خانه تکانی با شوینده های سالم و طبیعی

 

ماه اسفند یعنی ماه خانه تکانی! یعنی تکاپوی هر ساله برای انداختن فرش سبز به زیر پای بهار! یعنی دستکش و بشور و بساب. یعنی خستگی و لذت توامان! اما خیلی از ما عطر این ماه را فدای بوی وایتکس و پودر و غیره می کنیم. بویی که در مغز آدم می پیچد و سر را به دوران می اندازد. ولی به یاد داشته باشید که هرگز نباید برای خانه تکانی، سلامتی تان را به خطر بیندازید.

درست است که کار کردن با شوینده های شمیایی راحت تر است و لکه ها را در یک چشم به هم زدن از بین می برد، اما ترکیبات سمی موجود در این شوینده ها برای سلامتی ما و محیط زیست خطرناک هستند. بنابراین بهتر است سلامتی خودتان را فدای این شوینده ها نکنید.
شما می توانید به راحتی با ترکیب دو یا سه ماده ی طبیعی مانند سرکه سیب و لیموترش و غیره، شوینده های طبیعی درست کنید و بدون آسیب زدن به ریه ها و پوستتان، خانه ای مثل دسته ی گل داشته باشید.

 

سرکه ی سفید: محصولی معجزه گر
سرکه سفید یکی از جایگزین های فوق العاده برای وایتکس است. وایتکس یا آب ژاول حاوی ترکیبات آسیب رسانی مانند کلر می باشد.
سرکه ارزان قیمت، طبیعی و دوستدار سلامتی شماست و به اندازه ی وایتکس کارایی دارد.
این ماده ی طبیعی خواص زیادی دارد و می توان آن را یک ماده ی نگهدارنده، چربی زدا، رفع کننده ی بوهای نامطلوب، ضدعفونی کننده، ضدانگل و ضدویروس دانست.
توصیه می کنیم از سرکه سفید برای جرم گیری، تمیز و ضدعفونی کردن یخچال، وان حمام و توالت استفاده کنید.
برای اینکار کافیست که مقداری آب لیموترش نیز به آن اضافه کنید و یک شوینده ی طبیعی و موثر داشته باشید.

برای از بین بردن بوهای نامطبوع داخل منزل می توانید از روغن گیاهی اوکالیپتوس استفاده کنید

پودر رختشویی خانگی و سالم تر

همچنین بخوانید:   در رابطه با بیهوشی در کودکان این نکات را بدانید

پودرهای رختشویی و نرم کننده ها حاوی ترکیبات آلاینده و آلرژی زا هستند. شما می توانید یک پودر مناسب خانگی داشته باشید.
برای این کار می توانید سه لیتر آب را بجوشانید و به آن ۱۵۰ گرم صابون سنتی (مانند صابون مراغه) رنده شده اضافه کنید. ترکیب را هم بزنید تا یک ژل یکدست حاصل شود.
یک لیوان سود و چند قطره عصاره ی گیاهی به آن اضافه کنید. اجازه دهید ترکیب خنک شود و آن را داخل ظرف شیشه ای بریزید.
قبل از استفاده، ظرف را تکان دهید و برای شستن لباس استفاده کنید. توجه داشته باشید که این پودر دست ساز صرفا چربی ها را به خوبی از بین می برد و برای شستن و از بین بردن لکه ها کارایی ندارد.

 

از بین بردن لکه ها با روش طبیعی
تا جایی که می توانید از لکه برهای صنعتی دوری کنید. لکه ها را با صابون بسابید و برای از بین بردن لکه ی جوهر از ترکیب شیر و لیموترش استفاده کنید.
می توانید از سرکه سیب نیز برای از بین بردن لکه ی عرق و غیره و برای از بین بردن لکه های زنگ زدگی از لیموترش استفاده کنید.
روی لکه های لباس مقداری آب لیموترش بریزید و یک نوک انگشت نیز نمک بپاشید. اجازه دهید چند دقیقه بماند و سپس بشویید.
برای از بین بردن لکه های روی لوازم پلاستیکی مانند صندلی های پی وی سی، آب لیموترش را با کمی نمک مخلوط کنید و لکه را با آن بسابید.
برای از بین بردن لکه های چسب کافیست که پارچه یا سطح مورد نظر را با آب گرم خیس کنید و سپس با سرکه ی گرم بسابید. در نهایت نیز آب بکشید.

همچنین بخوانید:   نشانه رایج برای تشخیص زخم معده

 

برای پاک کردن شیشه ها
شیشه پاک کن های صنعتی را فراموش کنید، چون حاوی ترکیبات شیمیایی و الکل هستند. باور کنید با سرکه نیز می توانید بدون آسیب رساندن به خود، شیشه هایتان را پاک و تمیز کنید.
کافیست که مقداری سرکه را در آب گرم (یک فنجان سرکه برای پنج لیتر آب) حل کرده و از آن برای تمیز کردن شیشه ها استفاده کنید.

 

برای برق انداختن ظروف برنجی و نقره ای
برای برق انداختن ظروف برنجی آب لیموترش کافیست.
برای تمیز کردن ظروف نقره ای نباید آنها را بسابید. بلکه ظرف یا شی مورد نظر را در کاغذ آلومینیومی بپیچید و چند منفذ کوچک در آن ایجاد کنید. به اندازه ی کافی آب بجوشانید و در یک ظرف مناسب بریزید و سه قاشق پر جوش شیرین به آن اضافه کنید.
سپس شی مورد نظر را که در کاغذ آلومینومی پیچیده اید داخل آب بیاندازید و اجازه دهید مدت یک ساعت در آن بماند.

 

خوشبوکننده های طبیعی بسازید
به عقیده ی متخصصان، گازهای CFC باعث تخریب لایه ازون می شوند. اما باید بدانید که ذرات معلق در هوا نیز سمی و التهاب زا هستند و باعث تولید ضایعات می شوند.

یادتان باشد این تمیزکننده های طبیعی را هم مانند مواد شیمیایی، از دسترس کودکان دور نگه دارید تا خدای نکرده آنها را نخورند و یا به آنها دست نزنند

برای از بین بردن بوهای نامطبوع داخل منزل می توانید از روغن گیاهی اوکالیپتوس استفاده کنید.
برای این کار چهار تا پنج قطره از این عصاره روغنی را داخل یک نعلبکی بچکانید و روی یک وسیله ی گرمایشی (مثل کتری در حال جوش) قرار دهید تا بوهای نامطبوع از بین برود.
همچنین می توانید از بوی کندر نیز برای خوشبو کردن آشپزخانه و منزل استفاده کنید.
توجه داشته باشید که می توانید از پوست مرکباتی مانند لیموترش، گریپ فروت، پرتقال و همچنین چوب میخک نیز استفاده کنید.
می توانید این مواد را داخل کیسه نخی یا توری بریزید و داخل کمد لباس یا گنجه ها قرار دهید.

همچنین بخوانید:   کف بینی شما از لحاظ پزشکی

 

برای باز کردن لوله ها
اکثر لوله باز کن های صنعتی حاوی ترکیبات شیمیایی مانند اسید سولفوریک هستند که خطرناک می باشد. به جای این لوله بازکن ها از ترکیب آب جوش، بیکربنات سدیم (جوش شیرین) و سرکه استفاده کنید.

 

نکته پایانی
یادتان باشد این تمیزکننده های طبیعی را هم مانند مواد شیمیایی، از دسترس کودکان دور نگه دارید تا خدای نکرده آنها را نخورند و یا به آنها دست نزنند.
در نهایت خواهش می کنیم فراموش نکنید چند سالیست آسمان با ما زمینی ها قهر کرده و باران و برف زیادی نیامده است.
پس موقع خانه تکانی حواستان به قطره قطره آبی که مصرف می کنید باشد و آن را بیهوده هدر ندهید و به خاطر داشته باشید خطر بی آبی و بیابانی شدن ایران مان بیخ گوشمان است.

فاطمه مهدی پور

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید