هفت رایحه، هفت فایده

رایحه درمانی، در بهبود برخی ناراحتی های روحی و جسمی تأثیر شگفت انگیزی دارد. با استشمام برخی از رایحه ها می توانید سر حال تر باشید و حتی عادت سیگار کشیدن را ترک کنید.

*رایحه لیمو با افسردگی مقابله می کند

محققان طی یک مطالعه، ۱۲ بیمار افسرده را در معرض رایحه مرکبات که اغلب حاوی روغن لیمو بود، قرار دادند. این رایحه باعث تنظیم میزان هورمون و تقویت عملکرد سیستم ایمنی شد و نیاز به مصرف داروهای ضدافسردگی را کاهش داد. کافی است مقداری لیمو روی مچ دست بمالید.

*رایحه بادام درختی تسکین دهنده درد

محققان کانادایی از ۲۰ داوطلب زن و ۲۰ داوطلب مرد خواستند دستان خود را در آب داغ فرو ببرند و تا حدامکان در آب نگه دارند. در این وضعیت داوطلبان در معرض رایحه های متفاوت قرار گرفتند. زمانی که زنان رایحه عصاره بادام را استشمام می کردند، ۳۸درصد کمتر احساس درد داشتند اما با استشمام رایحه های تند مانند سرکه درد بیشتری احساس می کردند. این رایحه ها روی میزان درد در مردان تأثیری نداشت اما هر ۲ گروه هنگام استشمام رایحه های خوب احساس بهتری داشتند.

*رایحه یاس، خواب بهتری ایجاد می کند

اگر پس از بیدار شدن از خواب باز هم احساس خستگی می کنید، پیشنهاد می کنیم رایحه یاس را استشمام کنید. در بررسی که نتایج آن در سال ۲۰۱۱ به کنفرانس انجمن روان شناختی شرقی ارائه داده شد، محققان وضعیت خواب ۲۰ داوطلب را بررسی کردند. دسته ای از داوطلبان در اتاقی با رایحه یاس و عده ای در اتاق بدون رایحه خوابیدند. پس از استشمام رایحه یاس، تحرک افراد در هنگام خواب به حداقل رسید و با پایین ترین میزان اضطراب مواجه بودند. این داوطلبان در تست های شناختی نیز نتیجه بهتری به دست آوردند.

همچنین بخوانید:   ” عطسه ” چیست و اصولا عطسه کردن خوب است یا بد ؟

*رایحه فلفل سیاه موثر در ترک سیگار

در بررسی انجام شده در سال ۲۰۱۳، محققان از داوطلبان سیگاری خواستند رایحه روغن فلفل سیاه یا سنبل ختایی را استشمام کنند. نتایج این بررسی نشان داد این ۲ روغن طبیعی هوس سیگار کشیدن را کاهش می دهد. داوطلبانی که رایحه فلفل سیاه را استشمام کردند سوزش خفیفی در گلو احساس کردند که حالت آن مشابه زمان سیگار کشیدن است. افرادی که سنبل ختایی را استشمام کردند همانند هنگام سیگار کشیدن احساس آرامش کردند. محققان به افراد سیگاری که قصد ترک این عادت را دارند توصیه می کنند هنگامی که هوس می کنند سیگار بکشند این رایحه ها را استشمام کنند.

*دارچین بهبود دهنده تعادل

زمانی که محققان از ۱۱ داوطلب چشم بسته، تست تعادل گرفتند، ۱۰ نفر از آن ها که رایحه شیرینی دارچینی را استشمام کرده بودند نسبت به دیگران تعادل بسیار بیشتری داشتند. این رایحه می تواند مهارت حرکتی را افزایش دهد. دارچین باعث کاهش خستگی و خشم می شود. این ادویه سیستم مرکزی عصبی را تحریک و عملکرد و انگیزه فرد را تقویت می کند.

*خواب راحت با رایحه رز

در مطالعات محققان آلمانی مشخص شد، داوطلبانی که در اتاقی با رایحه گل رز به خواب رفتند خواب آرام و بهتری داشتند. در حالی که داوطلبانی که در اتاق بد بو خوابیدند، دچار کابوس شدند. محققان می گویند، رایحه می تواند روی واکنش عاطفی مغز تأثیر بگذارد. از آن جا که رایحه های خوب مانند رز با خاطرات شاد ارتباط دارد، می تواند خواب عمیق ایجاد کند.

*رایحه موز ایجاد کننده احساس سیری

همچنین بخوانید:   10 روش رفع خستگی و تقویت چشم ها

مطالعه ای بین بیش از ۳ هزار داوطلب که دچار اضافه وزن بودند، انجام شد. این داوطلبان هنگام احساس گرسنگی رایحه موز یا سیب سبز را استشمام کردند. این افراد به طور متوسط و بدون رژیم گرفتن طی ۶ ماه تقریباً ۲ و نیم کیلوگرم وزن کم کردند. استشمام برخی رایحه ها هورمون هایی را ترشح می کند که در فرد احساس سیری ایجاد می کند.

منبع،روزنامه خراسان

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید