از مضرات قلیان در بارداری چه می دانید؟

ریسک تولد نوزاد نارس و یا دارای اختلالات بیماری نظیر انحراف چشم یا (رتینو پاتی) در مادرانی که در حین بارداری به استعمال دخانیات می‌پردازند به مراتب بیشتر می‌باشد.
عموماً استعمال دخانیات تأثیر نامطلوب و ناگواری به کلیه‌ی اعضا و بر مکانیسم‌ عمومی فعالیت ارگان‌های بدن برجا می‌گذارد، از جمله تأثیرات وخیم و ناهنجاری‌ که به مرور زمان به چشم و سیستم بینایی تحمیل می‌کند که از سوی افراد چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد، استعمال دخانیات تأثیرات مشابه با بیماری‌های خطرناک چشمی نظیر آب سیاه و بیماری RP بر جای می‌گذارد و به مرور به کاهش ضخامت فیبر عصبی شبکه و تقلیل بیماری محیطی و ایجاد نقاط کور در بینایی منجر می‌شود.

دکتر کی پور متخصص چشم پزشکی گفت: فیبر عصبی شبکیه مسئول دریافت اطلاعات بیماری از گیرنده نوریه شبکیه و مخابره به عصب اپتیکی است و همچنین تخریب آن تأثیر جبران ناپذیری در تأثیر بینایی برجای می‌گذارد.

این متخصص چشم پزشکی اظهار داشت: گاهی اثرات نامطلوب استعمال دخانیات بر چشم به اثرات ابتلا به سرطان ریه قلمداد می‌گردد، در افراد سیگاری امکان ابتلا به بیماری «تباهی کله‌ی زرد» (دژنداسیون ماکولا) ۳ برابر بیشتر از افراد غیرسیگاری است.

 

احتمال ابتلا به آب مروارید نیز در افراد سیگاری ۲ برابر سایرین می‌باشد و علائم این بیماری به طور متوسط ۵ سال زودتر در این افراد ظاهر می‌شود. همچنین روند پیشرفت بیماری «دژنراسیون ماکولا» در مصرف‌کنندگان دخانیات سریع‌تر و فرایند درمان کندتر خواهد بود.

کی‌پور تصریح کرد: در مجموع تنباکو حاوی بیش از ۴۰۰۰ ترکیب سمی است که برای سلامتی عضو حساس نظیر چشم به مراتب مضر است، همچنین ریسک تولد نوزاد نارس و یا دارای اختلالات بیماری نظیر انحراف چشم یا (رتینو پاتی) در مادرانی که در حین بارداری به استعمال دخانیات می‌پردازند به مراتب بیشتر می‌باشد.

همچنین بخوانید:   چگونه یبوست کودکان را درمان کنیم؟

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید