آشنایی با مواد مغذی برای کودکان

غذاهای مغذی غذاهایی هستند که بیش از سایر مواد غذایی پایه؛ کربوهیدرات ها، پروتئین و چربی ها که در رژیم ما وجود دارد، نقش دارند. مواد مغذی باعث افزایش انرژی و قدرت ذهن می شود و هم چنین باعث جلوگیری از بیماری ها و حتی رفع مشکلات نیز می شود.خب زمان آن رسیده که به کودکتان غذاهای مغذی بدهید. فهمیدن اینکه کودکان از تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنشان بهره مند می شوند خیلی راحت است. از لیست میوه ها و سبزیجات زیر که بر اساس رنگ ها مرتب شده اند و رنگین کمانی از غذاهای مغذی ساخته اند، استفاده کنید.

غذاهای مغذی چیست؟
تحقیقات نشان می دهد که دلیل یک سوم از سرطان ها به این ربط دارد که ما چه چیزی می خوریم، و مدرک مستدل بر آن این است که مصرف فیبر و سبزیجات و میوه های تازه به طرز شگفت آوری در سبد غذایی خانواده ها کم است. تحقیقاتی انجام شده است که اگر به جای غذاهای چرب، یک رژیم غذایی همراه با میوه ها و سبزیجات تازه جایگزین شود، در کنارش ورزش هم باشد می تواند باعث کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی سرطان شود.

ترکیبات مواد مغذی
خب ترکیبات مواد مغذی دقیقا به چه معناست؟ پاسخ همان ساختارهای شیمیایی است که ما آن ها را به عنوان ویتامین ها، مواد معدنی و غیره می شناسیم که به عنوان مواد مغذی گیاهی هم از آن نام برده می شود و از معجزه های طبیعت هستند. خیلی از میوه ها و سبزیجات شامل این ترکیبات شیمیایی قوی طبیعی هستند و عملکرد خوبی در درمان و جلوگیری از ابتلا به بیماری ها و امراضی مثل سرطان و بیماری های قلبی دارند.

شیوع سرطان به طرز وحشتناکی در دنیای امروز در حال گسترش است؛ همان طور که چاقی میان بچه ها شایع شده است. مصرف میوه و سبزیجات در میان بچه مدرسه ای ها متاسفانه خیلی کم است. آخرین تحقیقات نشان می دهد که از هر پنج نفر، یکی از افراد ۴ تا ۱۸ ساله هیچ میوه یا سبزیجاتی مصرف نمی کند یا کمتر از نصف مقداری که برای یک روز توصیه شده است مصرف می کند. مصرف ۵ وعده میوه و سبزیجات در روز برای سلامتی ضروری می باشد و ما باید از سنین خیلی کم، میوه و سبزیجات را به رژیم غذایی کودکان بیفزاییم تا جزئی از زندگی طبیعی شان شود.

دلیل دیگر برای فایده میوه و سبزیجات وجود ماده ی آنتی اکسیدان در آن هاست. این ها گروهی از موادی هستند که شامل:
– ویتامین سی و ایی هستند(C&E)
– بتا کاروتئین (رنگ نارنجی موجود در گیاهان) تبدیل کننده مواد به ویتامین ایی در بدن است.
– آهن، سلنیوم، زینک و ترکیبات مس.

آنتی اکسیدان نقش کلیدی در محافظت از بدنمان در برابر بیماری های جدی، به خصوص بیماری های قلبی و سرطان دارد. آنتی اکسیدان ها مولکول های مضر خاص که رادیکال آزاد نامیده می شوند و باعث بیماری و مشکل در بدن هستند را خنثی می کند. خیلی از میوه ها و سبزیجات دارای آنتی اکسیدان هستند. برای اینکه مطمئن شوید که مقدار کافی از آنتی اکسیدان دریافت می کنید یک گروه از میوه و سبزیجات متنوع را روزانه مصرف کنید. بهترین زمان برای شروع خوردن این مواد مغذی از دوران کودکی است؛ با این حال هیچ زمانی برای شروع دیر نیست.

 در برنامه غذایی کودک سعی کنید از انواع میوه ها و سبزیجات استفاده کنید

رنگین کمانی از غذاهای مغذی
قرمز
– لوبیا های پخته شده
– انواع گیلاس ها
– انگور ها
– میوه گوا
– پاپایا
– آلوچه ها
– تمشک ها
– فلفل دلمه ای قرمز
– گریپ فروت قرمز یا صورتی
– توت فرنگی
– گوجه فرنگی
– هندوانه

نارنجی / زرد
– زردآلو
– طالبی
– هویج
– لیمو
– مانگو
– پرتقال
– میوه های گرمسیری
– هلو
– کدو تنبل
– کلم
– نارنج
– سیب زمینی شیرین

سبز
– آوکادوو
– بروکلی
– کاهو چینی
– کلم
– لوبیا
– کلم پیچ
– کاهو
– انواع لوبیا
– اسفناج
– شاهی

آبی تیره/ بنفش
– چغندر
– شاه توت
– کشمش سیاه
– بلوبری
– بادمجان
– انگور سیاه
– آلو سیاه
– آلو

سفید
– سیب
– گل کلم
– قارچ
– پیاز
– سیب زمینی

مواد مغذی در سنین مختلف
بهترین میوه ها، سبزیجات، مواد لبنی و گوشت ها را برای کودکتان فراهم کنید و اینکه چه سنی باشد اصلا اهمیت ندارد.
تمام مضامین اینجا توصیه های پزشکان و دیگر متخصصان سلامت است که باید به آن توجه شود. با این حال بهترین توصیه را از پزشک خودتان در هر زمینه یا موضوعی که لازم است بگیرید.

این مطلب دارد بدون نظر