علل بوی بد دهان

بوی بد دهان مشکلی است که تقریبا همه افراد در طول زندگی دچار آن می شوند. به دلیل سازگاری حس بویایی فرد با بوی دهان خود، در بسیاری از موارد خود فرد متوجه این مشکل نمی شود و یا شدت واقعی آن را درک نمی کند ولی این حالت برای اطرافیان بسیار آزار دهنده است. خوشبختانه در اغلب موارد این حالت خفیف و گذرا است و چندان مشکل ساز نیست. ولی در موارد شدید از فاصله بسیار زیاد هم باعث آزار اطرافیان می گردد و در روابط اجتماعی فرد اثرات بسیار زیادی می گذارد. در موارد شدید، بوی بد دهان می تواند منجر سردی روابط زناشویی و حتی طلاق گردد، فرد در روابط اجتماعی دچار استرس می شود و تا حد امکان خود را از دیگران دور نگه می دارد.
با وجود اینکه مسواک زدن، خوشبو کننده های دهان و آدامس جویدن می توانند بوی بد دهان را از بین ببرند ولی اثر آنها موقتی است و مشکل دوباره برمی گردد.
بوی دهان۱ علل بوی بد دهانچه عواملی باعث بوی بد دهان می شوند؟

بیماریهای لثه و دندان:

اکثر مردم مسواک نزدن و خرابی دندانها را عامل بوی بد دهان می دانند همین موضوع باعث می شود اغلب افرادی که دچار بوی بد دهان هستند به دندانپزشکی مراجعه کرده و بهداشت دندانها را بیشتر رعایت کنند. با وجود اینکه مشکلات لثه و دندان یکی از عوامل بوی بد دهان می باشند، ولی در اغلب موارد عوامل دیگری باعث بوی بد دهان می شوند و در نتیجه ما با افراد زیادی روبرو می شویم که با وجود داشتن دندانها و لثه های سالم، باز هم دچار بوی بد دهان می باشند.

همچنین بخوانید:   چگونه می توان عفونت و آبسه ی دندان را در منزل درمان کرد؟

زبان:

یکی از علل مهم بوی بد دهان است. وجود پرز های چشایی روی آن محیط مناسبی را برای باقی ماندن مواد غذایی و رشد میکروبها فراهم می کند. مسواک کردن روزانه زبان، در افرادی که بوی بد دهان دارند، توصیه می شود.

لوزه ها:

در برخی افراد لوزه ها به دلیل داشتن حفره های فراوان، محل مناسبی را برای رشد باکتریها فراهم می سازد. این باکتریها اغلب بیماریزا نبوده و به صورت هم زیست در دهان هستند و فقط مواد غذایی محیط خود را تجزیه کرده و بوی بد ایجاد می کنند. در چنین مواردی اگر مشکل بیمار خفیف باشد، شستشو و قرقره کردن با سرم شستشو کمک کننده است، ولی اگر شدید باشد معاینه توسط متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می شود. گاهی ممکن است برداشتن لوزه ها برای درمان بوی بد دهان لازم باشد.

سینوسها:

عفونت سینوسها، مخصوصا در موارد سینوزیتهای مزمن، یکی از علل بوی بد دهان می باشد. در این افراد علاوه بر بوی بد دهان، ممکن است بوی بد بینی نبز وجود داشته باشد. برای تشخیص و درمان این حالت باید به متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه شود.

بیماریهای مخاط بینی و سنگ بینی:

سنگ بینی در اثر رسوب موادی که در ترشحات بینی وجود دارد، ایجاد می شود. سنگ بینی و بیماریهای مخاط بینی یکی از علل مهم بوی بد بسیار شدید دهان می باشد. افراد مبتلا حتی از فاصله دور نیز باعث آزار دیگران می شوند. با خارج کردن سنگ و درمان مشکل مخاطی، به راحتی بوی بد برطرف می شود. برای تشخیص و درمان، مراجعه به متخصص گوش و حلق و بینی الزامی است.

همچنین بخوانید:   چطور بفهمیم مشکل کم‌شنوایی داریم؟

ریفلاکس معده به مری:

یکی از علل شایع بوی بد دهان است. معمولا مواردی از ریفلاکس که باعث بوی بد دهان می شود، تغییراتی در حلق و حنجره نیز ایجاد می کند، لذا در افرادی که از ریفلاکس معده به مری رنج می برند برای اطمینان تاثیر ریفلاکس بر روی حنجره و حلق، معاینه توسط متخصص گوش و حلق و بینی توصیه می شود. در این بیماران برای بررسی مری ممکن است اندوسکوپی مری و مشاوره با متخصص داخلی نیاز باشد.

مشکلات آناتومیکی مری و دریچه پایینی آن:

بیماریهایی مانند آشالازی و دیورتیکول مری با نگه داشتن طولانی مدت مواد غذایی در مری و تجزیه غذا توسط باکتریها در مری باعث بوی بد دهان می شوند. این افراد علاوه بر بوی بد دهان علائمی مانند گیر کردن مواد غذایی در مری و یا درد پشت جناغ سینه نیز دارند.

بیماریهای گوارشی، تنفسی و متابولیکی:

مشکلات گوارشی (مانند سوءهاضمه)، بیماریهای کبدی، عفونتهای تنفسی، بیماریهای کلیه و… می توانند باعث بوی بد دهان شوند. البته به خاطر داشته باشید که این افراد علاوه بر بوی بد دهان دارای علائم دیگری نیز می باشند وافرادی که تنها بوی بد دهان دارند نگران این بیماریها نباشند.

مصرف برخی مواد غذایی:

مصرف بعضی از مواد غذایی مانند سیر و پیاز، ادویه کاری، برخی پنیرها و… نیز باعث بوی بد دهان می شود و این حالت تا زمان دفع ماده مصرف شده از بدن ادامه می یابد هر چند مسواک زدن و استفاده از دهان شویه می تواند موقتا اثر آن را از بین ببرد.

سیگار:

همچنین بخوانید:   در دام دندانپزشکان تقلبی نیفتید!

مصرف سیگار نیز یکی از عوامل بوی بد دهان است. اغلب این افراد از علت بوی بد دهان خود آگاهی دارند.

توصیه های لازم در مورد بوی بد دهان:

۱.

مسواک کردن دندانها و زبان و استفاده از نخ دندان به طور مرتب توصیه می شود.
۲.

اگر دندان خراب دارید و یا دچار بیماری لثه هستید با دندانپزشک خود مشورت کنید.
۳.

در صورتی که موارد فوق را رعایت کرده اید و باز هم مشکل شما ادامه دارد، معاینه کامل توسط متخصص گوش و حلق بینی لازم است. این معاینه ممکن است شامل بررسی اندوسکوپیک بینی و حنجره و حتی سی تی اسکن از سینوسها نیز باشد.
۴.

در صورتی که دچار علائم بیماریهای گوارشی و ریوی هستید لازم است توسط متخصص داخلی بررسی شوید.
۵.

در روزهایی که فعالیت اجتماعی دارید از مصرف مواد غذایی مانند سیر و پیاز که باعث تشدید بوی بد دهان شما می شوند پرهیز کنید.
۶.

تا حد امکان از مصرف سیگار پرهیز کنید.
۷.

در طول روز به میزان کافی آب بنوشید. صرف نظر از اینکه علت بوی بد دهان چه چیزی باشد، کم آبی بدن باعث تشدید آن می شود. برای اینکه بدانید بدن شما کم آب است به رنگ ادرار خود دقت کنید، ادرار زرد رنگ نشان دهنده کم آبی بدن است.
۸.

از عصبانیت و استرس پرهیز کنید. استرس باعث تشدید تمامی موارد بوی بد دهان می شود.
۹.

با جویدن آدامس و استفاده از خوشبو کننده های دهان می توانید به طور موقت بوی بد دهان را برطرف کنید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید