آشنایی با طب سنتی برای تاخیر قاعدگی

قاعدگی با بلوغ آغاز و با یائسگی پایان می یابد و مدت خونریزی آن برای چند روز، معمولا ۳-۵ روز طول می‌کشد، اما بین ۲-۸ روز نیز می‌تواند متغیر باشد. یک سیکل قاعدگی طبیعی بین ۲۱ تا ۳۵ روز متغیر است. اما ممکن است گاهی به دلیل تغییرات فیزیکی یا عدم تعادل هورمون ها یک تا دو هفته به تاخیر افتد.چرخه قاعدگی یا سیکل قاعدگی در واقع تغییرات فیزیولوژیکی است که در زنان بارور جهت تولیدمثل جنسی رخ می‌دهد و هر ماه یک تخمک بالغ شده و آماده تشکیل جنین می‌شود. در این مدت به تدریج بافت رحم نیز آماده نگهداری جنین می‌شود. اگر لقاح صورت نگیرد، تخمک دفع شده و بافت پوششی رحم ریزش می‌کند.

اگر چه برای درمان این تاخیر داروهای زیادی وجود دارد اما همچنان برخی افراد راههای طبیعی و گیاهی را ترجیح می دهند که چند نمونه از این مواد را در اینجا برایتان آورده ایم.

۱. جعفری
جعفری گیاهی قابل دسترس است که بیشترین تاثیر را برای درمان عقب افتادگی قاعدگی دارد. این گیاه معمولا به صورت چای گیاهی وجود دارد که می توان آن را ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کرد. هم جعفری خشک و هم نوع تازه آن می تواند برای درمان بی نظمی قاعدگی مورد استفاده قرار گیرد. چای جعفری را در آب جوش بریزید و ۲۰ تا ۳۰ دقیقه پس از این که کاملا رنگ گرفت، مصرف کنید.

جعفری گیاهی قابل دسترس است که بیشترین تاثیر را برای درمان عقب افتادگی قاعدگی دارد

  ۲. زنجبیل
زنجبیل ماده ای است که به راحتی می توانید آن را از داروخانه تهیه کنید. درست مانند جعفری، این گیاه را نیز می توانید به صورت پودر یا تازه مصرف کنید. این ماده محرک است و ممکن است پس از مصرف، احساس گرگرفتگی کنید اما در درمان بی نظمی قاعدگی بسیار موثر است. زنجبیل را به چای خود اضافه کنید یا آن را با آب بچوشانید و ۳ بار در روز مصرف کنید تا قاعدگی منظمی داشته باشید.

زنجبیل، در درمان بی نظمی قاعدگی بسیار موثر است

همچنین بخوانید:   گل پامچال برای پوست مفید است

 ۳. میوه
ثابت شده تعدادی از میوه ها برای درمان تاخیر قاعدگی موثرند که مشهورترین آنها انبه است. می توانید آن را به صورت خام یا پخته مصرف کنید. انگور، به خصوص نوع سیاه آن، میوه درمانگر دیگری است. روزانه مقدای آب انگور بخورید اما در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا موجب فقر آهن می شود. مصرف روزانه آب انار نیز به قاعدگی منظم شما کمک می کند.

ثابت شده تعدادی از میوه ها برای درمان تاخیر قاعدگی موثرند که مشهورترین آنها انبه است

 ۴. بومادران
بومادران گیاه دارویی دیگری است که برای درمان تمام مشکلات قاعدگی از جمله تاخیر آن مورد استفاده قرار می گیرد. شما به راحتی می توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید. این ماده موجب تعادل هورمون های بدن زنان می شود. زمانی که قاعدگی شما به تاخیر افتاد، چای سرد بومادران را ۳ تا ۴ بار در روز مصرف کنید. این گیاه در کاهش درد نیز موثر است.

بومادران، برای درمان تمام مشکلات قاعدگی از جمله تاخیر آن مورد استفاده قرار می گیرد

 ۵. سبزیجات
سبزیجاتی مانند هویج، تربچه و خیار چنبر تلخ برای درمان تاخیر قاعدگی مناسب اند. اگر دچار بی نظمی قاعدگی شده اید، جوشانده خیار چنبر تلخ را ۳ بار در روز مصرف کنید.

سبزیجاتی مانند هویج، تربچه و خیار چنبر تلخ برای درمان تاخیر قاعدگی مناسب اند

 ۶. ریشه انجیر هندی
ریشه انجیر هندی درمان فوق العاده ای برای تاخیر قاعدگی است. جوشانده آن را به همراه شیر قبل از خواب مصرف کنید. این روند را در ۳ چرخه قاعدگی متوالی خود دنبال کنید تا تاثیر آن را ببینید.

همچنین بخوانید:   کمک به آرامش زنان در دوران قاعدگی

عقب افتادگی قاعدگی برای سلامت زنان مضر است و ممکن است منجر به بیماری های خطرناکی شود. درمان هایی که در بالا به آنها اشاره کردیم، روش های قابل اعتماد و موثری برای تاخیر قاعدگی است. البته اگر نسبت به هر کدام آلرژی دارید، از خوردن آنها امتناع کنید.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید