قهوه و چای، نوشیدنی هایی محبوب و سالم برای همه

شناخته شده ترین نوشیدنی در دنیا و البته کشور های آسیایی چای سیاه است ولی همانطور که میدونیم چای از مبدا بصورت برگ سبز از مزرعه گرفته می شود و طی فرایندی تبدیل به چای سیاه می شود و در بازار به فروش میرسد و هر کدام نوع و مرغوبیت منحصر به خود را دارند.

تقریبا برخی از ما کم و بیش با فواید چای آشنا هستیم، البته از ضررهای مصرف بی اندازه آن هم آگاهیم. اما به هر حال چای محبوب ترین نوشیدنی ما ایرانی هاست که به هیچ وجه نمی توان آن را از میهمانی ها، وعده های غذایی و… حذف کرد. در این مقاله قصد داریم شما را با چای سیاه و هرآنچه درباره آن باید بدانید، آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

تاریخچه

کسی دقیق به این باور نیست که چای سیاه دقیقا از کدام کشور آمده است. برخی از افراد براین باورند که ممکن است چای سیاه درروزهای اولیه سلسله مینگ در دوره سلطنت مینگ هنگ وو لیان آغاز شده است. هنگامی که چین باستان شروع به تولید رو به افزایش چای کرد، آنها دریافتند که با یک فرآیند تخمیر خاص، برگ چای تیره تر می شود.

ما به شما توصیه اکید می کنیم که در کنار مصرف چای، نسبت به دمنوش نیز بی تفاوت نباشید. خوشبختانه امروزه در بازار انواع دمنوش های گیاهی موجود می باشند که می توانید بنا به ذائقه خود هر یک از آنها را انتخاب نمایید. دمنوش هایی مثل بهار نارنج، گل گاو زبان، بابونه، آلوئه ورا و… علاوه بر طعم بی نظیری که دارند، دارای خواص دارویی منحصر به فردی هم هستند.

همچنین قهوه نیز بعنوان دیگر نوشیدنی محبوب در بین مردم سراسر جهان دارای خواص فوق العاده ای است که از آن نیز نباید به هیچ وجه چشم پوشید. قهوه نیز همانطور که می دانید انواع مختلفی دارد اما طعم تلخ بی نظیرش در همه نوع آن مشابه است. اگر هم شما از آن دسته افراد هستید که وقت زیادی برای انتظار تا دم شیدن یک قهوه خوب را ندارید، می توانید از کپسول قهوه استفاده کنید که در کمترین زمان ممکن یک فنجان قهوه داغ و لذیذ را به شما هدیه می کند. کپسول های قهوه نیز در انواع مختلفی وجود دارند که جهت اطلاع از اقسام آن بهتر است سری به نزدیک ترین فروشگاه قهوه محل سکونت‌تان بزنید.

همچنین بخوانید:   آشنایی با رژیم غذایی مزاج گرم و تر در هوای گرم

اما از بحث منحرف نشویم؛ داشتیم درباره چای سیاه می گفتیم…

معرفی چای سیاه در اروپا

طبق اطلاعات بدست آمده چای بعد از چین به اروپا آمد. تاریخ چای سیاه در اروپا در قرن ۱۷ شروع شد، زمانی که کاشفان اروپایی برای اولین بار به چین رسیدند. اولین مدرک قابل استناد درباره چای در اروپا به سال ۱۶۱۰ میلادی باز می گردد، هنگامی که بازرگانان هلندی برای بار اول از چین چای سیاه چینی آورده و آن را به طور گسترده ای در سراسر اروپا فروختند. در ابتدا در انگلستان از آن به عنوان “نوشیدنی اسرار آمیز شرقی” معروف شده بود و با قیمت های بسیار بالا که تنها اشراف استطاعت خرید آن را داشتند به فروش می رسید.

این روزها نیز چای جزء وعده صبحانه خیلی از اروپایی ها قرار دارد اما باید به این واقعیت هم اشاره کنیم که دیگر همچون گذشته نیست و قهوه توانسته گوی رقابت را از چای در اروپا بدزدد!

ورود چای به ایران

ورود چای مقداری نسبت به اروپا و چین بسیار دیرتر بود. سال ۱۲۷۶ شمسی که محمد میرزای کاشف السلطنه، هزار نهال چای را به ایران آورد و علی رغم مشکلات فراوان و حمایت نکردن اهالی در لاهیجان کاشت. محمد میرزا، بعدها که در کاشت چای موفق شد، لقب کاشف السلطنه را گرفت و معروف شد به محمدمیرزا کاشف السلطنه چای‌کار. در میان مردم این افسانه معروف است که کاشف السلطنه چند تخم چای را در عصای خود مخفی کرد و به ایران آورد که از صحت آن کسی باخبر نیست.

همچنین بخوانید:   پیاز بدون اشک بخورید تا دچار چاقی و بیماری قلبی نشوید

انواع چای سیاه

گیاه چای با نام علمی Camellia sinensis از جنس کاملیا و از گروه Theaceae می‏ باشد. گیاهی است که در شرایط سرشتی طبیعی‏، رویش آن به ارتفاع‏ ۹ تا ۱۵ متر هم می‏ رسد و بلندای گونه‏ های کشت شده آن هنگام بهره‏ برداری نیز ۵۵ تا ۸۵ سانتیمتر است‏. چای کاشته شده بر پایه ویژگی های بالندگی ظاهر و اندازه برگ دارای دو گونه و یک زیر گونه است‏.

چای چینی

چای چینی دارای بالندگی کند، ارتفاع کم با برگهای کوچک‏، باریک‏، کشیده و سبز تیره است که با نسبت یه شرایط هوایی سرد سازگاری چندانی ندارد.

چای آسامی

چای آسامی با بالندگی تند(سریع)، برگ های پهن و بزرگ که برعکس چای چینی با شرایط هوایی گرم سازگار نیست.

چای کامبوجی

چای کامبوجی که از دید ظاهر برگ و بالندگی میان گونه‏ های سردسیر چینی و گرمسیر آسامی قرار دارد.

خواص چای سیاه

چای سیاه خواص فراوانی دارد که در این جا به بخش کوچیکی از آن اشاره می کنیم:

کارشناسان تغذیه معتقدند که به لحاظ تحویل آنتی اکسیدان‌ها، دو فنجان چای معادل پنج بار مصرف سبزیجات یا دو عدد سیب حاوی آنتی اکسیدان‌ها است. خواص چای به طور چشمگیری به خاطر محتوای فلاوونوئید آن است. فلاوونوئیدها در واقع محتویات آنتی اکسیدانی هستند که با بیماری‌های قلبی و عروقی تعامل دارند. هر یک فنجان چای بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلی‌گرم فلاوونوئید دارد. علاوه بر این‌ها اندازه فلاوونوئید موجود در چای سیاه درست به همان میزان چای سبز است.

نکته ای که در اینجا بد نیست اشاره ای هم به آن داشته باشم این است که متاسفانه این روزها در بازار، چای قاچاق و بی کیفیت به وفور یافت می شود که باعث شده خیلی ها نسبت به انتخاب چای با کیفیت تردید کرده و بعضا گمراه شوند. توصیه ما این است که سعی کنید همواره محصولات، چای، دمنوش و همچنین قهوه خود را از فروشگاه های معتبر و مجاز یا فروشگاه های اینترنتی قابل اعتماد همچون تیرینک تهیه کنید؛ مزیت خرید اینترنتی اطمینان خاطر از کیفیت محصول و تحویل آن درب منزل است.

همچنین بخوانید:   مرکز فروش کانکس ایران

مضررات چای سیاه

هر نوشیدنی کنار خواص خود عوارض جزیی خود را دارد. چای سیاه برای آن دسته از مردمی که امراض معده دارند مضر و خطرساز است و باعث صدمه زدن به سیستم گوارشی آن ها می شود افراد با معده های حساس نباید زیاد چای نوشند این نوشیدنی پر طرفدار گاهی اوقات خطرساز و مشکل ساز خواهد شد.

یک پژوهشگر تغذیه در این باره بیان کرده است که افرادی که معده‌ای حساس دارند از خوردن زیاد چای دوری کنند چون ترشح اسید محرک معده است و همچنین به همین دلیل ماهیت اسیدی خود، در بروز زخم معده تاثیر گذار است.

منبع:

جذاب ۹۸

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید