علت ترشحات سفید رنگ پنیری واژن چیست؟

حدود هفتاد و پنج درصد خانم ها در طول زندگی حداقل یک بار دچار عفونت پنیری واژن می شوند. برخی خانم ها چندین بار دچار عفونت می شوند و این عفونت پنیری در تمام سنین دیده می شود.
چه چیزی باعث عفونت پنیری واژن می شود؟
عفونت پنیری واژن در اثر رشد قارچ کاندیدا یا پنیر یا مخمر ایجاد می شود. مقدار کمی از این مخمر و سایر اورگانیسم ها به طور طبیعی در واژن، سیستم گوارشی و دهان دیده می شوند. عفونت مخمر هنگامی اتفاق می افتد که تعادل اورگانیسم ها در واژن به هم می خورد و مقدار مخمر زیاد می شود که باعث عفونت می شود. عفونت پنیری واژن معمولا قبل و بعد از پریودی دیده می شود. برخی شکل های عفونت پنیری سخت تر درمان می شوند و به وسیله سایر عفونت ها ایجاد شده اند. اگر پس از مدتی بهبود نیافتید با پزشک خود صحبت کنید تا این نوع از عفونت ها را بررسی کند.
تعادل اورگانیسم ها در واژن به روش های زیر تغییر می کند:
آنتی بیوتیک ها؛ زیرا باکتری های نرمال داخل واژن را از بین می برند و به مخمرها اجازه رشد می دهند.
وزن بالا
دیابت
بارداری
عفونت ایدز
استروئیدها
قرص های ضدبارداری
لباس زیر تنگ که نایلونی است و باعث تجمع رطوبت و گرما می شود (به خصوص در تابستان).

علائم عفونت پنیری واژن چیست؟
علائم اصلی عفونت پنیری واژن خارش و ترشحات واژن است. ترشحات معمولا غلیظ، سفید و پنیری است. ترشحات بی بو است. علائم دیگر شامل سوزش، قرمزی و خارش واژن می باشد. عفونت شدید باعث تورم نیز می شود. گاهی خانم ها در هنگام ادرار احساس درد نیز دارند.
نزدیکی جنسی از طریق واژن نیز به خاطر تورم واژن دردناک است.
تشخیص عفونت پنیری واژن
پزشک نمونه ای از ترشحات واژن را بر می دارد و زیر میکروسکوپ بررسی می کند و به دنبال مخمرهای رشد کرده می گردد. همچنین آزمایشاتی برای بررسی ترشحات انجام می شود. پزشک پرونده پزشکی شما را بررسی می کند و سابقه عفونت را ببرسی می نماید.
درمان عفونت پنیری واژن
عفونت را می توان با مصرف قرص های خوراکی یا کرم های واژینال یا قرص هایی که داخل واژن می گذارید و حل می شود درمان کرد. پزشک شما روش های درمان را برای شما توضیح می دهد و روشی که برای شما مناسب تر است را نیز اعلام می کند. در صورتی که نخواهید از کرم برای داخل واژن استفاده کنید، قرص برای شما مناسب است. برخی کرم های ضد مخمر واژینال در داروخانه ها بدون تجویز پزشک وجود دارند. برخی دیگر نیز با تجویز پزشک ارائه می شوند. اگر از کرم استفاده می کنید نباید از تامپون در طول درمان استفاده کنید زیرا قرص را جذب می کند و تاثیر آن را کاهش می دهد.
برخی قرص های ضد مخمر پایه روغن، کاندوم ها را ضعیف می کنند. با پزشک در خصوص نزدیکی جنسی یا استفاده از کاندوم صحبت کنید.
یادآوری: بدون مشورت با پزشک قرص های ضد مخمر استفاده نکنید مگر این که عفونت پنیری بیش از یک بار توسط پزشک تشخیص داده شده باشد و این بار نیز علائم آن را تشخیص دهید. این قرص ها به مقابله با سایر عفونت های واژینال مانند عفونت های باکتریایی که نیاز به قرص دارد، نمی پردازند. برای این گونه عفونت ها به قرص های دیگری نیاز دارید.
آیا عفونت پنیری واژن می تواند مشکلی جدی ایجاد کند؟
عفونت پنیری مشکلی جدی برای سلامتی ایجاد نمی کند. اما خود عفونت آزاردهنده است و باید هر چه سریع تر درمان شود.
آیا می توانم کاری انجام دهم تا از عفونت پنیری واژن جلوگیری کنم؟
می توانید با روش های زیر احتمال عفونت پنیری واژن را کاهش دهید:

همچنین بخوانید:   کمبود خواب چه تاثیری بر سلامتی می گذارد؟

از محصولات واژینال به هیچ عنوان استفاده نکنید.
لباس زیر پنبه ای و شلوارهای گشاد بپوشید.
لباس های خیس را به سرعت عوض کنید.
آنتی بیوتیک را فقط پس از تجویز پزشک استفاده کنید.
مصرف روزانه یک فنجان ماست احتمال عفونت پنیری واژن را کاهش می دهد. اما به یاد داشته باشید که مصرف ماست به تنهایی از عفونت پنیری واژن جلوگیری نمی کند. اگر آنتی بیوتیک مصرف می کنید و عفونت پنیری دارید، با پزشک صحبت کنید تا کرم های ضد مخمر یا قرص برای شما تجویز کند.

اگر عفونت پنیری واژن طولانی مدت باشد چه کاری انجام دهم؟
برخی خانم ها هر ماه نزدیک پریودی دچار عفونت پنیری می شوند. پزشک احتمالا توصیه می کند هر ماه پیش از عفونت پنیری قرص مصرف کنید. این کار از بدتر شدن علائم جلوگیری می کند. همچنین اگر به مدت طولانی دچار عفونت می شوید باید به مدت شش ماه قرص های خوراکی مصرف کنید. پیش از مشورت با پزشک هیچ گونه قرصی مصرف نکنید.
اگر زیاد دچار عفونت پنیری می شوید امکان دارد مشکلی مانند دیابت داشته باشید. با پزشک خود صحبت کنید و آزمایشات لازم را انجام دهید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید