التهاب لوزالمعده

پانکراتیت چیست؟

پانکراتیت التهاب پانکراس (لوزالمعده) است. لوزالمعده غده ای نزدیک معده و کبد است که به جذب و هضم غذا کمک می کند. پانکراتیت می تواند مزمن یا حاد باشد. التهاب پانکراس می تواند منجر به آسیب پانکراس (لوزالمعده) شود. اما داروهایی وجود دارند که به کنترل درد شما کمک می کنند و شما را به زندگی عادی باز می گردانند.
علت ایجاد پانکراتیت چیست؟

عوامل متعددی هستند که می توانند باعث بروز پانکراتیت شوند. شایع ترین علت پانکراتیت استفاده از الکل است. سایر علل عبارتند از:

سیگار
سنگ های صفراوی
برخی داروها
مقادیر بالای تری گلیسیرید خون
مقادیر بالای هورمون پاراتیروئید در خون
مقادیر بالای کلسیم در خون
سرطان لوزالمعده
سیستیک فیبروز
سابقه خانوادگی پانکراتیت
جراحی های شکم
آسیب های وارده به شکم

علائم پانکراتیت چیست؟
علائم پانکراتیت حاد عبارتند از:

درد شکمی که به پشت منتشر می شود و پس از غذا خوردن بدتر می شود.
تهوع
استفراغ
تب
تپش قلب
افرادی که پانکراتیت مزمن دارند نیز درد شکمی، تهوع و استفراغ را تجربه می کنند. بعلاوه علائم زیر در این بیماران دیده می شود.

مقادیر بالای قند خون
کاهش وزن ناخواسته
اسهال
زردی

پانکراتیت مقاله درباره التهاب لوزالمعدهپانکراتیت چگونه تشخیص داده می شود؟
پزشک آزمایشاتی روی نمونه های خون و مدفوع شما انجام خواهد داد. پزشک با سونوگرافی شکم شما را مشاهده می کند. علاوه بر آن پزشک با استفاده از MRI یا CT scan هم می تواند شکم شما را مشاهده می کند.

درمان پانکراتیت چیست؟
اگر مبتلا به پانکراتیت شده اید لازم است چند روز در بیمارستان بستری شده و مایعات وریدی، آنتی بیوتیک ها و داروهای ضد درد را مصرف نماید. ابتدا لازم است برای مدتی چیزی نخورده و ننوشید تا لوزالمعده استراحت کند.
اگر پانکراتیت مزمن داشته باشید، برنامه درمانی شما شامل رژیم غذایی کم چربی، داروی رفع درد، انسولین برای مبارزه با افزایش قند خون و قرص های آنزیم خواهد بود. بیمارانی که پانکراتیت دارند نباید الکل بنوشند و یا سیگار بکشند.
اگر درد مزمن یا شدید بود، نیاز به آزمایشات بیشتر و یا جراحی خواهید داشت. در برخی افراد دیابت یا سرطان لوزالمعده ایجاد می شود. و این به دلیل آسیب هایی است که التهاب مزمن لوزالمعده ایجاد می کند. در این شرایط درمان تغییر می کند.

همچنین بخوانید:   آنچه باید دربارۀ لنفوم هوچکین بدانید

باید انتظار چه چیز دیگری را داشته باشم؟
پانکراتیت می تواند یک بیماری پیش رونده باشد. ممکن است علائم برای مدتی بهبود یابند یا بدتر شوند. ممکن است احساس افسردگی، عصبانیت و کلافگی کنید. درد مزمن شما را از انجام امور روزمره باز می دارد. برای کنترل این شرایط بایستی با پزشک خود صحبت کنید.

برای کنترل پانکراتیت چه باید کرد؟
برای کنترل پانکراتیت خود می توانید توصیه های زیر را انجام دهید:

دستور پزشک را به دقت دنبال کنید.
برای برنامه ریزی در خصوص رژیم غذایی سالم و کم چرب با پزشک خود همکاری کنید.
سیگار و مصرف مشروبات الکلی را قطع کنید.
برای جلوگیری از کاهش آب بدن، به مقدار کافی آب بنوشید. پانکراتیت ممکن است منجر به بروز دهیدراتاسیون (کاهش آب بدن) شود.
اگر پانکراتیت مزمن سبب بروز افسردگی شد، با پزشک خود صحبت کنید.
لیستی از اهدافتان را برای بهبود کیفیت زندگی خود بنویسید (مانند بهتر خوابیدن یا ورزش) برای کاهش استرس، تمرینات ریلکس شدن را بیاموزید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید