اسهال در کودکان

اسهال چیست؟
کودکان معمولا مدفوع شل را تجربه میکنند که اسهال نیست. در صورتیکه اگر کودک بیش از معمول همیشه دفع مدفوع داشته باشد و موفوع آن آبکی باشد احتمال ابتلا به اسهال زیاد است. اگر کودک شما دفع مدفوع شل داشته باشد او دارای اسهال ملایم است. درحالیکه این مدفوع در چندبار در روز باشد اسهال شدید میشود. چه اسهال شدید باشد و چه ملایم، اسهال در کودکان هشداری است برای مراقبت بیشتر مادر. اسهال به تنهایی نگران کننده نیست مگر اینکه باعث دهیدراته شدن بدن کودک شود. در حقیقت هیدراسیون عارضه اصلی اسهال است. اگر کودک شما فعال است و مدام دور خانه می چرخد و آب می خورد کمتر نگران خواهید بود. اسهال معمولا در چند روز اولیه بهبود یافته و همه چیز مانند سابق میشود.

علائم اسهال:
شل شدن مدفوع
کم شدن اشتها
تب و بی حالی
استفراغ
کم آبی بدن

دلایل ابتلا:
در ۹۰ درصد موارد اسهال از طریق ویروس و باکتری های موجود در محیط اتفاق می افتد. پس رعایت بهداشت فردی که مهمترین آن شستشوی مرتب دست ها با آب و صابون و یا مایع دستشویی است . انگل ها و ویروس های موجود بر روی پوست میوه های نشسته و محیط اطراف و آبهای کثیف بزرگترین عامل ابتلا به شمار می رود. دوری ازآفتاب یعنی تا حد امکان از آفتاب دوری کنید. زمانی که علائم اولیه اسهال را در خود مشاهده کردید دفعات مصرف آب را بالا ببرید چرا که بدن به دلیل از دست دادن آب در این دوره دچار اختلالات کلیوی و.. می شود.

همچنین بخوانید:   راه هایی برای افزایش قد

دلایل زیادی برای بروز اسهال در کودکان وجود دارد. فرشته کوچولوی شما ممکنه عفونت باکتریایی یا ویروسی داشته باشد یا گاهی عدم تحمل غذایی، انگل گوارشی و یا مصرف آنتی بیوتیک.

اسهال می تواند باعث کاهش آب بدن کودک شده وی را روانه بیمارستان کند

 

علل اسهال در کودکان
۱-عفونت ویروسی
ویروس های زیادی باعث اسهال میشوند. که رایج ترین این ویروس ها در کودکان شامل رتروویروس، آدنوویروس و کالیسیروس است. در حالیکه، کودک شما در کنار اسهال آبکی دارای علائمی مانند درد شکمی، تب، حالت تهوع، لرز و درد در ماهیچه ها دارد.

۲-عفونت باکتریایی
باکتری هایی مانند اشرشیا، کمپیلوباکتر، سالمونلا، شیگلا و استافیلوکوس مسئول این نوع اسهال هستند. علائم این نوع ویروس اسهال شدید، درد شکمی شدید، تب و خون در مدفوع است.

۳- انگل
مطمعن شوید که کودکتان دست هایش را با آب و صابون قبل از غذا خوردن میشورد. دستان کثیف باعث انتقال انگل میشود که آن باعث اسهال، تهوع، نفخ، مدفوع چرب و کرامپ شکمی میشود.

۴-عفونت گوش
عفونت گوش چه ویروسی چه باکتریایی باعث اسهال میشود.در حالیکه عفونت گوش مانند استفراغ، تهوع و کاهش اشتها میشود.

۵-آنتی بیوتیک
آنتی بیوتیک با از بین بردن باکتری های داخل روده باعث اسهال کودکان میشود.

۶- نوشیدنی های شیرین شده
این نوشیدنی ها حاوی مقدار زیادی فروکتوز و سوربیتول هستند که باعث اسهال کودکان میشود.

۷-آلرژی غذایی
آلرژی غذایی نیز باعث اسهال میشود که همراه با درد شکمی، باد و نفخ شکم است. که علائم معمولا نیم تا یکساعت تا دو ساعت بعد از غذا خوردن اتفاق می افتد.

همچنین بخوانید:   چاق بودن فرزندتان را جدی بگیرید

آلرژی غذایی نیز باعث اسهال میشود که همراه با درد شکمی و نفخ شکم است

چگونه می توان اسهال را درمان کرد؟
اسهال می تواند باعث کاهش آب بدن کودک شده وی را روانه بیمارستان کند. بنابراین اولین اقدام باید دادن مایعات کافی به کودک باشد. با وجود آنکه اسهال اگر به درستی درمان شود به ندرت یک بیماری جدی محسوب می شود، همزمانی آن با استفراغ ممکن است اوضاع را خرابتر کند.برای اسهال شیرخواران،  بهترین راه این است که تغذیه وی را با شیر خشک یا شیر مادر ادامه دهید. اگر کودک نمی تواند شیر را در دستگاه گوارش نگه دارد با پزشک او تماس بگیرید. پزشک ممکن است محلول الکترولیت مخصوص کودکان (مثل ORS) تجویز کند که بصورت پودر یا محلول در داروخانه ها موجودند و ممکن است با طعم های مختلف با بازار عرضه شوند.اکثر کودکان براحتی آنها را می نوشند و تحمل گوارشی این قبیل محلول ها معمولا بهتر از شیر مادر یا شیر خشک است.

از مصرف مایعات شیرین مانند آب قند و آب میوه رقیق نشده بپرهیزید؛ نوشیدنی هایی که حاوی قند فراوانند موجب جذب مایع به داخل روده ها و تشدید اسهال می شوند. از مصرف خود سرانه و بدون تجویز داروهای ضد اسهال نیز اجتناب کنید.

اگر مصرف مواد غذایی جامد را قبل از ابتلا به اسهال شروع کرده اید می توانید آن را ادامه دهید. مصرف هر نوع مواد غذایی متشکل از کربو هیدرات های مرکب نظیر برنج، گندم، سیب زمینی، نان و غلات کودکان و هم چنین مصرف گوشت بدون چربی، ماست، میوه جات و سبزیجات بی ضرر است. (اگر کودک موقتا میل به خوردن ندارد، تا وقتی آب بدن او کم نشده است نگران نباشید؛ اشتها ظرف یک یا دو روز باز خواهد گشت).

همچنین بخوانید:   خود درمانی برای تب اطفال ممنوع

مطالعات نشان داده اند که کشت های باکتریائی زنده که در ماست وجود دارد یکی از راه های بی خطر و مؤثر کاهش شدت و مدت اسهال است. این یکی از راه های ساده درمان اسهال است بخصوص اگر کودک شما از طعم ماست لذت می برد.

اگر کودک در هر نوبت اسهال احساس ناراحتی می کند او را در آغوش بگیرد و سعی کنید او را آرام سازید. پس از هر بار اسهال او را خشک کنید و به آرامی از کرم های مخصوص یا اکسید دو زینک استفاده کنید زیرا اسهال شل و آبکی پوست را تحریک می کنند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید