ابتلا به سرطان پوست در چه کسانی بیشتر است؟

خوشبختانه اکثر مردم با راه های جلوگیری از سرطان پوست تا حدودی آشنایی دارند. استفاده از کرم های ضدآفتاب، پوشیدن لباسهای مناسب، قرار نگرفتن در مقابل نور مستقیم وعمودی خورشید و انجام معاینات منظم توسط متخصصان پوست، از آن جمله اند.

در میان سه نوع سرطان پوست، شایع ترین نوع که در ۸۰ درصد از موارد تشخیص داده شده است ،” کار سینوما ” یا وجود سلول سرطانی است. ممکن است این سلول به غدد لنفاوی و یا جریان خون نیز سرایت کند. حتی ملانوم فقط ۵ درصد از سرطان های پوست را تشکیل می دهد و در صورت تشخیص به موقع، قابل درمان است.

محققان می گویند: اگر تعداد کک و مک و خال های فرد زیاد باشد، بیشتر از بقیه در معرض ابتلا به سرطان پوست است. کک و مک کوچک با اشکالی نامنظم یا گرد و قهوه ای روشن است و خال اصولا تیره تر از بقیه نشانه ها بوده و گرد می باشد.

تحقیقات نشان داده است افراد مبتلا به سندروم خال غیر عادی، ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتر از دیگران مبتلا به ” ملانوم” می شوند. با این حال توصیه می شود در سال دو بار به متخصص پوست مراجعه کنید. هر خالی که خونریزی کند نشان از سرطان زا بودن آن نیست؛ یک خا ل برجسته ممکن است زخم شود و خارش ایجاد کند حتی خونریزی هم بکند؛ این خطر حتی در مورد خال های صاف و سطحی نیز که لباس با آن ها سایش دارد، صدق می کند. به طور حتم هر چیزی که بیش از یک بار خونریزی کند باید توسط پزشک مورد ارزیابی قرار گیرد.
به طور کلی مصرف منظم کرم های ضد آفتاب ، پوست را از ابتلا به سرطان محفوظ می دارد. کرم های ضد آفتاب مانند پمادهای سوختگی که قبلا استفاده می شد به پوست این امکان را می دهد که با صدمات حاصل از نور برخورد کند .

همچنین بخوانید:   آیا کلر موجود در آب استخرها برای مو مضر است؟

دکتر “گدارل ریگل ” در مورد مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب ها می گوید: هیچ مدرکی حاکی از این که کرم های ضد آفتاب می توانند منجر به سرطان شوند، وجود ندارد، البته اختلاف نظری نیز در این زمینه وجود دارد، زیرا برخی تحقیقات نشان داده اند افرادی که از کرم های ضد آفتاب استفاده می کنند، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان پوست قرار می گیرند، اما این موضوع قطعیت نداشته و ثابت نشده است. این مسأله ممکن است به این دلیل باشد که افرادی که پوست روشن تری دارند و بدون استفاده از وسایل محافظ، ساعت های طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار می گیرند، بیشتر به پوست خود آسیب می رسانند .

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید