دل درد نوزاد

زمانی که یک بچه سالم به طور غیرقابل کنترل گریه می کند، می گویند قولنج یا کولیک کرده است. اگر بچه شما کمتر از ۵ ماه دارد و بیش از حد و به طور غیرقابل کنترل برای بیش از سه ساعت پشت سر هم یا بیشتر روزهای هفته حداقل برای سه هفته گریه می کند و هیچ توضیح پزشکی برای این موضوع وجود ندارد، او قولنج کرده است. متاسفانه هیچ درمانی برای قولنج نیست.

 

والدین و پزشکان سعی می کنند راههای مختلفی برای آرام کردن بچه و قطع کردن گریه او ارائه دهند. اما خبر خوب اینجاست که بیشتر بچه ها بین سه تا چهار ماهگی پیشرفت قابل توجهی داشته و وقتی پنج ماهه می شوند، دیگر قولنج نمی کنند.

 

علائم دل درد:

– نوزاد گریه می کند.

– پاهایش رو به سمت داخل جمع می کند.

– مشتهایش رو گره می کند.

– عضلات شکم رو منقبض می کند.

– دل درد می تواند تا ۳ ساعت در روز طول بکشد.

 

عوامل موثر در ایجاد نفخ و دل پیچه نوزاد :‌

 قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نادرست باعث نفخ و دل درد نوزاد می شود

 

• شیردهی نادرست و خارج نشدن باد گلو پس از شیرخوردن، باعث نفخ و دل پیچه نوزاد می شود.

 

• شیردهی و همچنین قرار گرفتن نوزاد در وضعیت نادرست و بلع هوا، باعث بروز سکسه و نفخ می شود.

 

• مادر هنگام شیر دادن به کودک دچار استرس و نگرانی شده باشد که خود این موضوع روی مقدار شیر و همچنین روی نفاخ شدن شیر تاثیر مستقیم می شود.

همچنین بخوانید:   راه درمان اگزما چیست ؟

 

• گاهی اتفاق می افتد که نوزادی به دلیل گرما گریه می کند و والدین گرسنگی را برای وی تشخیص و شروع به شیر دادن می کنند که این خود مشکل را تشدید می کند.

 

• حساسیت روده ای که گاهی با مصرف شیر خشک و شیر مادر اتفاق می افتد .به دلیل مشغله و مشکلات مادر و عدم به موقع تغذیه کودک توسط شیر مادر و استفاده از شیر خشک باعث می شود تا نوزاد دچار دل درد و دل پیچه های سخت همراه با یبوست شود.

 

• نوزادان و خردسالان معمولا در هنگام خوردن شیر یا غذا، هوای زیادی می‌بلعند و به همین دلیل دچار نفخ روده و تجمع گاز در دستگاه گوارش می‌شوند که در نتیجه باعث نفح و دل درد خواهد شد.

 

•باید توجه داشت که مادر از هر نوع تنوعی برای تغذیه خود بهرمند باشد نوزاد حدود ۲ ساعت بعد شیر را با همان طعم مواد غذایی توسط مادر می نوشد که گاهی موادی مانند: شیر، حبوبات، غذاهایی مانند: قورمه سبزی، کله پاچه، جگر شیر را نفاخ کرده و نوزاد را در هضم شیر با این تنوع طعم و مزه دچار اشکال می کند.

 

درمان کولیک نوزادان

شیردهی نادرست و خارج نشدن باد گلو پس از شیرخوردن، باعث نفخ و دل پیچه نوزاد می شود

 

۱- به نوزاد در ۲۸ روز اول تولد بین ۸ – ۱۲ بار در ۲۴ ساعت شیر بدهید. یعنی هر ۱/۵ – ۲ ساعت یک نوبت شیر داده شود. بعد از ماه اول بین ۶ – ۸ نوبت در ۲۴ ساعت کافی است اگر نوزاد در هر نوبت شیر کافی بخورد شیر به مدت ۱ – ۴ ساعت در معده او باقی می ماند.

همچنین بخوانید:   رفتن به مدرسه بدون بیمار شدن

 

۲-  اگر مادر بعضی از سبزیجات مخصوصا خانواده کلم، غذاهای دارای حبوبات ( نخود، لوبیا، عدس، ماش، بادام کوهی و …. ) را مصرف کند موجب پیدایش گاز در روده های نوزاد می گردد مصرف شیر گاو یا پاستوریزه، لبنیات زیاد، غذاهای ترش و میوه جات ( مرکبات، گوجه فرنگی ) که حالت اسیدی دارد سبب پیدایش گاز و حساسیت در نوزاد می شود.

 

لذا مادری که نوزادش دردهای شکمی دارد ابتدا باید غذاهای ذکر شده در بالا را مصرف نکند و سپس یکی یکی این غذا ها را بخورد هرکدام که باعث درد کولیکی در نوزاد شد مادر باید ۴ ماه اول تولد آن غذا را از رژیم غذایی خود حذف کند. مصرف میوه های شیرین و نوشابه های گاز دار توسط مادر مشکل کودک را بدتر می نماید.

 

۳- مادر بین شیر دادن و بعد از شیر خوردن، نوزاد را بغل کند تا کودک آروغ زده و بادگیری انجام شود.

 

۴- گاهی هوا در معده نیست ولی در روده ها است لذا مالش دادن شکم کودک و خم کردن پاهای کودک روی شکمش سبب جابجایی گاز در روده ها می شود و درد نوزاد تخفیف می یابد.

 

۵- خواباندن نوزاد بطور دمر روی بازوان مادر در حالیکه چانه نوزاد روی دست مادر و پاهای او از هم جدا است موجب دفع گاز و آرامش نوزاد می شود.

 

۶- چون سیستم عصبی کودک نارس می باشد لذا صدای ( جارو برقی، ماشین لباسشویی، ) تکان خوردن، حرکت دادن کودک، سوار کردن در اتومبیل و رانندگی درد ها را کم یا متوقف می کند.

همچنین بخوانید:   این نوع دردهای شکم را جدی بگیرید

 

۷- تکان دادن و راه رفتن و لالایی خواندن موجب آرامش کودک می گردد.

 

۸- کودک را روی دست و بازوی خود بخوابانید و به آرامی پشت او را مالش دهید شاید آرام شود.

 

۹- کودک را به خود بچسبانید تا احساس امنیت و آرامش نماید.

 

۱۰- گهواره یا ننی ممکن است به آرامش کودک کمک نماید.

 

۱۱- استفاده از بابونه و شیرین بیان موثر است.

 

۱۲- داروی سایمتیکون برای درمان کولیک نوزادی اثر خوبی دارد.

 

۱۳- گریپ میکسچر وگل گریپ در درمان کولیک نوزادی اثر دارد.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید