از لوبیای سیاه گرفته تا شاهی برای پیشگیری از دیابت

دیابت جزو آن گروه از بیماری‌های است که باید با همه توان در مقابلش ایستاد. چون این بیماری نه تنها به خودی خود مشکل‌زاست بلکه سبب بوجود آمدن بیماریهای دیگر نظیر  بیماری‌های قلبی عروقی و غیره مهیا می‌سازد.

درست است که در خصوص انواع ارثی این بیماری نمی‌توان کاری کرد اما می‌شود با مصرف مواد غذایی مناسب و همچنین کنترل وزن و رعایت سبک زندگی سالم از ابتلا به آن پیشگیری کرد. علاوه بر این افرادی که متاسفانه به این بیماری مبتلا هستند باید بیشتر حواسشان به تغذیه باشد. در این مطلب ۱۰ ماده ی غذایی مفید برای مقابله با این بیماری را عنوان می‌کنیم. لطفا با ما همراه باشید.

طالبی

طالبی که با نام تجاری کانتالوپ شناخته می‌شود سرشار از آب بوده و میزان کالری آن اندک است. در نتیجه می‌توانید بدون ترس از دریافت کالری زیاد و چاق شدن از این میوه‌ی آبدار مصرف کنید. با وجود این که این میوه شیرین است اما شاخص گلیسمی آن بالا نیست و در نتیجه تاثیر کمی در افزایش قند خون دارد. این میوه سرشار از ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن است و هر سهم از آن می‌تواند نیمی از نیاز بدن ما به ویتامین A و  C را پوشش دهد. در نهایت این که طالبی حاوی ترکیبی به نام کاروتنوئیدها است که برای ارتقای سلامتی بسیار موثر عمل می‌کند.

 

کلم‌ها و رفقا

انواع کلم‌ها، خردل، گیاه قاصدک، کلم کیل و غیره جزو مواد غذایی فوق العاده برای سلامتی بدن هستند. این مواد غذایی سرشار از ریزمغذی‌ها و فیبرهای غذایی هستند که بدون تحمیل کالری به بدن از نظر ارزش غذایی بالاتر از بسیاری از میوه‌ها و سبزیجات قرار دارند. در واقع کلم‌ها و مواد غذایی ذکر شده با کم‌ترین هزینه می‌توانند سلامت قلبتان را بالا برده و قند خونتان را تنظیم کنند. در نتیجه با مصرف انواع کلم‌ها می‌توانید سلامتتان را تضمین و خودتان را در برابر دیابت بیمه کنید.

اگرچه اکثر سبزیجات برای دیابتی‌ها و یا افرادی که دنبال تناسب اندام هستند مفید است اما در این بین مارچوبه جایگاه ویژه ای دارد. به خاطر اینکه این سبزی فاقد قند است و شاخص گلیسمی آن صفر می‌باشد

توت‌ها

توت‌ها و میوه‌های ریز سرشار از فیبر و ریزمغذی‌های مورد نیاز بدن هستند. میزان قند این میوه‌ها پایین و در عین حال سرشار از آب هستند. در نتیجه کالری کمی نیز به بدن می‌رسانند. خوشبختانه توت فرنگی هر ماه سال در بازار میوه و تره بار دیده می‌شود. در نتیجه می‌توانید به راحتی تهیه و میل کنید. علاوه بر توت فرنگی لازم است که از انواع دیگر این میوه ها یعنی تمشک، شاه توت و بلوبری نیز استفاده کنید تا گام موثری در تنظیم قند خونتان برداشته باشید.

 

ماهی آزاد

ماهی آزاد یکی از سالم‌ترین منابع خوب پروتئین حیوانی محسوب می‌شود. این ماهی‌ها کم‌چرب و کم‌کالری هستند و در عین حال منبع مواد مغذی محسوب می‌شوند. اگر به دنبال جذب اسیدهای چرب امگا ۳ بیشتری هستید حتما به سراغ ماهی آزاد بروید.

این ماهی‌ها برای دیابتی‌هایی که در معرض بیماری‌های قلبی عروقی قرار دارند فوق العاده است چون امگا۳ ها شهرت زیادی در حفظ سلامت قلب و عروق دارند.

 

مارچوبه

اگرچه اکثر سبزیجات برای دیابتی‌ها و یا افرادی که دنبال تناسب اندام هستند مفید است اما در این بین مارچوبه جایگاه ویژه ای دارد. به خاطر اینکه این سبزی فاقد قند است و شاخص گلیسمی آن صفر می‌باشد. علاوه بر این هیچ کالری به بدن نمی‌رساند. اما تا دلتان بخواهد فیبر و مواد مغذی نصیب تان می‌کند. توصیه می‌کنیم از این سبزیجات خریداری کرده و چاشنی‌های مناسب خوش طعم تهیه و میل کنید.

خوشبختانه شاهی در سفره های ایرانی زیاد مصرف می‌شود. اگر نگران سلامتی و قند خون تان هستید بیشتر از این سبزیجات سبز تیره مصرف کنید. شاهی سرشار از مواد مغذی بوده و بسیار کم کالری است

لوبیای سیاه

اگر یک ماده ی غذایی وجود داشته باشد که از گوشت و حتی سبزیجات بهتر باشد لوبیا است. لوبیا سرشار از پروتئین، فیبرها، آنتی اکسیدان ها ، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن است. در واقع مواد غذایی زیادی مانند لوبیا وجود ندارد که این میزان مواد مغذی را به بدن برساند. در بین انواع لوبیاها نیز لوبیا سیاه برای دیابتی‌ها بهتر از همه است. چون شاخص گلیسمی پایینی و درعین حال فیبر بیشتری دارد.

جو دو سر

با وجود اینکه غلات و دانه‌ها قند زیادی دارند اما مصرف آن‌ها برای سلامتی لازم و ضروری است. در بین این غلات، جو دو سر برای دیابتی‌ها مناسب‌تر است؛ چون سرشار از فیبر و مواد معدنی مفید است. میزان بالای آب موجود در بلغور جو دوسر میزان کالری آن را کاهش داده است.

کینوا

در اکثر کشورها کینوا به خوبی شناخته نشده و استفاده نمی‌شود. اما این دانه‌های ریز بسیار مغذی و مفید هستند. کینوا سرشار از فیبر و مواد مغذی با میزان قند پایینی هست. از آنجایی که در حین پخت نیز آب زیادی جذب می‌کند جزو مواد غذایی کم کالری محسوب می‌شود.

سیب زمینی شیرین

از آنجایی که کربوهیدرات‌ها نیمی از میزان کالری روزانه را تامین می‌کنند بهتر است به سراغ منابعی بروید که حاوی قند و کالری کمتر و فیبر و مواد مغذی بیشتری باشد. در بین کربوهیدرات‌ها سیب‌زمینی شیرین دارای این مشخصات می‌باشد.

شاهی

خوشبختانه شاهی در سفره های ایرانی زیاد مصرف می‌شود. اگر نگران سلامتی و قند خون تان هستید بیشتر از این سبزیجات سبز تیره مصرف کنید. شاهی سرشار از مواد مغذی بوده و بسیار کم کالری است. میزان قند آن تقریبا صفر است و در نتیجه برای حفظ و کنترل قند خون مفید است. توصیه می‌کنیم از مصرف این سبزی خوشمزه و مفید و همچنین کاهو و غیره غافل نشوید.

منبع : www.tebyan.net

این مطلب دارد بدون نظر