با این سبزی ها به جنگ انحطاط ماکولا بروید

رنگدانه های کاروتنوئیدها که رنگ سبزیجاتی مانند هویج ، فلفل و اسفناج از آن ناشی می شود، روند پیشرفت بیماری انحطاط ماکولا که مرتبط با افزایش سن است را کند می کند.

 

انحطاط ماکولا یکی از رایج ترین دلایل کاهش بینایی درافراد مسن و بیماری شایع شبکیه چشم است که مبتلایان به تدریج مرکز بینایی خود را که برای دیدن واضح اشیاء و برای کارهای معمول روزانه مانند خواندن و رانندگی لازم است را از دست می دهند.

 

نرخ ابتلا به این بیماری در حال افزایش است ومطالعه ای که به تازگی در نشریه لانست (Lancet Global Health) منتشر شده، نشان می دهد که ۱۹۶ میلیون نفر تا سال ۲۰۲۰ و ۲۸۸ میلیون نفر تا سال ۲۰۴۰ به این بیماری مبتلا خواهند شد.

محققان دانشگاه هاروارد آمریکا در این مطالعه، اطلاعات بدست آمده از بررسی جمعیتی بیش از ۱۰۰ هزار فرد بالای ۵۰ سال را در یک دوره زمانی ۲۵ ساله مورد بررسی قرار دادند و متوجه شدند که خطر ابتلا به شکل پیشرفته این بیماری در افرادی که بیشترین سطوح کاروتنوئیدهای لوتئین و زاگزانتین را مصرف می کردند ۴۰ درصد کمتر از افرادی بود که حداقل سطوح این کاروتنوئیدها را مصرف می کردند.

 

براساس این مطالعه ، مشخص شده است که لوتئین و زاگزانتین در غلظت های بالا در ماکولا (شبکیه) چشم وجود دارد به طوریکه این آنتی اکسیدان ها به عنوان رنگدانه ماکولار شناخته می شوند.

 

رنگدانه ماکولار با واکنش با رادیکال های آزاد برای محافظت از آسیب سلولی و ممانعت از ورود نور آبی تخریب کننده، از ماکولا (شبکیه چشم) محافظت می کند.منابع خوب لوتئین و زاگزانتین در سبزیجات برگ سبز و تخم مرغ وجود دارد.

همچنین بخوانید:   نکات تغذیه ای برای مبتلایان به سوزش سر دل (ریفلاکس معده)

 

این مطالعه همچنین نشان داد، افرادی که بیشترین سطح برخی دیگر از انواع کاروتنوئیدها را مانند آلفاکاروتن، بتاکاروتن و بتا کریپتوگزانتین مصرف می کنند، خطر ابتلا به انحطاط ماکولا در آنها ۲۵ درصد کمتر است.

 

هویج و سیب زمینی شیرین منابع آلفا و بتاکاروتن هستند در حالی که بتاکریپتوگزانتین در میوه هایی مانند پرتقال و هلو یافت می شود.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید