راهکارها ی سنتی برای حفظ سلامت پوست در روزهای داغ تابستانی

آفتاب تند و گرمای سوزان تابستان اگر به‌درستی مهار نشود، می‌تواند به پوست شما آسیب برساند و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. بسیاری از افراد در این فصل دچار مشکلات پوستی می‌شوند از آفتاب سوختگی بگیرید تا کم‌آبی و خشکی پوست و  مشکلاتی مانند عرق سوز شدن  و تعریق زیاد بدن.

در این مطلب دکتر صانعی، درمانگر و مشاور گیاه‌درمانی درباره پیشگیری و درمان آفتاب‌سوختگی در طب سنتی و راهکارها ی سنتی برای حفظ سلامت پوست شما در روزهای داغ تابستانی توضیح می‌دهد.با رعایت این نکات می‌توانید ‌حتی در تابستان هم پوستی شاداب داشته باشید.

آلوئه ورا را دست کم نگیرید
بهترین روش برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی به روش طبیعی استفاده از عصاره یا ژل گیاه آلوئه‌ورا است. درمانگران طب سنتی ژل بی‌رنگ وسط برگ‌های گیاه‌ آلوئه‌ورا را بهترین داروی طبیعی برای آبرسانی به سلول‌های پوستی و درمان سوختگی‌های ناشی از تابش نور خورشید می‌دانند.

 بهترین روش برای پیشگیری از آفتاب‌سوختگی استفاده از عصاره یا ژل گیاه آلوئه‌ورا است
نسخه: بهترین راه برای استفاده از این ژل آن است که برگ آلوئه‌ورا را از وسط بشکنید و ژل به دست آمده از آن را روی سطح پوست بمالید و اجازه دهید به مدت ۱۵ دقیقه روی پوست بماند تا خشک شود. در این مدت سلول‌های پوست به خوبی از مواد مغذی موجود در عصاره آلو‌ئه‌ورا تغذیه می‌کنند. پس از گذشت ۱۵ دقیقه ژل خشک شده روی پوست را با آب نیمه ولرم بشویید.

آفتاب سوختگی‌های شدید را التیام دهید
بسیاری از مردم بعد از شنا کردن و آفتاب گرفتن در ساحل دریا به‌ویژه در روزهای گرم و داغ تابستانی دچار آفتاب‌سوختگی پوست می‌شوند و یکی، دو روز درد و خارش زیادی را در نواحی سوخته تحمل می‌کنند. یکی از ساده‌ترین شیوه‌های طبیعی برای کاهش میزان آفتاب‌سوختگی استفاده از مرهم شیر و سیب زمینی است که می‌تواند در مدت زمانی کوتاه علاوه بر آبرسانی به سطح پوست، التهاب و قرمزی ناشی از تابش نور مستقیم خورشید را کاهش دهد.

نسخه: برای تهیه این مرهم یک عدد سیب‌زمینی را رنده کنید و آن را درون یک کاسه شیر خنک بریزید و این مخلوط را روی موضع آفتاب سوخته به مدت نیم ساعت ماسک کنید و پس از آن  بدن‌تان را با آب نیمه ولرم رو به خنک آبکشی کنید. تکرار این نسخه به مدت ۳ تا ۴ روز تاثیر زیادی در درمان آفتاب‌سوختگی دارد.

همچنین بخوانید:   6 عامل مهم ریزش مو در آقایان

از روغن کنجد و کدو کمک بگیرید
تابش مستقیم خورشید بر پوست بدن علاوه بر التهاب و قرمزی پوست در برخی موارد موجب تخریب سلول‌های پوستی  می‌شود. درمانگران طب سنتی برای درمان این آسیب‌ها یک کرم خانگی را تجویز می‌کنند که  از ترکیب روغن گیاهی کنجد و کدو به دست می‌آید و می‌تواند علاوه بر تسکین التهاب‌ها به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده نیز کمک کند و در مدت زمانی کوتاه بدون مصرف کرم‌های شیمیایی  آبرسانی مناسبی را به پوست داشته باشد.

  ترکیب روغن گیاهی کنجد و کدو، به ترمیم سلول‌های آسیب‌دیده کمک کند
نسخه: برای درست کردن این کرم خانگی کافی است آب یک عدد خیار و یک عدد کدوسبز را با کمک دستگاه آبمیوه‌گیری بگیرید و آن را با یک قاشق غذاخوری روغن کنجد و نصف قاشق غذاخوری وازلین مخلوط کنید. ترکیب به دست آمده را به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت غیرمستقیم قرار دهید. بهترین روش آن است که آن را روی کتری در حال جوشیدن قرار دهید. بعد از ۲۰ دقیقه مایع به دست آمده را درون یخچال بگذارید و آن را خنک مصرف کنید.

روغنی برای پیشگیری از ریزش مو
در بسیاری از افراد ریزش مو به دلیل تجمع چربی در اطراف ریشه مو به وجود می‌آید. در حقیقت تجمع چربی‌ها در اطراف پیاز و ریشه مو باعث می‌شود تا خونرسانی به مو به طور صحیح انجام نشود و مو دچار کمبود مواد معدنی و مغذی به ویژه ویتامین B شود. از آنجا که ویتامین B به صورت محلول در آب به پیاز مو می‌رسد با وجود چربی‌های اطراف پیاز امکان عبور پیدا نمی‌کند و به این ترتیب ریشه مو به این ویتامین دسترسی پیدا نمی‌کند و به مرور می‌ریزد.

 روغن‌های گرم مانند روغن سیاه دانه برای درمان ریزش مو مفیدند
متخصصان و درمانگران طب سنتی در افرادی که دچار ریزش مو به دلیل انقباض و تنگی روزنه‌های رویش مو هستند، استفاده از روغن‌های گرم مانند روغن گزنه، روغن نارگیل یا روغن سیاه دانه را توصیه می‌کنند. به اعتقاد این درمانگران تنگی و انقباض منافذ و روزنه‌های ریزش مو باعث کندی جریان خون شده و مانع از دریافت اکسیژن و مواد مغذی لازم به پیاز مو می‌شود.

همچنین بخوانید:   10 گیاه دارویی برای رفع بوی عرق

نسخه: پیش از هر چیز یکی از روغن‌های گزنه، نارگیل یا سیاه‌دانه را انتخاب کنید و چند قطره از آن را روی پوست سر بریزید و آن را با کمک بند دوم و سوم انگشتان دست به آرامی ماساژ دهید. ماساژ سر با سرانگشتان دست و به صورت سریع یکی از عوامل سست شدن ریشه و ریزش مو است.

ماساژ بادام تلخ را شروع کنید
استفاده از روغن بادام تلخ خالص بر پوست بدن پیش از خروج از منزل و در روزهایی که مجبورید ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید بمانید به پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و التهاب پوستی کمک می‌کند. به گفته درمانگران طب سنتی ماساژ پوست بدن با روغن بادام تلخ به صورت روزانه می‌تواند تاثیر زیادی در کاهش تاثیرپذیری و حساسیت سلول‌های پوستی به تابش نور خورشیدی داشته باشد. افرادی که با شروع روزهای گرم تابستان دست کم ۲ بار در هفته ماساژ بدن با روغن بادام تلخ را انجام دهند و در عین حال با پوشش مناسب از تابش مستقیم نور خورشید پیشگیری کنند، می‌توانند از سلامت پوست‌شان در روزهای داغ تابستانی مطمئن باشند.

استفاده از روغن بادام تلخ به پیشگیری از آفتاب‌سوختگی و التهاب پوستی کمک می‌کند
نسخه: بهترین زمان برای ماساژ پوست با روغن بادام تلخ صبح زود پیش از خروج از منزل است. برای ماساژ این کرم بهتر است ۲ یا ۳ قطره را روی موضع بریزید و سطح آن ناحیه را به خوبی ماساژ دهید. بهتر است به شیوه قطره‌ای روغن را به سطح پوست اضافه کنید تا از چرب شدن بیش از اندازه پوست که موجب مسدود شدن منافذ پوستی می‌شود پیشگیری کنید.

بوی نامطبوع پا را محوکنید
ماده معدنی مردار سنگ ازجمله مواد طبیعی است که درمانگران طب سنتی در ایران و چین از آن برای درمان تعرق زیاد بدن در تابستان استفاده می‌کنند.  این دارو که به صورت پودری نرم در عطاری‌ها و فروشگاه‌های محصولات دارویی طبیعی وجود دارد موجب کاهش میزان تعرق بدن به ویژه در روزهای گرم تابستان می‌شود. افرادی که بوی نامطبوع پای‌شان یکی از بزرگترین مشکلات‌شان است، می‌توانند با استفاده از این ماده طبیعی با این اختلال برای همیشه خداحافظی کنند.

همچنین بخوانید:   کافئین در جلوگیری از ریزش مو موثر است؟

نسخه: برای استفاده از پودر مردار سنگ کافی است آن را درون تشت یا روی سطح روزنامه پخش کنید و پای‌تان را روی آن قرار دهید. حتی می‌توانید پیش از خارج شدن از خانه پای‌تان را با این پودر نرم آغشته کنید.

با گل سرشور خوشبو شوید
به اعتقاد درمانگران شیوه‌های طبیعی درمان استفاده از گِل‌های  استحمام که از زمان‌های گذشته در حمام‌های عمومی و خصوصی مورد استفاده مردم قرار می‌گرفت، بهترین راهکار برای دفع بوی بد عرق و خوشبو شدن بدن است.

 برای دفع بوی بد عرق و خوشبو شدن بدن از گل سرشور استفاده کنید
فست‌فود؛ مهم‌ترین عامل بدبویی پوست و مو  در تابستان
برخی از افرادی که به متخصصان پوست و مو یا درمانگران طب سنتی مراجعه می‌کنند از بدبویی موها و سر خود شکایت دارند. این عارضه دلایل مختلفی دارد که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

• مهم‌ترین عامل این بدبویی، چربی پوست سر و موهاست. چربی پوست سر و رعایت نکردن بهداشت پوست مو یکی از مواردی است که باعث می‌شود مو بد.

• مصرف بیش از اندازه انواع غذاهای حاضری، فست‌فودها، انواع ساندویچ‌ها و ماکارانی نیز از دیگر عواملی است که منجر به بدبویی موها و پوست سر می‌شود.

• پرخوری و نزدیک بودن وعده‌های غذایی به این ترتیب که وعده‌های غذایی فرصت هضم در سیستم گوارش پیدا نمی‌کنند نیز موجب بدبویی موها می‌شود.

• تجمع بلغم در اطراف پیاز مو نیز یکی دیگر از عوامل بدبویی موهاست که در این حالت متخصص طب سنتی با شیوه‌های پاکسازی که سراغ دارد این معضل را درمان می‌کند.

• بهترین شیوه برای درمان این بدبویی شست‌وشوی موی سر با آب شور دریا است. افرادی که به آب شور دریا دسترسی ندارند می‌توانند با تهیه نمک دریا و انداختن آن در آب به صورت روزانه موهای سرشان را با این آب شست‌وشو دهند تا بوی بد موها برطرف شود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید