۱۲ علامت بروز هموروئید

هموروئید بیماری شایعی است و بیش از ۵۰ درصد مردم در مقطعی از زندگی شان دچار این ناراحتی می شوند. خون ریزی رکتال هنگام اجابت مزاج، از علایم اصلی بواسیر است. البته این خون ریزی می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد. زمانی می توان بواسیر را درمان کرد که علت اصلی آن مشخص شود.

 

هموروئید، رگ های خونی بزرگ شده در قسمت رکتال است که در صورت باقی ماندن در داخل مقعد مشکلی ایجاد نمی کند، زیرا داخل مقعد، عصب زیادی وجود ندارد.
اما زمانی که بواسیر در قسمت بیرون مقعد ظاهر می شود، هنگام دفع مدفوع، باز می شود. درد و خون ریزی هنگام دفع مدفوع نه تنها ناراحت کننده بلکه نگران کننده نیز است که در صورت کنترل و معاینه نشدن می تواند به کم خونی، عفونت و به مرور زمان حتی به سرطان رکتال منجر شود.

 

دلایل زیادی وجود دارد که باعث ایجاد هموروئید می شود. از جمله؛
فشار آوردن هنگام دفع مدفوع: اگر مجبورید برای دفع مدفوع، بیش از ۵ دقیقه روی خود فشار بیاورید، بدانید که این امر طبیعی نیست. این فشار باعث خون ریزی می شود.

 

چاقی مفرط:وزن بالا، فشار زیادی بر قسمت تحتانی بدن وارد می کند که می تواند از علت های بواسیر باشد. رگ های خونی در قسمت رکتال بزرگ می شود و در نتیجه هنگام دفع مدفوع فرد دچار خون ریزی می شود.

 

مصرف کم آب: آب ترکیب اصلی مدفوع است. آب باعث نرمی مدفوع و آسانی دفع می شود و هنگام دفع، روی رگ های رکتال فشاری وارد نمی کند. بنابراین طی روز آب کافی بنوشید.

همچنین بخوانید:   کولونوسکوپی چیست؟

 

برنامه غذایی کم فیبر: کمبود فیبر در برنامه غذایی باعث سفت شدن مدفوع می شود. مدفوع سفت نیز، روی دیواره های مقعد اصطکاک ایجاد می کند که سرانجام به خون ریزی منجر می شود. درمان بواسیر مصرف فراوان سبزی های برگ سبز است.

 

بارداری: بسیاری از زنان در دوره بارداری دچار بواسیر می شوند. در زمان بارداری، رگ های خون گشاد می شود. به همین دلیل زنان باردار به بواسیر مستعدترند.

 

یبوست مزمن: برخی افراد در طول سال به یبوست مستعدند و تغییرات غذایی نیز همیشه روی وضعیت آن ها تأثیر نمی گذارد. اگر دچار یبوست مزمن هستید، به مرور زمان دچار بواسیر خواهید شد. برای پیش گیری بهتر است از قرص های رونده استفاده کنید.

 

نشستن طولانی مدت: بیشتر افراد مجبورند به مدت طولانی پشت میز بنشینند که این امر منجر به متورم شدن رگ های خون در ناحیه مقعد می شود.

 

استفاده از دستمال توالت زبر: دستمال کاغذی که از آن استفاده می کنید، باید نرم باشد تا مقعد را زخم نکند.

 

وضعیت نامناسب بدن: یکی از علت های بروز بواسیر، حالت نادرست نشستن است. خمیدگی بدن، روی قسمت پایین بدن فشار وارد می کند. این فشار اضافه می تواند باعث تحریک بواسیر شود.

 

مصرف غذاهای پر ادویه: ادویه، مقعد زخم شده را تحریک و دفع مدفوع را سخت می کند.

 

برخی ورزش ها: برخی برنامه های ورزشی از جمله وزنه برداری شاید مناسب افراد مستعد به بواسیر نباشد. به ویژه نشستن روی زانو با وزنه، می تواند به متورم و زخم شدن رگ های مقعد منجر شود.

همچنین بخوانید:   آنژین یا درد قفسه سینه چیست؟

 

اسهال:در این مواقع، فرد به طور مکرر به دستشویی می رود که این امر باعث ایجاد اصطکاک، زخم و عفونت مقعد می شود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید