برای حفظ حافظه مغزتان را ورزش دهید..!

در جامعه ی به هم پیوسته ی ما، روز به روز بر تعداد افرادی که از خستگی ذهنی خود ابراز نگرانی می کنند و با اختلال حافظه و حجم نامتناسبی از اطلاعات مواجه می شوند افزوده می شود. این مسئله شاید باعث شود خیلی از ما به این نتیجه برسیم که به یک مسافرت و یا مدتی استراحت احتیاج داریم، در حالی که چاره ی حقیقی ممکن است نیاز به تقویت سلامتی مغزمان باشد.

نشانه هایی وجود دارد که اگر در کسی وجود داشت، باید نگاه نزدیک تری به سلامت مغز خود بیندازد. این نشانه ها عبارت اند از احساس مکرر خستگی ذهنی و یا کم شدن انرژی ذهن، افزایش دفعات فراموشی، دشواری در تصمیم گیری، احساس غوطه ور شدن در انبوهی از اطلاعات و عدم توانایی در طرح ریزی یا خلق راه حل های نوآورانه.

این نشانه ها اغلب مواقع برگشت پذیر هستند. به عقیده ی چپمن چیزی که در این میان می تواند کمک کند این است که عادات مغزی نامناسب خود را کاهش دهیم و آگاهانه تصمیم به اتخاذ سبک زندگی بهتر و مناسب تری بگیریم. او اضافه می کند با این وجود، اگر شاهد تغییرات قابل توجهی در حافظه ی خودتان و یا یکی از عزیزانتان بودید، به دنبال کمک متخصص باشید.

از الگو های فکری گرفته تا احساسات، تمام جنبه های انسانی در محدوده ی ظرفیت فوق العاده ی ماده ی خاکستری و ماده ی سفید مغز ما قرار می گیرند. اما این عضو ۱۴۰۰ گرمی و اسرار آمیز بدن ما چگونه می تواند تا این حد بر مسائل مهمی نظیر زندگی، مرگ، آگاهی، ادراک، خواب و غیره تأثیر گذار باشد؟ آیا مغزی که ما با آن به دنیا می آییم، به حالت بهینه ی خود دست پیدا می کند و بعد با گذشت هر سال، آرام آرام و به شکلی اجتناب ناپذیر رو به افول می گذارد؟به چالش کشیدن مغز می تواند به حفظ هوشیاری مغز کمک کرده و با افزایش سن قدرت حافظه حفظ شود.

همچنین بخوانید:   9 یار سلامتی به شرط اعتدال

همانگونه که بدن نیاز به ورزش دارد، باید ساعاتی را نیز صرف ورزش مغز نمایید. آکادمی پزشکان خانوادگی آمریکا به افراد مسن انجام اقدامات زیر را به عنوان ورزش مغز توصیه می کند:

– بازی های آنلاین طراحی شده برای تقویت حافظه را بازی کنید.

– بازی های تخته ای و پازل نظیر جدول و سودوکو انجام دهید.

– فهرست کارهای که باید انجام دهید را به خاطر بسپارید، یا شعر یک آهنگ را نوشته و حفظ کنید.

– نقشه مسیری که به طورمرتب از آنجا می گذرید را بکشید.

– کتاب بخوانید.

– فعالیت های روزانه تان را به شیوه ای جدید انجام دهید مثلا اگر راست دست هستید، قهوه تان را با دست چپ آماده کرده و بهم بزنید.

– یک زبان جدید، سرگرمی یا ابزار موسیقی جدید بیاموزید.

– در کلاس های شرکت کنید که شما را به چالش می کشانند.

چیزی به نام حافظه ی بد وجود ندارد و هر کسی می تواند حافطه اش را تقویت کند، مگر اینکه از بیماری خاصی رنج ببرد. کارهای زیادی برای تقویت حافظه وجود دارد که در اینجا به طور جامع به آنها پرداخته می شود: کمک حافظه، تکنیک های تقویت حافظه، رویکردهای ذهنی، ترفندهای حافظه، و بهبود شیوه ی زندگی.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید