آیا هزینه اصلاح طرح لبخند به صرفه است؟

هزینه های درمان و زیبایی سازی دندان از نظر بسیاری از بیماران غیرمنصفانه است و آن را به صرفه نمی دانند. به همین دلیل است که بسیاری از بیماران به دلیل فرار از هزینه ها، از انجام درمان های دندانپزشکی خودداری می کنند. در نهایت برخی از بیماران نیز با مراجعه به دندانپزشک و مشورت با وی، متوجه خواهند شد که هزینه هایی که جهت درمان و اصلاح طرح لبخند دریافت می شود، به صرفه بوده و بی اطلاعی از نحوه درمان، تجهیزات دندانپزشکی، تعرفه های مربوط به نگهداری و حفظ ساختمان دندانپزشکی، دستمزد دندانپزشک و مالیات ها و … تعیین کننده هزینه های درمان دندانپزشکی می باشد.

همچنین دندانپزشکان به هیچ عنوان در تعیین قیمت ها و هزینه ها خودسرانه عمل نکرده و ممکن است ارزان یا گران قیمت بودن تعرفه برخی دندانپزشکان به دلیل میزان مهارت، تخصص، سابقه دندانپزشک و نحوه و روش درمان باشد. در واقع تفاوت های جزئی که میان تعرفه های تعیین شده دندانپزشکان وجود دارد، می تواند دلیل بر میزان کیفیت نتیجه نهایی باشد.
آیا هزینه اصلاح طرح لبخند به صرفه است؟
عوامل تعیین کننده هزینه های طرح لبخند
۱- استفاده از دستگاه ها و تجهیزات پیشرفته
تصور کنید یک دندانپزشک قصد دارد برای درمان و اصلاح طرح لبخند بیماران خود از تمامی تجهیزات و دستگاه های پیشرفته دنیا استفاده کند؛ در این صورت باید این دستگاه ها را با هزینه های گزاف خریداری کند. تمامی این دستگاه ها در کشورهای صنعتی تولید می شوند و در ردیف کالاهای وارداتی محسوب می شوند. در نتیجه‎ی استفاده از این تجهیزات در مطب های دندانپزشکی، شاهد افزایش تعرفه درمان و اصلاح طرح لبخند خواهیم بود. در صورت عدم استفاده از دستگاه های پیشرفته، مطمئنا درمان نیز با نتیجه دلخواهِ بیماران صورت نمی گیرد و سطح کیفیت اصلاح طرح لبخند را پایین می آورد.
۲- میزان تخصص و مهارت دندانپزشک
به هر میزان که یک دندانپزشک در کار خود مهارت و تخصص بیشتری داشته باشد، مطمئنا نتیجه درمان نیز مورد پسند و مطلوب بیمار خواهد بود. بنابراین یکی از فاکتورهای موثر در تعیین هزینه های طرح لبخند، مهارت و تخصص دندانپزشک است. ضمن اینکه دندانپزشک نیز برای کسب مهارت و تخصص، به تلاش مداوم و طولانی مدت نیاز دارد. هیچ دندانپزشکی یک شبه در کار خود متخصص نمی شود، بلکه به پشتکار و تلاش زیادی نیاز دارد. بنابراین اگر هزینه اصلاح طرح لبخند به یک دندان پزشک زیبایی پرداخت شود، به هیچ عنوان غیرمنصفانه نخواهد بود.
۳- نحوه و روش درمان
برای اصلاح طرح لبخند، دندانپزشک با توجه به نوع عارضه، دندانهای بیمار را درمان می کند. برای درمان هر عارضه نیز ممکن است چندین روش وجود داشته باشد که هر یک نیز قیمت های متفاوتی دارند. برای مثال پر کردن جای خالی دندان های بیمار می تواند از طریق ایمپلنت و روش پروتزهای مصنوعی درمان شود. در روش ایمپلنت به دلیل سختی فرآیند درمان و همچنین استفاده از مواد گران قیمت تر، هزینه درمان افزایش می یابد. این در حالی است که در روش پروتزهای مصنوعی، هزینه ها تا حد زیادی متفاوت است و بیمار با پرداخت وجه کمتری می تواند جای خالی دندانها را پر کند. که البته این کجا و آن کجا! مطمئنا به هر میزان که هزینه درمان بیشتر باشد، میزان کیفیت درمان و اصلاح طرح لبخند نیز بهتر خواهد بود.
آیا هزینه اصلاح طرح لبخند به صرفه است؟
۱- میزان مشکل و عارضه دندانهای بیمار
معیار دیگر در تعیین هزینه های دندانپزشکی زیبایی، میزان عارضه دندانهای بیمار است. به این معنا که اگر عارضه و مشکل دندان های بیمار زیاد باشد، هزینه های اصلاح طرح لبخند نیز به موازات آن افزایش می یابد. برای مثال زمانی که تنها یکی از دندانهای بیمار کج باشد، هزینه ارتودنسی به نسبت زمانی که تمامی دندانها کج و نامرتب باشند، کمتر است. همچنین اگر تعداد دندانهای کنده شده بیمار بیشتر باشد، نسبت به زمانی که تنها یکی از دندانهای بیمار کنده شده، هزینه های درمان و ترمیم بیشتر می شود.
۲- نتیجه نهایی و تاثیر آن بر درمان
هزینه هایی که بیمار برای اصلاح طرح لبخند پرداخت می کند، علاوه بر اینکه دندانهای بیمار را زیباتر می کند، در سلامتی و افزایش طول عمر دندانها نیز موثر است. از سوی دیگر سلامت دندانها در سلامت جسمانی نیز تاثیر مستقیم دارد. بنابراین زمانی که بیمار برای درمان و ترمیم دندانهای خراب خود به دندان پزشک زیبایی مراجعه می کند، هزینه سلامت جسمانی خود را پرداخت می کند.

همچنین بخوانید:   اطلاعات مفید وجامع درباره ارتودنسی دندان ها

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید