راهکارهایی برای بهبودی سریع بعد از جراحی دندان عقل

دندان‌های عقل، دندان‌های بزرگی هستند که در بیشتر افراد بین سنین ۱۷ تا ۲۵ سالگی در انتهای دهان رشد می‌کنند اما ممکن است برخی افراد دندان عقل نداشته باشند.در برخی موارد لثه‌ جای کافی برای رشد دندان‌های عقل ندارد که باعث می‌شود این دندان‌ها به صورت نصفه یا با زاویه‌ای نامناسب رشد کنند و باعث بروز مشکلاتی مانند درد یا عفونت شوند.

عمل جراحی برای کشیدن دندان عقل یکی از رایج‌ترین جراحی‌های دندان است که برای بهبودی تا دو هفته فرصت نیاز داشته و مراقبت درست از جراحت‌ها می‌تواند به فرد کمک کند تا با سرعت بیشتری بهبود یابد.

اثرات ناشی از جراحی دندان عقل به طور تدریجی بهبود می‌یابد و کبودی، تورم و درد پس از جراحی برای التیام به زمان نیاز دارد. در برخی از موارد پس از جراحی فرد به بخیه نیاز دارد که معمولا پس از یک هفته بخیه‌ها برداشته می‌شوند. فرایند بهبود این جراحی بدین ترتیب است که:

– ۲۴ ساعت اول: لخته‌های خون شکل می‌گیرند.

– دو تا سه روز: تورم دهان و گونه‌ها بهبود می‌یابد.

– هفت روز: دندان پزشک بخیه‌ها را بر می‌دارد.

– هفت تا ۱۰ روز: سفتی و خشکی فک از بین می‌رود.

– دو هفته: هر گونه کبودی روی صورت ناپدید می‌شود.

اگرچه زمان بهبودی برای افراد متفاوت است اما در صورت آلودگی زخم‌ها یا دستکاری لخته‌های خونی، روند بهبودی طولانی‌تر خواهد شد. لخته‌های خون بخش مهمی از روند بهبود هستند چرا که از خون ریزی بیش از حد جلوگیری و از عفونت زخم محافظت کرده و اجازه می‌دهند که بافت جدید رشد کند و همچنین از استخوان‌های در معرض هوا محافظت می‌کنند و به همین دلیل نباید در ۲۴ ساعت اول از بین بروند.

همچنین بخوانید:   درمان درد دندان عقل با داروهای خانگی

 عمل جراحی برای کشیدن دندان عقل یکی از رایج‌ترین جراحی‌های دندان است

بنابراین از مسواک زدن در محل جراحی، شستشوی دهان، نوشیدن نوشیدنی‌های گرم، خوردن غذاهایی که به جویدن نیاز دارند، مکیدن با نی، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل حداقل تا ۲۴ ساعت خودداری کنید و پس از این مدت دهان خود را به آرامی با محلول ضد عفونی شست و شو دهید.

بعد از جراحی اطلاعات دقیق مراقبت‌ها و طرز استفاده از داروهای تجویزی را از دندان پزشک خود بگیرید. به طور معمول دندانپزشکان توصیه‌هایی این چنینی بعد از عمل جراحی دندان عقل دارند:

– فشردن گاز استریل در ناحیه جراحی برای ۳۰ دقیقه

– استفاده از کمپرس یخ روی صورت در محل جراحی تا چند ساعت پس از جراحی به صورتی که ۱۵ دقیقه آن را روی صورت قرار داده و ۱۵ دقیقه صورت را استراحت دهید.

– استفاده از داروهای مسکن پس از جراحی دندان عقل

برخی افراد برای انجام این عمل جراحی بطور کامل بیهوش می‌شوند. این افراد تا ۴۸ ساعت قادر به رانندگی نبوده و بهتر است یک الی دو روز مدرسه یا سرکار نروند.

همچنین علاوه بر استفاده از محلول ضد عفونی کننده برای جلوگیری از عفونت می‌توانید با شستشو با آب گرم و نمک به کاهش تورم و تسکین درد ناشی از زخم کمک کنید. استفاده از بالش بلند به هنگام خواب و پرهیز از ورزش در روزهای اول نیز توصیه می‌شود.

در چند روز اول از خوردن غذاهایی که به جویدن نیاز دارند اجتناب کرده و با سمت جراحی شده غذا نخورید.

همچنین بخوانید:   همه چیز درباره عقب رفتگی لثه

خوراکی‌هایی چون سوپ، ژله، رشته فرنگی نرم، تخم مرغ و موز له شده بسیار مناسب هستند.

با مراقبت مناسب بهبودی به طور معمول حدود دو هفته زمان می‌برد.

در صورت بروز عفونت مصرف آنتی بیوتیک‌ها الزامی است. از علائم عفونت، درد، تورم، درجه حرارت بالای بدن و زردی یا سفیدی اطراف زخم را می‌توان نام برد.

احتمال عوارض پس از این جراحی در صورت مراقبت‌های مناسب بعید است. اما در صورتی که فرد دچار درد شدید، خون ریزی‌های زیاد، تب یا هر نوع علائم غیرمنتظره شد باید به پزشک یا دندان پزشک مراجعه کند.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید