خودسرانه کلسیم نخورید

محققان هشدار دادند: زنان یائسه و باردار، بیماران پیوند اعضا، مبتلایان به اختلال تغذیه ‌ای و بیماران دیالیزی در معرض خطر بالای ابتلا به سندرم قلیای کلسیم قرار دارند.

ff3124567b0cc5bef71dc2cfeebdcae9-150x150

به گزارش سرویس بهداشت و درمان ایسنا،‌ ابتلا به سندرم قلیایی کلسیم یا قلیایی شیر در بسیاری از مناطق رو به افزایش است و علت آن افزایش استفاده گسترده از مکمل‌ های بدون نسخه ویتامین D و کلسیم است.

استنلی گلدفارب وامی پاتل دو محقق و نویسنده دانشکده پزشکی دانشگاه پنسیلوانیا در این باره اظهار داشتند: تغییر نام سندرم قلیایی شیر به سندرم قلیایی کلسیم به علت ارتباط این بیماری با مصرف زیاد مکمل‌ های کلسیم به جای شیر است. در این سندرم مقدار کلسیم در خون به میزان خطرناکی افزایش پیدا می‌ کند که می‌ تواند سبب بالا رفتن فشار خون و حتی نارسایی کلیه شود.

به گزارش سیدنی تایمز، به علت شیوع مصرف مکمل‌ های کلسیم و ویتامین D که اساسا با هدف اصلی درمان یا پیشگیری از پوکی استخوان استفاده می ‌شوند، بسیاری از بیماران مبتلا به این سندرم نیاز به بستری شدن در بیمارستان پیدا کرده‌ اند.

به گفته ی محققان؛ آشکارترین راه کار برای پیشگیری از سندرم قلیای کلسیم، محدود کردن مصرف کلسیم به حداکثر ۲/۱ تا ۵/۱ گرم در روز است.

دکتر گلدفارب در این باره گفت: مکمل ‌های کلسیم اگر به مقدار توصیه شده و استاندارد مصرف شوند نه تنها بی خطر بلکه حتی سودمند هم خواهند بود اما مصرف افراطی آن ها مشکل ساز می ‌شود.

وی افزود: حتی در صورت مصرف دوز استاندارد، باز هم کنترل دقیق روی هر دارو عاقلانه است و توصیه می ‌شود که به طور سالانه مقدار کلسیم خون در بیمارانی که این مکمل یا مکمل‌ های ویتامین D را مصرف می ‌کنند، اندازه‌ گیری شود.

همچنین بخوانید:   آپاندیس عمل کرده‌ها بخوانند

این یافته در مجله انجمن نفرولوژی آمریکا منتشر شده است.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید