نکاتی درباره آمادگی پیش از انجام آزمایش

آمادگی پیش از انجام آزمایش خون مخفی در مدفوع
گاهی اوقات خون‌ریزی‌های مختلفی در بخش‌های مختلف دستگاه گوارش اتفاق می‌افتند که به علت کم بودن با چشم قابل دیدن نیست، بنابراین باید با روش‌های آزمایشگاهی تشخیص داده شود.

بهتر است این آزمایش در سه نوبت انجام شود.

نمونه بلافاصله به آزمایشگاه ارسال شود.

نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده شود.

۲ تا ۳ روز قبل از آزمایش، رژیم غذایی فاقد سبزیجات خام (مخصوصا شلغم و تربچه)، گوشت قرمز، گوشت سفید (مرغ و ماهی) رعایت شود.

مصرف داروهای آهن، ویتامین ث، ایندومتاسین، کلشی‌سین، آسپرین، بروفن و کورتون‌ها باید ۴۸ ساعت پیش از انجام آزمایش و دوره جمع‌آوری نمونه قطع شود.

در صورت خونریزی از لثه در حین تمیز کردن دهان و دندان طی ۴۸ ساعت پیش از انجام آزمایش، از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن اجتناب کنید.

 

آمادگی پیش از انجام آزمایش انگل (تست اسکاچ )
آزمایش انگل با تست اسکاچ: نمونه باید صبح زود و پیش از اینکه بیمار اجابت مزاج و یا استحمام کند،تهیه شود. یک قطعه ۵ سانتی‌متری چسب نواری شفاف را، از طرف چسب‌دار آن، محکم به ناحیه مقعد بیمار چسبانده و چند ثانیه (حدودا ۳۰ ثانیه) فشار داده می شود، سپس چسب باید را روی لام شیشه‌ای که از سوی آزمایشگاه ارائه شده چسبانده شود. پس از انجام تست، لام را بلافاصله به آزمایشگاه تحویل دهید.

 

آزمایش مدفوع از نظر انگل: به‌دلیل اینکه انگل‌های احتمالی در روده هر روزه تخم‌گذاری نمی‌کنند، بهتر است این آزمایش در سه نوبت در روزهای مختلف انجام شود. برای مدت ۷ تا ۱۰ روز پیش از انجام این آزمایش از درمان با روغن کرچک یا روغن‌های معدنی، بیسموت، منیزیم، ترکیبات ضداسهال، تنقیه با باریوم و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها خودداری شود. نمونه مدفوع باید مستقیما در ظرفی که از طرف آزمایشگاه در اختیار بیمار قرار می‌گیرد جمع‌آوری شود.

همچنین بخوانید:   طبیعی‌ترین شیوه‌های مبارزه با درد

 

اگر بیمار بستری است، نمونه را در یک ظرف خشک جمع‌آوری کرده و با استفاده از چوبک مخصوص (آبسلانگ)، نمونه را به ظرف برچسب‌دار منتقل کنید. نمونه مدفوع نباید با ادرار یا آب آلوده شود زیرا ادرار می‌تواند برخی از انگل‌های فعال را از بین ببرد. بیماران باید نمونه جمع‌آوری را خصوصا در موارد مشکوک به اسهال خونی بلافاصله به آزمایشگاه ارسال کنند. اگر ارسال حداقل تا ۳۰ دقیقه پس از جمع‌آوری نمونه امکان‌پذیر نباشد، لازم است تا نمونه در یخچال قرار داده شود.

بهترین نمونه برای تشخیص عفونت های ادراری نخستین نمونه ادرار صبحگاهی است.

 

آمادگی پیش از انجام آزمایش ادرار
ترجیحا نمونه اول صبح.اگر نمونه در منزل تهیه میشود آنرا سریعا به آزمایشگاه برسانید و در غیر اینصورت در یخچال نگهداری کنید.

از ورزش شدید پیش از دادن نمونه اجتناب نمایند زیرا سبب عدم دقت نتایج حاصله می گردد .

استفاده از بتادین سبب پاسخ منفی کاذب در آزمون بررسی خون موجود در ادرار می شود .

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار تمیز – کشت(ویژه بانوان)
۱. پیش از انجام آزمایش از نوشیدن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات اجتناب نمایید و توجه داشته باشید که بهترین نمونه برای تشخیص عفونت های ادراری نخستین نمونه ادرار صبحگاهی است.

 

۲. دستهای خود و چین های پوستی دستگاه تناسلی را کاملاً با آب و صابون شسته و به خوبی با دستمال کاغذی یک بار مصرف اطراف مقعد و پیشابرا را از جلو به عقب خشک کنید.

 

۳. درب ظرف ادرار را با احتیاط باز کنید، بدون آنکه دست شما با سطح داخلی ظرف ادرار یا درب آن تماس پیدا کند.

 

۴. با یک دست چین های پوستی دستگاه تناسلی را از هم باز کنید.

 

۵. پس از اینکه جریان ادرار شروع شد، قسمت اولیه ادرار (چند قطره اول) را دور ریخته و بقیه ادرار را با حجم ۳۰میلیلیتر (تقریبا نصف ظرف) جمع کنید. توجه داشته باشید که ظرف مذکور تحت هیچ عنوان با پوست اطراف ناحیه تناسلی تماس پیدا نکند.

همچنین بخوانید:   5 ماده غذایی که در خوردن آنها زیاده روی می کنیم

 

۶ . درب ظرف را نمونه را بسته و آنرا به آزمایشگاه تحویل دهید.

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار تمیز – کشت(ویژه آقایان)
۱. پیش از انجام آزمایش از نوشیدن مقادیر زیاد آب و سایر مایعات اجتناب نمایید وتوجه داشته باشید که بهترین نمونه برای تشخیص عفونت های ادراری نخستین نمونه ادرار صبحگاهی است.

 

۲. دستهای خود و سر آلت را کاملاً با آب و صابون شسته و به خوبی با دستمال کاغذی خشک کنید.

 

۳. درب ظرف ادرار را با احتیاط باز کنید بدون آنکه دستهای شما یا سر آلت با سطح داخلی ظرف یا درب آن تماس پیدا کند.

 

۴. مقدار کمی از قسمت اول ادرار (چند قطره اول) را به داخل توالت تخلیه کرده و حدود ۳۰ میلیلیتر (حدود نصف ظرف نمونه) از آن را جمع آوری نمایید.

 

۵. درب ظرف نمونه را بسته و آن را تحویل آزمایشگاه دهید.

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار تمیز – کشت(ویژه اطفال)
۱. محل خروج ادرار کاملا با آب و صابون شسته شود . سپس کاملا با آب معمولی شستشو دهید. چنانچه کودک را حمام برده و سپس این کار را انجام دهید بهتر است . همچنین در هنگام خواب راحت تر می توان به طفل کیسه وصل نمود.

 

۲. کیسه ادراری متناسب با جنس کودک تهیه کنید. درب آن چسب دارد آنرا باز کرده و به طور پاکیزه روی محل قرار دهید.

 

۳. هر کیسه ادراری حداکثر ۴۵ دقیقه می تواند به مجاری خروجی ادرار متصل باشد .

 

۴. حدود ۱۰ الی ۱۵ سی سی ادرار که در کیسه جمع شد سر آن را تا کرده تا بسته شود و سریع به آزمایشگاه بیاورید و چنانچه به آزمایشگاه دسترسی نداشتید آن را در یخچال قرار داده و حداکثر ۶ ساعت بعد به آزمایشگاه بیاورید .

همچنین بخوانید:   برای داشتن یک بارداری سالم رعایت چه نکاتی ضروری است؟

 

۵. لطفا فراموش نشود ، کیسه ادراری دارای برچسب نام بیمار و نوع آزمایش باشد .

 

دستوالعمل های جمع اوری ادرار ۲۴ ساعته
نمونه ادرار باید دقیقاً طی ۲۴ساعت جمع آوری گردد به همین منظور گالن هایی از سوی آزمایشگاه در احتیار شما قرار میگیرد که برخی از آنها (حسب آزمایش مورد نظر) حاوی مواد نگه دارنده مایع یا جامد است. نکته مهم این است که شما نباید تحت هیچ شرایطی آنها را خالی یا بو کنید.برای دستیابی به نتیجه دقیق آزمایش به هیچ عنوان از ظروفی غیر از ظرف هایی که آزمایشگاه در احتیار شما قرار میدهد استفاده نکنید. برخی مواد نگهدارنده فوق سوزاننده بوده و در صورت تماس با پوست بدن یا لباس ایجاد آسیب جدی می نماید . در صورت تماس اسید با بدن ،محل سوزش را با آب فراوان شستشو دهید.

 

۱. در ابتدای جمع آوری نمونه، دفع ادرار را انجام داده و تا قطره آخر آن را دور بریزید. زمان را دقیقاً یادداشت کنید؛ (مثلاً ساعت ۷صبح)

 

۲. به مدت یک شبانه روز ( ۲۴ساعت) یعنی تا ساعت ۷ صبح فردا تمامی نوبت های دفع ادرار را در ظرف مخصوص جمع آوری کنید.

 

۳. در طول جمع آوری ادرار باید ظرف جمع آوری دور از دسترس کودکان و در جای خنک (ترجیحاً در یخچال)، نگهداری شده و بلافاصله پس از اتمام کار به آزمایشگاه تحویل داده شود.

 

۴. آخرین نوبت دفع ادرار باید راس همان ساعتی که جمع اوری ادرار شروع شده بود(مثلاً ساعت ۷صبح)، انجام و تا قطره آخر در ظرف مخصوص جمع آوری نمونه ریخته شود.

 

۵. در صورت پر شدن ظرف قبل از ۲۴ ساعت بقیه ادرار را در ظرف دوم (قایل تهیه از آزمایشگاه) جمع آوری کنید (دور نریزید)

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید