سرطان چیست؟

سرطان یک بیماری نیست بلکه نوعی از بیماریست. بیش از ۲۰۰ نوع متفاوت از بیماری سرطان وجود دارد که هر کدام به شیوه های خاص ایجاد می شوند. چیزی که در همه آنها مشترک است این است که همه آنها به روشی مشابه شروع می شوند با تغییر در ساختار طبیعی یک سلول.

تقسیم سلولهای غیر طبیعی تحت کنترل نیستند و معلوم نیست که چه زمانی متوقف می شود یک دسته از سلولهای غیر طبیعی یک تومور نامیده می شود. همه تومورها سرطان نیستند دونوع تومور وجود دارد: خوش خیم و بد خیم.

تومورهای خوش خیم سرطان نیستند. تومورهای بد خیم همان سرطان ها هستند و می توانند به قسمت های مجاور بدن حمله کنند و مانع فعالیت سلولهای سالم آن منطقه شوند.در عین حال سلولهای تومورهای بدخیم می توانند گسترش یافته و به نقاط دیگر بدن دست اندازی کنند و در مکانی دور از محل اولیه تجمعاتی از سلولهای غیر طبیعی را ایجاد کنند. این مرحله را متاستاز می نامند.

 

معرفی مشکل سرطان:

در سال ۲۰۰۵، در دنیا ۶/۷ میلیون نفر جان خود را به دلیل ابتلا به سرطان از دست داده اند. در سال ۲۰۲۰، ۱۶ میلیون نفر به سرطان مبتلا می شوند و در همین زمان، سالانه ۱۰ میلیون نفر از این بیماری می میرند. در ۱۰ سال آینده در صورتی که اقدامی صورت نگیرد ۸۵ میلیون نفر بدلیل سرطان خواهند مرد. بیش از ۷۰% موارد مرگ و میر ناشی از سرطان در کشورهای دارای درآمد پایین یا متوسط است. اما مشکل واقعی سرطان بیشتر از این اعداد است چرا که یک سوم بیماران دچار افسردگی و اضطراب در حد بالینی هستند و همچنین به دلیل از دست رفتن درآمد و لزوم تامین مخارج درمان، آسیب شدیدی به عملکرد اقتصادی خانواده وارد می شود.

همچنین بخوانید:   گزش بدن توسط سرما

با این حال، از سرطان می توان رهایی جست زیرا بیش از ۴۰% موارد سرطان قابل پیشگیری هستند و ثلث دیگر بیماران در صورت تشخیص به موقع قابل درمان قطعی می باشند. در بقیه بیماران نیز که غیر قابل درمان هستند، انجام درمان های حمایتی به بهبود کیفیت زندگی بیماران کمک اساسی خواهد نمود.

در آخرین آمار در کشورما، سرطان با ۴/۹% بعد از گروه بیماریهای دستگاه گردش خون ( ۴/۳۳% ) و سوانح مسمومیت و خودکشی ( ۴/۱۳% ) به عنوان سومین علت مرگ مطرح گردیده است. در هرسال در کشور حدود ۱۰۰ هزار مورد جدید سرطان بروز می نماید. تفاوت بازری در نحوه بروز سرطان و میزان آن در مناطق مختلف جغرافیایی کشور مشاهده شده است.

در برنامه ریزی ملی مبارزه با سرطان، تحقیقات سرطان دارای نقش اساسی و محوری است.با توجه به هزینه زیاد درمان سرطان در مراحل پیشرفته بیماری، سرمایه گذاری در امر تحقیقات سرطان از نظر اقتصادی نیز مقرون به صرفه است.

 

پاسخ به باورهای غلط درباره سرطان:

  • آیا بیمار سرطانی همیشه محکوم به مرگ است؟ بیماری سرطان لزوما به معنی مرگ نیست. ترس یک واکنش طبیعی است اما با درمان مناسب بیشتر مردم از سرطان نجات می یابند. باعث خوشحالی است که بعد از درمان سرطان زندگی بیماران بصورت عادی بر می گردد.
  • آیا سرطان می تواند بوسیله ضربات یا تصادف ایجاد شود؟ گاهی اوقات یک ضربه شما را بوجود یک توده زیر پوستی که قبلا وجود داشته آگاه می کند. مانند توده ای در پستان اما به این معنی نیست که آن ضربه این بیماری را ایجاد کرده است.
  • آیا سرطان مسری است؟ سرطان به هیچ وجه در ارتباط معمول روزانه مسری نیست. شما با دست دادن و یا در آغوش گرفتن یک فرد مبتلا به این بیماری دچار نمی شوید. از بیمار سرطانی دوری نکنید. سرطان مانند سرماخوردگی نیست.
  • آیا ارث می تواند علت ایجاد سرطان باشد؟ تنها تعداداندکی از انواع سرطان می تواند ارثی باشد اما بنظر می رسد در برخی خانواده ها امکان بروز یک نوع سرطان بیش از معمول باشد مانند سرطان پستان، تخمدان، روده. اما در بقیه موارد نحوه زندگی مانند عادات غذایی و یا برخی فاکتورهای ژنتیکی در احتمال ابتلا دخالت دارند ولی بدان معنا نیست که سرطان ارثی است.
  • با نادیده گرفتن علایم سرطان آیا ممکن است آنها خودبخود از بین بروند؟ تشخیص هرچه زودتر سرطان شانسی بزرگ را در موفقیت درمان شما بوجود می آورد و هر سرطانی علایم مخصوص به خود را دارد و اگر شما از این علایم غفلت کنید سرطان گسترش خواهد یافت و خطرناک تر خواهد شد و درمان به راحتی امکان پذیر نخواهد بود.
همچنین بخوانید:   پیشنهاداتی عالی برای پیشگیری از پوکی استخوان

مهم ترین علایمی که باید مراقب آنها باشید و با یافتن هر کدام از آنها به پزشک مراجعه نمایید، به قرار زیر است:

۱-     وجود توده در هرجایی از بدن مانند پستان یا بیضه

۲-     تغییر در یک خال پوستی

۳-     زخمی که بهبود نمی یابد

۴-     سرفه یا گرفتگی صدا بطور مداوم

۵-     سوء هاضمه یا اختلال در بلع بطور مداوم

۶-     تهوع یا سرفه خون آلود

۷-     تغییر در عادات طبیعی روده مانند اسهال یا یبوست بطور دایم

۸-     وجود هرگونه خون در ادرار یا مدفوع و هر خونریزی غیر طبیعی واژینال

۹-     کاهش وزن غیر قابل توجیه

۱۰-  بی اشتهایی غیر قابل توجیه

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید