بهترین دستورالعملِ پخت ماهی

image_13931209509637

مطالعات جدیدی که در مورد تأثیر مصرف ماهی صورت گرفته است مجددأ تأ ثیر آن را بر روی سلامتی قلب تأئید کرده است.

به گزارش سلامت نیوز در این مطالعه چه چیز جدیدی ثابت شده است؟

در این مطالعه بیشتر به این موضوع توجه شده است که ماهی به چه صورتی مصرف میشود و در آن نوع ماهی و طرز تهیه آن مورد مطالعه قرار گرفته است.
این تحقیقات بر اساس پرسشنامه های غذائی تکمیل شده توسط ۸۴۰۰۰ زن یائسه صورت گرفته است.
یافته هائی که در این تحقیقات حاصل شده عبارتند از:
زمانیکه این افراد ۵ وعده در هفته یا بیشتر ماهی را بصورت آب پز یا کبابی خورده اند نسبت به زمانیکه هرگز ماهی نخورده اند یا بندرت ماهی خورده اند ، به میزان ۳۰% خطر بیماریهای قلبی آنها کاهش یافته است.

خوردن حتی یک وعده ماهی سرخ شده در هفته خطر ابتلا به نا رسائیهای قلبی را به مقدار ۴۸% تسریع میکند. سرخ کردن ماهی باعث افزایش چربیهای ترانس شده و محققان حدس و گمان دارند که این موضوع به افزایش خطر ابتلا به بیماریهای قلبی کمک میکند.

روش پخت و پز بدون چرب یا کم چرب از جمله ، آب پز ، بخار پز و کباب کردن این تأ ثیر را ندارد. پس مصرف ماهی سرخ کرده غلاوه بر اینکه مفید نیست ، بلکه مضر بوده و تأثیر بسزائی در ابتلاء به بیماریهای قلبی دارد.

خوردن ماهی آب پز یا کبابی ماهیانی مانند ماهی آزاد ،خال مخالی موجب میشود تا احتمال ابتلاء به بیماریهای قلبی ۲۲% کاهش یابد. ولی این موضوع در مورد ماهیان تون و ماهی سفید، اسناپر وماهی کاد صدق نمیکرد.

همچنین در این تحقیقات محققان به بررسی مکملهای حاوی امگا۳ شامل مکملهای روغن ماهی ،روغن گیاهی و دیگر تولیدات گیاهی پرداختند . آنها هیچ ارتباطی بین مصرف این منابع حاوی امگا۳ با خطر نارسائی قلبی پیدا نکردند.این مطلب نشان میدهد که خود ماهی نه تنها حاوی امگا۳ بوده بلکه درجلوگیری از بروز نارسائی قلبی نیزموثر میباشد.

در ایالات متحده آمریکا ،۲۰۱۰ دستورالعمل رژیمی برای آمریکائیها توصیه شده است که میزان مصرف انواع غذاهای دریائی را افزایش داده و آنها را جایگزین گوشت قرمز و مرغ کنند. بنا براین مصرف ماهیان بخصوصی مانند ماهی آزاد(قزل آلا) ، خال مخالی و بلوفیش را توصیه میکنند.
در اینجا چند نمونه دستورالعمل آورده میشود:
ماهی آزاد: کباب کردن با مالیدن شربت افرا و اگر با آبلیمو آغشته شود ،بهترین مزه را خواهد داشت.

ماهی خال مخالی: مالیدن کمی روغن زیتون مخلوط با آبلیمو و فلفل (با قلم مو) بعد از کباب کردن.

ماهی بلوفیش: آغشته کردن ماهی با خردل و سپس آب پز کردن آن.

منبع :مایو کلینیک
مترجم : مهندس یعقوب منیری ، اکولوژیست

سلامت نیوز

این مطلب دارد بدون نظر