چه اعمالی موجب تقویت هوش و حافظه می شوند؟

دررابطه با تقویت حافظه، در کتاب شریف مفاتیح الجنان در باب اول که درباره تعقیبات است، این دعا را پیغمبر(صلی الله علیه و آله و سلم) به امیرالمؤمنین(علیه السلام) برای حافظه تعلیم نمودند:
که بعد از نماز صبح بگو:
سبحان من لایعتدی علی اهل مملکته سبحان من لایؤخذ اهل الارض بالوان العذاب سبحان الرّئوف الرّحیم اللهم اجعل لی فی قلبی نوراً و بصراً و فهماً و علماً انک علی کل شی قدیر.
و در کتاب باقیات الصالحات که در حاشیه مفاتیح الجنان (در بعضی از چاپ های اخیر در پایان مفاتیح اضافه شده است) در اواخر باب پنجم از سید بن طاوس نقل می کند که این دعا را سه بار بخواند: یا حی یا قیوم یا لا اله الا انت اسئلک ان تحیی قلبی اللهم صل علی محمد و آل محمد و در باب ششم می گوید که در وقت مطالعه بخواند: اللهم اخرجنی من ظلمات الوهم و اکرمنی بنور الفهم اللهم افتح علینا ابواب رحمتک و انشر علینا خزاین علومک برحمتک یا ارحم الراحمین.

و یا هر روز بعد از نماز صبح بگوید: یا حی یا قیوم فلا یفوت شیاً علمه و لایوده … .
در روایات است کسی که می خواهد حافظه اش زیاد شود روزه بگیرد، ‌مسواک را ترک نکند، قرآن بخواند و مخصوصا آیه الکرسی را به طور مداوم بخواند‌ و استمرار خوردن مویز(کشمش سیاه) در ناشتا، برای فهم ذهن و حافظه، بسیار مفید است خوردن حلوا و گوشت نزدیک گردن گوسفند و عسل و عدس نیز باعث تقویت حافظه است … (مفاتیح‌الجنان‌، شیخ عباس قمی‌، باب ۲ و ۶)
علاوه بر دعاها و امور ذکر شده بطور کلی از میان سخنان بزرگان به دست می آید که امور معنوی و عبادی و ترک امور گناه و مکروه برای تقویت قوای ذهنی موثر است. و بعضی گناهان مانند دروغ و غیبت حافظه را کم می کند.
البته در کنار این موارد سعی کنید به اندازه کافی استراحت کنید و با دوستان و خانواده به تفریح بپردازید ، ورزش کنید و … با برنامه ریزی مفید در روز شرایطی را فراهم کنید که بتوانید نهایت استفاده را از زندگی ببرید … شور و نشاط باعث تحرک ذهن می شود.
موفق باشید.

همچنین بخوانید:   6 ماده ضدعفونی کننده طبیعی

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید