدهای چرب اشباع نشده باعث بهبود علائم سندرم خشکی چشم می شود، چون این ترکیبات قادر هستند التهاب را کاهش دهند.

پژوهش دیگری که در سال ۲۰۰۹ انجام شده است نیز نشان می دهد که این اسیدهای چرب امگا ۳ باعث افزایش کیفیت اشک ترشح شده می شود.

در سال ۲۰۱۰ نیز محققان آمریکایی به این نتیجه رسیدند امگا-۳ می تواند میزان اشک تولیدشده را کنترل کند و ترشحات غدد می بومین را بیشتر نماید.

برای دریافت امگا۳ بیشتر، به سراغ روغن های گیاهی مانند روغن کلزا، روغن سویا و روغن گردو بروید.

ماهی های چرب مانند ماهی آزاد، ماهی خال مخالی، ماهی تن و غیره حاوی این اسیدهای چرب هستند.

از بین سبزیجات نیز سبزیجات برگ سبز مانند اسفناج و همچنین ماش و غیره جزو منابع امگا۳ ها هستند.

استراحت چشم ها در حین کار با رایانه فراموش نشود
اگر از خشکی چشم ها رنج می برید، نباید مدت زمان طولانی به صفحه ی رایانه چشم بدوزید. خیره شدن به صفحه ی مانیتور باعث می شود که دفعات پلک زدن شش مرتبه کاهش پیدا کند که همین مسئله باعث خشکی چشم ها می شود.

همچنین بخوانید:   توصیه روانشناسان ؛تخمه کدو

در حین کار با رایانه لازم است که به طور مرتب، چشم ها را از صفحه گرفته و استراحت دهید (یعنی مدتی به مانیتور نگاه نکنید).

از اشک مصنوعی استفاده کنید
اشک مصنوعی که به صورت قطره در داروخانه ها به فروش می رسد و همچنین ژل چشمی و غیره برای مقابله خشکی چشم مناسب هستند.

البته توصیه می کنیم این محصولات را با نظر و تجویز چشم پزشک استفاده کنید. توجه داشته باشید که استفاده ی طولانی مدت از قطره های چشمی، عوارض خود را دارد. پس قبل از خریدن این محصولات، با چشم پزشک خود مشورت کنید.

فاطمه مهدی پور
منبع:تبیان

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید