از استرس به آرامش

هر انسانی در طول روز بارها و بارها به دلایل مختلف دچار استرس می شود. ترافیک و شلوغی خیابان ها، کارهای زیاد و ناتمام و باقی مانده، دغدغه امتحان و کنکور در جوان ها و… همگی مسایلی هستند که می توانند باعث بروز استرس در هر فردی هر چقدر آرام شود.

میلیون ها نفر مبتلا به استرس هستند، اما دل نگرانی (استرس) همیشه مخرب و زیانبار نیست! در واقع گاهی اوقات بهتر است که ما نگران باشیم. در یک کلام می توان گفت استرس واکنش لازم و حیاتی است، اما با گذشت زمان ویرانگر می شود. وجود استرس در زندگی، امری اجتناب ناپذیر است وحتی برای رشد روانی، ضروری ست. اما آنچه باعث بیماری می شود، ناتوانی در مقابله با درجات غبر عادی و بسیار شدید استرس می باشد که به صورت واکنش های فیزیو لوژیکی و روانی بروز می کند. استرس یا فشار روانی فراگیرترین عارضه در مردم جهان و ریشه ی اکثر بیماری های جسمی و روانی است.

● استرس چیست

استرس یا فشار عصبی در روان شناسی به معنی فشار و نیرو است و هر عاملی که در انسان ایجاد تنش کند استرس زا نامیده می شود که موجب از دست دادن تعادل روح و جسم فرد می شود و بدن واکنش هایی را از خود نشان می دهد تا تعادل از دست رفته باز گردد. استرس حالتی است که شما در واکنش به فشار دنیای بیرون (مدرسه، محیط کار، خانواده، دوستان و …) یا دنیای درون (تمایل به موفقیت، میل به پذیرفته شدن و …) احساس می کنید.

● راهکارهای مقابله با استرس

تنفس آرام و عمیق از ناحیه دیافراگم، یکی از موثرترین روش ها برای مقابله با استرس و کنترل آن می باشد. در حالی که تنفس سریع و کوتاه باعث می شود که نتوانید بر استرس و تنش غلبه کنید. تنفس عمیق: روش ساده ای برای فرو نشاندن استرس است و مزایای بسیاری دارد که از جمله می توان به اکسیژن رسانی به خون اشاره کرد. که این امر به نوبه ی خود باعث بیدار کردن مغز، شل کردن عضلات و آرام کردن فعالیت های ذهنی می گردد.

اگر قادر به انجام ورزش یا تحرک زیاد نیستید تنها با خم کردن دست ها و ماهیچه های ساق پا می توانید به کم کردن سطح کورتیزول مکم کنید. حتی یک پیاده روی در بین روز هم سودمند است. تحقیقات نشان داده است که ورزشکاران از استرس و افسردگی کمتری نسبت به دیگران برخوردارند

● ورزش کنید

بسیاری از مردم به خاطر کنترل وزن و به دست آوردن شرایط فیزیکی بهتر برای سالم تر یا جذاب تر شدن، ورزش می کنند اما ورزش و مدیریت استرس وابستگی زیادی به یکدیگر دارند. چون سلامتی شما به توانمندی سلول های بدنتان در جذب اکسیژن و غذا بستگی دارد. ورزش هایی از قبیل پیاده روی، دوچرخه سواری، شنا و … حداقل به مدت پانزده تا سی دقیقه در سه روز هفته برای سلامتی قلب و پاهایتان مفید است. تحرک ماهیچه ها یک راه دایمی و موثر برای کم کردن استرس است. این کار بدن را فریب می دهد تا از استرس رها شوید، تحرک باعث گردش سریع خون در بدن می شودف کورتیزول را به کلیه ها می برد و در نتیجه کورتیزول از بدن خارج می شود … ورزش روشی برای انحراف ذهن از شرایط پر استرس و راه فراری از ناکامی هاست و هم چنین به دلیل بالا بردن سطح آندروفین و کاهش هورمون های استس زا مانند کورتیزول باعث نشاط و سرخوشی می گردد. اما اگر قادر به انجام ورزش یا تحرک زیاد نیستید تنها با خم کردن دست ها و ماهیچه های ساق پا می توانید به کم کردن سطح کورتیزول مکم کنید. حتی یک پیاده روی در بین روز هم سودمند است. تحقیقات نشان داده است که ورزشکاران از استرس و افسردگی کمتری نسبت به دیگران برخوردارند. همچنین برنامه تمرینات هوازی باعث بهبود حالات افسردگی، اضطراب، آشفتگی فکری و خستگی شدید می باشد. یک پیاده روی تند و سریع به مدت ۴۰ دقیقه میزان استرس را بطور متوسط تا ۱۴ درصد کاهش می دهد.

● صبح زود از خواب بیدار شویم

سعی کنیم صبح ها، حتی روزهای تعطیل زود از خواب بیدار شویم. در این صورت ساعت زیستی بدن ما منظم می شود و طبق برنامه خاصی زمان خواب و بیداری ما را تنظیم می کند. در نتیجه پس از مدتی هنگام بیدار شدن، احساس بهتری خواهیم داشت.

● مدیریت زمان داشته باشید

یکی از اصلی ترین عوامل استرس زا در حال حاضر زمان است. این امر به دلیل آن است که معمولا مسئولیت های زیادی بر عهده یک فرد قرار می گیرد ولی زمان کافی برای انجام آن نیست. بسیاری از افراد محدودیت های زمانی را به عنوان یکی از مهم ترین منابع استرس خود ذکر می کنند. به این ترتیب مدیریت زمان یکی از مهم تریت مهارتهایی است که انسان برای موفقیت در انجام هر کاری به آن نیاز داردمعمولا اولین کار موثر این است که از کارهای اضافی که در حد توان شما نیست خودداری کنید. برای کارها به درجه اهمیت الویت بندی کرده و اگر کاری هست که بتواند تفویض شود، به آن فرد واگذار کنید. همیشه باید سعی کرد نسبت به آینده و کارهای در پیش پیش بینی های لازم صورت گیرد. انسان باید برای تنظیم کارها و جهت دادن به فعالیت های خود ابتدا اهداف و ارزش های خود را بشناسد. به عبارت دیگر ابتدا باید بداند که از زندگی چه می خواهد و سپس برای رسیدن به آنها برنامه ریزی کند.

یوگا چند تکنیک مدیریت استرس نظیر تنفس عمیق، مدی تیشن و تصویر سازی را ترکیب کرده و با توجه به میزان زمان و انرژی مورد نیازف مزایای بسیاری به ارمغان ما آورد. تمرکز بر بدن به طور کل یکی از راه های مدیریت استرس محسوب می شود

این مطلب دارد بدون نظر