گفت‌وگو با دکتر علیرضا استقامتی، فوق متخصص غدد و متابولیسم / استفاده از اسکن تحلیلی قندخون یک ضرورت است

فریرآسا طب با توجه به سابقۀ هفده‌ساله درحوزۀ تجهیزات پزشکی دیابت و دانش فنی و تجربی عمیق خود در حوزۀ مدیریت دیابت، با شناسایی چالش‌های فعلی پزشکان و افراد مبتلا به دیابت، درجهت مدیریت مناسب این بیماری، راهکار نوآورانۀ «سیستم اسکن تحلیلی قندخون فریسنس» را ابداع کرده است. این سیستم جدید، برخلاف دستگاه‌های قندخون فعلی، تحلیلی دقیق و جامع از وضعیت کنترل قندخون افراد مبتلا به دیابت ارائه می‌دهد که می‌تواند به‌عنوان ابزاری کاربردی به کمک پزشکان و همچنین افراد مبتلا به دیابت بیاید.

دکتر علیرضا استقامتی، فوق متخصص غدد درون ریزو متابولیسم و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران، رئیس هیات مدیره انجمن دیابت گابریک دربارۀ اهمیت سیستم اسکن تحلیلی قندخون iSMG گفت: کنترل قندخون کار سخت و پرچالشی ا‌ست؛ چون قندخون افراد مبتلا به دیابت را نمی‌توان مثل فیزیولوژی کامل و طبیعی بدن تحت کنترل درآورد. تغییرات قندخون، با هر روش درمانی‌ای، چه قرص‌های خوراکی و چه انواع داروهای تزریقی، اجتناب‌ناپذیر است. یکی از چالش‌های ما تغییرات مداوم قندخون است که در طی ۲۴ ساعت اتفاق می‌افتد؛ اینکه من با تأکید می‌گویم ۲۴ ساعت، به خاطر این است که در طول شب نیز تغییرات قندخون اتفاق می‌افتد، در‌حالی‌که فرد خواب است و متوجه تغییرات نمی‌شود.

بنابراین، پایش قندخون یکی از پایه‌های ارزیابی مناسب افراد مبتلا به دیابت است و ما برای پایش، به ابزار نیاز داریم. این ابزار باید دقیق و مناسب طراحی شود. دستگاه کنترل قندخون باید یافته‌هایی را که ما برای کنترل قندخون نیاز داریم، با دقت لازم نشان دهد.

شرکت فریر آساطب و اسکن تحلیلی قند خون

پزشکان سال‌ها به‌طور سنتی از بیمار می‌خواستند که قندخون خود را اندازه گرفته و در دفترچه‌ای یادداشت و هنگام ویزیت با خود بیاورند تا پزشک بررسی کند که آیا بیمار قندخون خود را کنترل کرده است یا خیر. تصور ما به‌عنوان یک پزشک این است که بیمار چون برای سلامتی خود ارزش قائل است، حتماً اطلاعات را درست ثبت کرده است، اما درواقعیت، خیلی از مواقع این اطلاعات درست نیست؛ برای مثال، شاید اطلاعات درست نوشته نشده و یا توالی زمانی‌اش خوب نبوده و یا با خط مناسب نوشته نشده است؛ چالش‌هایی که هر پزشکی با آن‌ها روبه‌روست. بنابراین، اگر بتوانیم اطلاعات را طوری مستند کنیم که از طریق آن‌ها وضعیت قندخون بیمار را دقیق به دست بیاوریم، درجهت بهبود زندگی مبتلایان به دیابت، بسیار کمک‌کننده است.

اسکن تحلیلی قندخون( iSGM) توسط تیم شرکت فریرآساطب، با خلاقیت‌ و نوآوری‌ که از ایرانی‌های کوشا و متعهد سراغ و توقع داریم، طراحی شده است. اسکن تحلیلی قندخون( iSGM) پزشک را در جایگاهی قرار می‌دهد که بتواند با دقت کافی و با قبول صحت اطلاعات، درمان را انجام دهد. اینکه شما بتوانید در یک کلینیک شلوغ، در یک مطبی که مراجعه‌کننده زیاد دارد و زمان محدودی برای دیدن بیمار و تحلیل اطلاعاتش دارید، اطلاعات دقیق را در طول زمانی کوتاه به دست بیاورید و تحلیل کنید، بسیار مهم است. یکی از نوآوری‌های اسکن تحلیلی قندخون، تبدیل اطلاعات به رنگ یا کد رنگی استاندارد است؛ کدهایی که پزشک به‌محض دیدن آن‌ها می‌تواند وضعیت بیمار را بسنجد و درمان لازم را اجرایی کند.

بنابراین، بسیار کمک‌کننده است که پزشک اطلاعات دقیقی را با اسکن تحلیلی به دست بیاورید. با این کار آرامش در مطب جریان خواهد داشت. در این آرامش، پزشک تحلیل خود را از اطلاعات انجام داده و راهنمایی‌های مناسب را به بیمار ارائه می‌دهد.

بنابراین، اسکن تحلیلی قندخون، سرعت دستیابی به اطلاعات، دقت و آرامش را به پزشک می‌دهد و همچنین پزشک با زبان ساده می‌تواند به بیمار دربارۀ وضعیتش توضیح دهد. درواقع، بیمار با دیدن رنگ اطلاعات متوجه می‌شود چقدر در وضعیت قرمز یا سبز بوده است. درمجموع، به نظرم اسکن تحلیلی قندخون یک دستاورد شگفت‌انگیز است که با دستگاه‌های CGM برابری می‌کند؛ چون دستگاه‌هایCGM نیز با کدهای رنگی، وضعیت بیمار را مشخص می‌کنند.

استفاده از iSGM را به پزشکان و بیماران توصیه می‌کنم

دکتر علیرضا استقامتی در ادامه افزود: از میان نهادهایی و افرادی که می‌توانند در آموزش استفاده از سیستم اسکن تحلیلی قندخون کمک کنند می‌توان به انجمن دیابت ایران، انجمن دیابت گابریک، مراکز دانشگاهی، افراد خاص در برخی از مراکز دانشگاهی، کلینیک‌ مخصوص دیابت و… اشاره کرد. در برخی مطب‌ها نیز دستیارها و یا خود پزشکان امکان آموزش دارند. اگر خود پزشک وقت داشته باشد که خیلی خوب است. بنابراین، کانال‌های آموزش متعددی وجود دارند، اما بیشترین تأکید بر انجمن‌ها و کلینیک‌هاست که در مراکز دانشگاهی هستند.

درمجموع باید حتماً در کنار اندازه‌گیری هموگلوبین، اندازه‌گیری کنترل قندخون را هم انجام دهیم و از این مسئله نباید غفلت کنیم. حالا که ما اسکن تحلیلی قندخون را در اختیار داریم، باید از آن استفاده کنیم تا اطلاعات دقیقی از وضعیت بیمار به دست بیاوریم. پزشکان و بیماران نباید خود را از این ابزار محروم کنند؛ درنتیجه استفاده از سیستم اسکن تحلیلی قندخون را به تمامی همکاران و بیماران توصیه می‌کنم.

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید