آشنایی با آلرژی های بهاری

روزها شروع به بلند شدن و گرمتر شدن کرده اند و باد بهاری با ملایمت میوزد و بیشتر پرندگان دور هم جمع شده اند. درختان شکوفه داده اند و چمن ها شروع به رشد کرده اند.این زمانیست که ممکن است شما شروع به خاراندن چشمانتان کنید تا جائی که متورم و قرمز شوند به این عمل آلرژی در فصل بهار می گویند.

 

اگر آب ریزش پیدا کرده اید و احساس خفگی میکنید…
اگر مدام عطسه میکنید و در تمام طول روز چرت میزنین و شبها هم با دهان نفس میکشید
ممکن است که شما به رایج ترین نوع آلرژی که اغلب به ان تب یونجه میگویند دچار شده باشید و علت ان اصولا گرد و خاک و گرده افشانی گیاهان میباشد .
به هر حال تب یونجه فقط یکی از فعل و انفعالاتی است که توسط فاکتور شرایط محیطی یا غذا مردمی را که سیستم ایمنی حساسی دارند مبتلا میکند و ممکن است که برای فرد مبتلا سوزش های شدید و دردناک به بار بیاورد .
آلرژی در درجه نخست میتواند از شرایط محیطی باشد که در آن زندگی میکنید به طوری که شما در یک مکان دیگر این احساس را ندارید.
دلیل حدود ۴۰ درصد از آسم ها آلرژی است و عوامل اصلی تحریک آن عبارتند از : غذا ، گرد و خاک و گرده افشانی گیاهان بعلاوه نیش و یا گزیدن حشرات و اثرات به جا مانده از آن و فضولاتی که از سوسکها در حمام باقی میماند.

مواد آلرژی زا را از کودک مبتلا به آلرژی دور نگه دارید

همچنین بخوانید:   کم کاری تیروئید چیست؟ علایم، دلایل و درمان آن

 

غذاهای آلرژی زا :
شیر گاو ، تخم مرغ ، بادام زمینی ، گندم ، سبوس ، میگو ، خرچنگ ، صدف که در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشدو فرد به یک دو یا همه این غذاها حساسیت نشان دهد مواد آلرژی زا برای سیستم ایمنی بدن بسیار خطرناکند و ممکن است به صورت تورم و خارش و یا ممکن است به صورت گرفتگی و دل درد شدید بروز کند که این درد به حد زیادی میتواند وحشتناک و دردناک باشد.
بسیاری از مردم در درمان آلرژی ناموفق هستند و درد و رنج زیادی را متحمل میشوند تا جائی که در موارد اورژانسی حتی مرگ هم دیده شده است در صورتیکه میتوانستند با یک تزریق ساده از تمام این عوارض جلوگیری کنند.

 

مواردی که در آلرژی باید مد نظر داشت
۱. آلرژی میتواند تغییر کند
۲. آلرژی میتواند به بقیه موادی هم که حساس نبودیم نفوذ کند و بدن حساسیت نشان بدهد مثل عطر ، سیگار کشیدن و یا حتی ممکن است همین مواد باعث کمتر شدنشان بشود .
۳. آلرژی ممکن است که موروثی باشد.
۴. هیچ دونفری راههای درمان یکسانی ندارند چرا؟ چون پیدایش آلرژی نیاز به دوعامل زمینه ژنتیکی و در معرض عوامل محیطی آلرژی زا به طور مکرر قرار گرفتن است.

 

علائمی که آلرژی از خودشان به شما نشان میدهند خود یه دکتر واقعی هستند که سه ابزار مهم به ما نشان میدهند :
جلوگیری ،پرهیز و در نهایت دارو درمانی

 

بسیاری از مردم در درمان آلرژی ناموفق هستند

 

راههای جلوگیری از آلرژی:
جلوگیری از آلرژی واقعا سخت است و کار میبرد و حتی ممکن است شما نتوانید آلرژی و حساسیت خود را به طور کامل تحت کنترل در آورید.

همچنین بخوانید:   ده عامل اصلي ايجاد حساسيت را بشناسيد

اما راههایی وجود دارند که به شما کمک می کنند تا با آلرژی کنار بیایید و با آن زندگی کنید. از هر چیزی که موجب بروز حساسیت در شما می شود ،دوری کنید به عنوان مثال اگر نسبت به موی حیوانات آلرژی دارید، از ورود حیوانات به اتاق خوابتان جلوگیری کنید.

 

همچنین می توانید از رو تختی ها مخصوص ضد حساسیت استفاده کرده، ملحفه ها و پتو را در آب داغ شستشو بدهید تا مواد حساسیت زا از بین بروند.
همچنین می توانید از یک دستگاه تصفیه هوا در داخل اتاق استفاده کنید .

 

پاکیزه نگه داشتن اتاق کودک و کل منزل، قراردادن اسباب بازی ها و عروسک های پشمالو در جعبه و تمیز کردن و گردگیری مستمر اتاق نیز می توانند مواد آلرژی زا را از کودک مبتلا به آلرژی دور نگه دارند.

 

اگر شما یا فرزندتان نسبت به یک ماده غذایی حساسیت دارید، همیشه برچسب مواد غذایی را چک کنید تا از مواد و اجزای تشکیل دهنده آن ماده غذایی آگاه باشید.

 

به خاطر داشته باشید که علائم آلرژی نباید موجب عجز و درماندگی شما بشود. پزشک معالج به شما خواهد آموخت تا با آلرژی ها ارتباط برقرار کرده، از بروز آن ها جلوگیری کنید.

 

ممکن است نوزادانی با زمینه مساعد ژنتیکی برای ابتلا به آلرژِی به دنیا بیایند. بسیاری از آلرژی ها،به صورت ارثی، توسط ژن ها از پدر و مادر به کودک انتقال یابد. علائم آلرژی می توانند در سنین خرد سالی،کودکی،نوجوانی یا بزرگسالی بروز کنند و این در حالیست که اغلب آلرژی ها در سنین بزرگسالی بهتر شده و کاهش پیدا می کنند. بسیاری از افراد آلرژی های غذایی را پشت سر می گذارند، اما آلرژی های دیگر می توانند در تمام عمر انسان را همراهی کنند.
بسیاری از اوقات تشخیص سرماخوردگی از آلرژی بسیار سخت است، زیرا علائم هردو می توانند شبیه به هم باشند. اگر علائم سرما خوردگی شما بیش از دو هفته طول کشید به احتمال زیاد شما دچار آلرژی شدید.
بین سرماخوردگی و آلرژی تفاوت هایی وجود دارد که شما می توانید در هنگام بروز علائم به دنبال آن ها باشید.

همچنین بخوانید:   خوراکی هایی پرفیبر برای درمان یبوست

در هنگام بروز علائم حساسیتی بینی و چشمان شما دچار خارش می شود. در صورتی که در سرماخوردگی چنین حالتی بوجود نمی آید.

 

همچنین خلط فرد در هنگام بروز آلرژی مانند آب شفاف است، اما در سرما خوردگی مایل به زرد بوده، غلیظ و تیره تر است.

 

اگر شما عطسه می کنید،خارش دارید و به خس خس سینه دچار شده اید یا اغلب بعد از خوردن یک ماده غذایی خاص دچار بیماری می شوید، به احتمال زیاد دچار آلرژی هستید و باید از مصرف آن ماده غذایی خودداری کنید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید