بالا بردن سوخت و ساز بدن حتی در حالت نشسته!

افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند اغلب بر ارتقای فرآیند سوخت و ساز بدن تمرکز دارند تا میزان کالری بیشتری بسوزانند. این مقاله به روش‌های کارآمدی جهت افزایش سرعت سوخت و ساز در بدن اشاره کرده که شامل موارد زیر می‌شود:

 

عضله‌سازی
ورزش‌های استقامتی در طول انجام یا پس از آن عضله‌سازی می‌کنند. همچنین این تمرینات برای رشد و حفظ عضلات، کالری بیشتری مصرف می‌کنند و در نتیجه میزان سوخت و ساز را تا ۱۵ درصد افزایش می‌دهد. کارشناسان توصیه می‌کنند که ورزش‌های استقامتی دست کم دو بار در هفته انجام شوند تا در وقفه ایجاد شده ماهیچه فرصتی برای استراحت و بهبود داشته باشد.

 

انجام ورزش‌های هوازی شدید
اینگونه از حرکات همچون دویدن و ایروبیک منجر به عضله‌سازی نمی‌شود و با اتمام آن فرآیند سوخت کالری متوقف می‌شود. اما در عوض تمرینات هوازی اینتروال (تناوبی) با شدت بالا (HIIT) توصیه می‌شود تا قدرت عضلانی در مدت زمانی کوتاه افزایش یابد. این تمرینات موجب می شوند که سوخت و ساز بدن تا ۳۶ ساعت پس از پایان تمرین ادامه پیدا کند.

 

خوردن مکرر مواد خوراکی سالم
در صورتی که به دنبال کاهش وزن هستید توجه به خوردن مکرر مواد غذایی عجیب به نظر می‌رسد. اما اگر غذای مناسب مصرف شود متابویسم افزایش می‌یابد. فاصله افتادن بین وعده‌های غذایی موجب افت قند خون و کسل شدن فرد می‌شود و در نتیجه سرعت متابولیسم کاهش می یابد. انتخاب خوراکی‌های مناسب بین وعده‌های غذایی سطح قند خون را ثابت نگه می‌دارد. به جای مصرف خوراکی‌های شیرین استفاده از میوه، سبزی و خشکبار توصیه می شود هر چند نباید در خوردن آنها نیز زیاده‌روی کرد.

همچنین بخوانید:   بیماری اختلال در بلع چیست و چطور درمان میشود؟

 

مصرف مواد غذایی تند
به طور میانگین نتایج مطالعات نشان می‌دهد غذاهای تند می‌توانند سرعت سوخت و ساز را تا ۸ درصد افزایش دهند و در حالیکه این تاثیرات اغلب موقت است با فوائدی همراه است چرا که تاثیرات آن انرژی مازادی را در اختیار می‌گذارد.

 

بهینه کردن تعادل هورمونی
چندین هورمون وجود دارند که نقش مهمی در حفظ سوخت و ساز بدن بازی می‌کنند و کمبود این هورمون‌ها می‌تواند به افزایش وزن کمک کند. زمانی که بدن از میزان کافی این هورمون‌ها برخوردار نباشد فرد احساس خستگی می‌کند. در چنین شرایطی بهینه کردن تعادل هورمونی می‌تواند در باز گرداندن نرخ سوخت و ساز به وضعیت نرمال موثر باشد.

 

مصرف پروتئین
تجزیه و هضم پروتئین نسبت به دیگر خوراکی‌ها زمان بیشتری نیاز دارد چرا که از آمینو اسیدها ساخته شده‌اند. همچنین تجزیه پروتئین‌ها انرژی بیشتری از بدن می‌گیرد بنابراین ۲۰ تا ۳۰ درصد کالری صرف هضم آن می‌شود و در نتیجه کالری بیشتری می‌سوزد و وضعیت متابولیسم ارتقا می‌یابد.

 

مصرف قهوه
مطالعات نشان می‌دهد مصرف قهوه موجب می‌شود فرآیند سوخت و ساز افزایش یابد. همچنین در حالیکه مصرف بیش از حد آن توصیه نمی‌شود .

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید