چند توصیه برای مراقبت از پاها

چند توصیه برای مراقبت از پاها
درد پا در اغلب مواقع غیرقابل تحمل است و باعث بروز مشکلات جدی در سلامتی می شود. متخصصان، پا را قلب دوم انسان می دانند. بنابراین لازم است که مراقب نوع کفش، اندازه پاشنه کفش، گرفتن ناخن پا و غیره باشید. در این مطلب چند توصیه برای مراقبت از پاها ارائه می دهیم.

 

کفش های خیلی تخت و صندل باعث ایجاد میخچه و ترک پاشنه پا می شود

کفش های خیلی تخت و انواع صندهای تخت و کفش های باله و غیره به خوبی از پا محافظت نمی کنند و این امر فشار زیادی به عضلات و تاندون ها وارد می آورد. کفی نازک این کفش ها و تماس مداوم پوست پا با آنها باعث بروز پینه و ترک پاشنه ها می شود. پوشیدن این نوع کفش ها و صندل ها در طولانی مدت باعث بدشکلی انگشت های پا شده و میخچه های دردناکی بر جای می گذارد.

 

کفش مناسبی انتخاب کنید
یکی از توصیه های لازم برای مراقبت از پاها، دقت در هنگام خرید کفش است . اگر زیاد پیاده می روید، از کفش های راحت استفاده کنید. از کفش هایی استفاده کنید که کفی طبی دارند و پاشنه شان کمی بلند است. بهترین اندازه ی پاشنه یا لژ کفش، ۳ تا ۴ سانتی متر است.
لازم است که کفش به طور کامل پا را گرفته و محافظت کند. فرم کفش باید به گونه ای باشد که انگشت های پا راحت باشند، اما نباید بزرگتر از اندازه ی پا باشد. هر دو روز یک بار، کفش و همچنین بلندی پاشنه ی آن را عوض کنید تا از کشش عضلانی پیشگیری شود.

همچنین بخوانید:   درمان قطعی ریزش مو

 

خرید کفش را به عصرها موکول کنید. در این ساعت از روز، پاها در بزرگترین اندازه ی خود بوده و کمی متورم هستند. در حین خرید، کفش ها را بپوشید و کمی قدم بزنید. پای شما باید در کفش احساس راحتی کامل داشته باشد. از خرید کفش های تنگ بپرهیزید.

 

اندازه پاشنه کفش
مناسب ترین کفش ها، کفش های تخت و یا با پاشنه ها یا لژهای ۳ تا ۴ سانتیمتری است. به کفش هایی با مدل ها و پاشنه های متفاوت عادت کنید و به طور مرتب کفش ها را عوض کنید. از کفش های پاشنه دار و بخصوص پاشنه های تیز، فقط در موقعیت های خاص مانند مهمانی ها استفاده کنید.

زمانی که به یک مدل خاص کفش با اندازه پاشنه ی ثابت (مثل کفش های پاشنه بلند یا تخت) عادت می کنید، به سختی قادر به تعویض کفش خواهید بود، چون به محض تعویض کفش، تاندون ها کشیده می شوند. در این صورت نیز مشکل تاندونیت و درد پاها بروز می کند. بنابراین لازم است که خودتان را به یک مدل خاص کفش عادت ندهید.

کفش های پاشنه بلند باعث ایجاد درد، بدشکلی انگشتان و ایجاد میخچه در پاها می شوند

 

کفی مناسب با زمین
اگر روی سطح سفت مانند سطح بتونی زیاد راه می روید، یک روز از کفشی با کفی نرم و روز دیگر کفشی با کفی سفت تر استفاده کنید. در سطوح نرم تر که کمی لیز هستند، حواستان به کفی های چرمی و کفش های پاشنه بلند باشد، چون امکان سر خوردن و زمین خوردن بالاست. حتما از کفی هایی از لاستیک طبیعی و پاشنه های کلفت استفاده کنید.

همچنین بخوانید:   10 نشانه اینکه خواب درست ندارید

 

برای مراقبت از پاها ، گاهی پا برهنه راه بروید
پابرهنه راه رفتن، پاها را در وضعیتی ایده آل قرار می دهد. نتایج یک پژوهش آمریکایی نشان می دهد که پوشیدن مداوم کفش «بیومکانیک» راه رفتن را با خطر مواجه می سازد و باعث تغییر دامنه ی حرکتی مفصل های ران ها، زانوها، قوزک پا، انگشتان پا و ظاهر و ریتم راه رفتن می شود. این عادت نامناسب باعث افزایش ناراحتی های مفصلی می شود و در طولانی مدت امکان ابتلا به آرتروز در ناحیه اعضای تحتانی و همچنین مشکلات استخوانی را بالا می برد.
پا برهنه راه رفتن در همه ی سطوح باعث تحریک حساسیت پوست پاها شده و به تعادل بدن و پیشگیری از زمین خوردن کمک می کند. این کار باعث افزایش استحکام استخوان ها شده و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

 

برای مراقبت از پاها در پوشیدن کفش های رسمی و اسپورت زیاده روی نکنید
با پوشیدن کفش هایی که پاشنه های بلند و نوک تیزی دارند، بدن به سمت جلو متمایل می شود و روی نوک پنجه فشار بیشتری وارد می شود. این وضعیت تعادل بدن را به هم زده و امکان زمین خوردن را افزایش می دهد. علاوه بر این کفش های پاشنه بلند باعث ایجاد درد، بدشکلی انگشتان پا و میخچه می شوند. بهتر است پوشیدن کفش های پاشنه بلند و تیز را به موقعیت خاص اختصاص دهید و از کفش هایی با پاشنه های کوتاه تر و پهن تر استفاده کنید.
علاوه بر این استفاده ی زیاد از کفش های اسپورت و ورزشی نیز توصیه نمی شود. بهتر است هر از گاهی به جای این کفش ها، از کفش های رسمی نیز استفاده کنید. باید بدانید که پوشیدن افراطی کفش های اسپورت در طولانی مدت باعث کاهش استحکام استخوان ها می شود.

همچنین بخوانید:   علائم هشدار دهنده سرطان پوست،پیشگیری و راه درمان آن

ناخن ها را هر دو هفته یک بار کوتاه کنید

 

ناخن های پا را با دقت کوتاه کنید

برای پیشگیری از فرو رفتن ناخن انگشت شست پا در گوشت که بسیار دردناک است، ناخن ها را هر دو هفته یک بار کوتاه کنید. ناخن ها را صاف بگیرید (نه گرد) و به گوشه های آن دست نزنید (گوشه ناخن را نگیرید). بهتر است بعد از تمام شدن کار، سوهان ناخن بکشید.
ناخن های پا را زیاد کوتاه نکنید، چون اولین عامل فرو رفتن آن در گوشت است.

 

درد پاها را جدی بگیرید
اگر در پاها احساس ناراحتی داشته باشید، بدن تلاش می کند که به نوعی این درد را جبران کند. در نتیجه در وضعیتی متفاوت قرار می گیرد تا فشار را از روی پاها بردارد. به این ترتیب که مدل یا ریتم راه رفتن و وضعیت بدن تان تغییر می کند. این امر در طولانی مدت روی مفاصل، تاندون ها و عضلات تاثیر منفی به جا می گذارد و به مرور درد به ران ها، زانوها، کمر و ستون فقرات نیز می رسد. در نتیجه لازم است که هر گونه ناراحتی یا درد در ناحیه ی پا را جدی گرفته و به متخصص بیماری های پا مراجعه کنید. لازم است که هر نوع میخچه، پینه و ترکی درمان شود تا احساس درد از پاها رفع شود. اگر وزن تان بالای ۷۰ کیلوگرم است، در انتخاب کفش دقت بیشتری کنید تا پاهایتان دچار مشکل نشود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید