درمان گیاهی و غذایی برای کاهش فشار خون (طب سنتی)

فشار خون این روز ها از بیماری های شایع در ایران است و سازمان های گوناگون مربوط به سلامت برای افرادی که مبتلا به فشار خون هستند طرح ها و شرایط ویژه ای را ایجاد کرده اند. فشار خون معمولا یک قاتل خاموش است و علائم بسیار واضحی برای آن وجود ندارد. به همین دلیل بسیاری از مردم مبتلا به این بیماری از وجود آن با خبر نیستند.

فشار خون طبیعی در یک فرد بالغ معادل۱۲۰ روی ۸۰ میلیمتر جیوه است و مقدار بین ۱۲۰ روی ۸۰ تا ۱۳۹ بر روی ۸۹ نشان دهنده ی خطر برای فرد مذکور به ابتلای فشار خون و فشار خون ۱۴۰ روی ۹۰ و بیشتر از آن نیز نشان دهنده ابتلا به فشار خون بالا است.

بهم خوردن نظم کار غدد و چاقی و مصرف مواد غذایی چرب و مضر از جمله مواردی هستند که می توانند خبر ابتلا به فشار خون را افزایش دهند. در صورت عدم ی توجهی به این بیماری مبتلایان ممکن است دچار سکته های قلبی، تداخل کار غدد، تپش قلب و سایر بیماری های مرتبط شوند. از این رو پزشکان دنیای طب نیز دست به کار شدند تا داروهای طبیعی مربوط به این بیماری را معرفی کرده و افرادی که خواهان مصرف داروهای طبیعی هستند نیز با این گیاهان و مواد طبیعی آشنا شوند.

در ادامه به معرفی مواد خوراکی و گیاهانی خواهیم پرداخت که در کاهش فشار خون نقش داشته و می توانند مصرف دارویی داشته باشند.

اسطوخودوس مصرف کنید

اسانس اسطوخودوس همواره برای ایجاد آرامش استفاده شده است. همچنین سبب کاهش فشار خون نیز می شود. هرچند به طور کلی از این گیاه در آشپزی استفاده نمی شود، اما می توان از گل های آن به همراه رزماری در تهیه نان و کیک استفاده کرد.

همچنین بخوانید:   ورزش در معالجه افسردگي موثر است

آش آبغوره و آلو را امتحان کنید

آش آبغوره و آلو سبب کاهش فشار خون و همچنین غلظت خون می شوند. برای کنترل و درمان فشار خون و غلظت خون طبخ و مصرف این سبک آش ها پیشنهاد می شود.

زالزالک بخورید

زالزالک یک درمان گیاهی موثر برای کاهش فشار خون که هزاران سال است که در طب سنتی چین به کار می رود؛ جوشانده زالزالک است. این جوشانده تمام خواص مفید برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، پیشگیری از لخته شدن خون در رگ ها و افزایش جریان خون را داراست و مکمل های آن به صورت قرص، شربت و چای در بازار عرضه می شود.

درمان گیاهی و غذایی برای کاهش فشار خون (طب سنتی)

دمنوش های گیاهی فشار خون

دم کرده ی چای ترش  و دم کرده گل گاوزبان و لیمو امانی و دمکرده میوه آلبالو و دم کرده زرشک آبگیری، دمکرده میوه نسترن، دم کرده فلوس و خیار چنبر فشار خون را پایین می آورد.

سبزی ریحان در برنامه غذایی

این سبزی خوش طعم که در انواع مختلفی از غذاها استفاده می شود، می تواند به کاهش فشار خون بالا شما نیز کمک کند. دیده شده که عصاره ریحان فشار خون را مختصراً پایین می آورد. اضافه کردن ریحان تازه به رژیم غذایی مفید بوده و مشکلی را به وجود نخواهد آورد. برگ های تازه ی ریحان را به پاستا، سوپ ها و سالاد ها اضافه کنید و از خواص مفید و عطر و طعم آن بهره مند شوید.

این چاشنی به جز مزه دار کردن غذا ، فواید و کاربرد های زیاد دیگری نیز دارد. سیر ،عروق خونی را متسع کرده و با این عمل فشار خون را کاهش می دهد. این امر باعث می شود که خون آزادانه و به راحتی جریان یافته و در نتیجه فشار خون کاهش یابد.

همچنین بخوانید:   مواد معدنی کلیدی برای کنترل فشار خون

سیر ، معجزه گر فشار خون

شما می توانید سیر تازه را به هر دستوری تهیه ای اضافه کنید.اگر عطر و طعم سیر برای شما غیر قابل تحمل است، ابتدا سیر را تفت دهید. و اگر نمی توانید سیر بخورید، از قرص های مکمل حاوی سیر استفاده کنید.

توصیه های غذایی برای کاهش فشار خون

کاهش مصرف گوشت قرمز برای مبتلایان به بیماری فشارخون توصیه می شود و در مقابل مصرف خوراکی هایی که دارای سماق و گشنیز هستند مناسب است.برای کنترل فشار خون از خوردن گوشت قرمز، مواد غذایی چرب، شوریجات، تخم مرغ، غذاهای غلیظ و دیر هضم خودداری کنید. همچنین در خوردن جوانه گندم احتیاط شود و در مواقعی که فشار خون بالاست مصرف جوانه گندم متوقف شود.

این مطلب دارد یک نظر

  1. فشار خون الان واقعا فراگیر شده. درمان پیاهی خیلی بهتر از درمان با دارویه چون عوارض کمتریم داره.

یک نظر بدهید