اصلاح طرح لبخند به روش کامپوزیت

کامپوزیت چیست؟
کامپوزیت ماده سفید رنگ دندانپزشکی است که برای دندانهای قدامی استفاده می شود. این ماده بیشتر جنبه زیبایی داشته و از دوام و استحکام بالایی نیز برخوردار است. البته میزان دوام استحکام ماده کامپوزیت به اندازه ماده آمالگام نیست اما کمتر از آن هم در درمانهای ترمیمی بی تاثیر نیست. در فرایند چند مرحله ای اصلاح طرح لبخند بیماران، کامپوزیت ها نقش زیادی داشته و می توانند دندانهای پوسیده، ترک برداشته و لب پر شده بیمار را بخوبی درمان کنند.

موارد استفاده کامپوزیت در طرح لبخند
بهترین اصلاح طرح لبخند با استفاده از مواد کامپوزیتی به چند شکل مختلف صورت می گیرد که عبارتند از:
۱-  پر کردن دندان های پوسیده:
مهمترین استفاده کامپوزیت برای پرکردن دندانها می باشد. زمانی که دندان های بیمار به عارضه پوسیدگی مبتلا باشند، دندانپزشک ابتدا با بررسی هایی که انجام می دهد، عمق پوسیدگی را مشخص می کند. این کار از طریق اشعه x انجام می شود. در این صورت دندانپزشک به راحتی میزان نیاز دندان ها را به ماده کامپوزیتی مشخص می کند. پس از این مرحله، نوبت به تخلیه دندانهای بیمار می رسد. برای اینکار دندانپزشک با استفاده از وسایل مخصوص پوسیدگی ها و تیره گیری های داخل دندان را خارج می کند. سپس دندان عصب کشی می شود. این کار به منظور جلوگیری از درد دندان صورت می گیرد.
با اتمام مرحله عصب کشی این بار نوبت به پرکردن دندان می رسد. دندان به طور کامل تخلیه و در آن فضای مناسبی برای قرار گرفتن ماده کامپوزیتی ایجاد شده است. ناگفته نماند که تمام مراحل گفته شده برای همه دندانها (چه دندانهای خلفی و چه قدامی) به یک صورت انجام می شود. آنچه در نحوه درمان و ترمیم دندانها تفاوت ایجاد می کند، استفاده از نوع ماده پر کننده است که برای دندانهای خلفی از ماده آمالگام و برای دندانهای قدامی از ماده همرنگ دندان یا کامپوزیت استفاده می شود.
اصول استفاده از کامپوزیت برای پر کردن دندان
زمانی که ماده کامپوزیت درون دندان جایگذاری می شود، توسط نور لیزری به دندان چسبیده که جای آن محکم می شود. یکی از نکات مهم در زمان جایگذاری ماده کامپوزیتی، دقت دندانپزشک است. به طوری که ماده کامپوزیتی حالت چسبندگی کمتری دارد و در صورت نداشتن دقت کافی، ممکن است میان کامپوزیت و دندان فاصله ایجاد شود و همین فضای خالی عامل پوسیدگی دندان در آینده شود. به همین دلیل دندانپزشک باید ماده کامپوزیتی را به صورت لایه لایه وارد دندان کند و پس از هر بار ورود ماده، از نور لیزری استفاده کرده و تا اطمینان کامل از چسبیده شدن ماده بر روی دندان، آن را رها نکند.

همچنین بخوانید:   ارتودنسی و درمانهای نگهدارنده ارتودنسی

 

۲-ترمیم دندانهای لب پر شده
زمانی که مقدار کمی از دندانها لب پر شده یا شکسته شده باشد، ترمیم آن می تواند از طریق ماده کامپوزیتی صورت بگیرد. گاهی روکش کردن دندان با تراش بیش از حد مینای دندان همراه است که به دندان آسیب جدی وارد می کند. در این صورت دندانپزشک با استفاده از ماده همرنگ دندان به راحتی جاهای آسیب دیده دندان را پر می کند. همچنین در صورتی که دندان ترک برداشته باشد، این عارضه می تواند از طریق ماده کامپوزیتی درمان شود.
۳-  استفاده از روکش های کامپوزیتی
روکش های کامپوزیتی با استفاده از مواد رزین تهیه می شوند و به دلیل سطح صاف و درخشنده ای که دارند می توانند برای دندانهای آسیب دیده و تیره رنگ استفاده شوند. همینطور اگر تنها دو دندان بیمار از یکدیگر فاصله دارند، درمان ارتودنسی ضرورتی ندارد و بیمار می تواند به راحتی از طریق ونیرهای کامپوزیت دندانهای مرتب و منظم داشته باشد. استفاده از روکش های کامپوزیتی برای بستن فاصله میان دندانها به این صورت انجام می شود که روکش با قالب بزرگتر از دندانها ساخته و بر روی آنها قرار می گیرد. در این صورت به طور کامل فاصله دندانها پر شده و دندانها نزدیک به هم دیده می شوند.
این روکش ها می توانند بین ۴ تا ۸ سال سالم باقی بمانند. البته میزان دوام آنها به مراقبت های بیمار بستگی دارد. به طور کلی موارد استفاده از روکش های کامپوزیتی را می توان در بهبود رنگ، ظاهر، اندازه و ساختار دندان دانست که موجب اصلاح طرح لبخند شده و زیبایی و جوانی را به بیماران هدیه می دهد.

همچنین بخوانید:   جراحی های زیبایی واجب کدامند؟

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید