بهبود عملکرد مغز با تغذیه سالم

یکی از مسائلی که امروزه به دغدغه فکری همه افراد، خصوصاً خانواده هایی که  فرزندانی در سن رشد دارند، یا خانواده هایی که افراد مسن و پا به سن گذشته دارند،تبدیل شده است، مسئله تغذیه سالم است. تغذیه سالم می تواند ما را از ابتلا به انواع بیماری ها، چاقی و لاغری و خستگی و بی حالی نجات دهد.

با توجه به اهمیت تأثیر تغذیه سالم بر بدن، امروز تصمیم گرفته ایم تا در ارتباط با بهبود عملکرد مغز با تغذیه سالم برای شما صحبت کنیم. فراموش نکنید که اندام سالم در آشپزخانه خانه شما ساخته می شود و ما یک ضرب المثل قدیمی داریم که می گوید : “عقل سالم در بدن سالم.” پس با سلامت جسم و بدن، ذهن هم سالم و سلامت می ماند.

نقش تغذیه در سلامت

تغذیه مناسب علاوه بر تأثیر روی عملکرد جسمی، تأثیر فوق‌العاده‌ای بر عملکرد روانی و مغزی انسان دارد به‌گونه‌ای که کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند بیماری‌های روانی و روحی را ایجاد و یا تشدید کند. تغذیه مناسب همچنین نقش مؤثری در بهبود عملکرد مغز و سیستم عصبی ما دارد و حافظه بخشی از عملکرد مغزی است که به سهم خود از این تناسب تغذیه‌ای سود می‌برد. اهمیت تغذیه مناسب برای مغز تا بدان حد است که بسیاری از کارشناسان تغذیه و کارشناسان تربیتی خوردن غذای مقوی به‌ویژه در ساعات پیش از امتحان را توصیه می‌کنند. غذای مقوی برای مغز همچنین می‌تواند احتمال ابتلا به آلزایمر در سنین بالاتر را کاهش دهد.

مواد غذایی مفید برای بهبود عملکرد مغز

در بین مواد غذایی، تعدادی از آنها هستند که بیشترین فایده را برای بهبود عملکرد مغز دارند. تعدادی از آنها را در ادامه برای شما تشریح می کنیم.

گردو

تاکنون به شکل گردو و شباهت بی نظیر آن به مغز انسان توجه کرده اید؟ گویی خداوند از طریق ظاهر گردو خواسته اشاره کند که این محصول غذایی خوشمزه برای کدام عضو فواید بیشتری دارد.

همچنین بخوانید:   10 توصیه برای کسانی که نفخ می کنند

تاثیر گردو بر قدرت مغز و حافظه بارها مورد آزمایش و تحقیق قرار گرفته است و در این تحقیقات مشخص شده پیری مغز و عوارضی مانند فراموشی با این ماده مغزی به تاخیر می افتند. این مغز مقوی دارای آنتی اکسیدان هایی است که با مبارزه با رادیکال های آزاد می توانند از آسیب هایی که به دی ان ای سلول های مغزی وارد می شود جلوگیری کنند.

سایر فواید گردو به شرح زیر است:

  • کاهش کلسترول بد خون
  • تنظیم قند خون
  • تنظیم فشار خون
  • جلوگیری از سنگ کیسه صفرا
  • جلوگیری از ورم مفاصل
  • افزایش قابلیت ارتجاعی رگ ها
  • بهبود سلامتی قلب
  • مفید برای برخی بیماری های پوستی
  • تقویت سیستم ایمنی
  • حفاظت از استخوان ها
  • تنظیم سوخت و ساز بدن

وعده صبحانه

محصولات دارای غلات در وعده صبحانه دارای اهمیت هستند، چرا که بدن ما کربوهیدرات را به گلوکز تبدیل می‌کند. گلوکز نیز سوخت دارای اولویت مغز است. غذاهای غنی از غلات و یا دارای غلات کامل دارای ویتامین B هستند، ویتامینی که برای تمرکز و سالم ماندن مغز حائز اهمیت است. توصیه کلی این است که نیمی از غلات مصرفی خود را از غلات کامل تأمین کنید. برای رسیدن به انرژی ثابت و عملکرد مغزی بهتر، توصیه شده است که غلات خود را با پروتئین مصرف کنید. چند ترکیب ساده غلات و پروتئین می‌تواند قدرت مغز را در طول صبح افزایش دهد. برخی از این ترکیب‌ها نان تست همراه با کره بادام زمینی، وعده‌های تهیه شده با جو به همراه خانواده توت‌ها و یا نان‌های تست شده همراه با تخم مرغ همزده هستند.

تخم مرغ

مهم نیست که تخم مرغ در وعده صبحانه به صورت املت، همزده و یا پخته مصرف شود، آنچه اهمیت دارد این است که تخم مرغ منبع غنی مواد مغذی است که مغز و بدن را در تمام طول صبح تأمین می‌کند. ۶ غذای مغز در وعده صبحانه می‌تواند عاملی برای ارتقای وضعیت مغزی فرد در طول روز باشد. خوردن یک صبحانه سلامت می‌تواند موتور مغز را با قدرت بسیار روشن کرده و به بهره وری و تمرکز در طول روز کمک کند. این ۶ ماده غذایی در صورتی که در وعده صبحانه گنجانده شوند تأثیرات بسیاری در عملکرد مغز خواهند گذاشت.

همچنین بخوانید:   توصیه‌های غذایی برای بهبود گردش خون

شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از آنتی اکسیدان ها، مواد شیمیایی که از مغز در برابر آسیب رادیکال های آزاد محافظت می کند و جریان خون به سمت مغز را بهبود می بخشند، است و بر همین اساس، تمرکز و عملکرد حافظه را بهبود می بخشد.

انگور

تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف انگورهای مختلف سبز، قرمز و سیاه نقش مهمی در بهبود دفاع آنتی اکسیدانی ما دارد و سلامت مغز را ارتقا می‌دهد. در تحقیقات اولیه به نظر می‌رسید که انگورها به وسیله بی‌اثر کردن تنش اکسایشی و تورم به سلامت مغز کمک کرده و یا فعالیت برخی ژن‌های خاص مرتبط با بیماری‌های ناشی از کهولت سن مغز را هدف می‌گیرند.

اسفناج

این سبزی بی نظیر علاوه بر قدرتمند کردن ملوان زبل فوایدی برای مغز دارد که به آن اشاره می کنیم. این سبزی ارزشمند با دارایی ویتامین C و E می تواند موجب بهبود توانایی های شناختی مغز شود. اسفناج همچنین در تامین آهن بدن نیز نقش دارد.

جو

جو دارای آهن، روی، پتاسیم و ویتامین‌های بی و همچنین مواد مغذی است که به رشد مغز و عملکرد آن با ظرفیت کامل کمک می‌کند. فیبر موجود در جو به احساس سیری تا وعده بعدی کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد کودکانی که در وعده صبحانه غذای تهیه شده با جو می‌خورند ۲۰ درصد عملکرد بهتری در آزمونها دارند تا کودکانی که غلات شکردار می‌خورند. می‌توان این وعده غذایی را با آجیل، دارچین یا موز صرف کرد.

بادام

بادام منبع عالی از ویتامین E است و ۳۷ درصد میزان توصیه شده جذب روزانه این ویتامین با خوردن ۲۳ عدد بادام تأمین می‌شود. تحقیقاتی که در مجله همه گیری شناسی آمریکا منتشر شده نشان می‌دهد که جذب ویتامین E به ممانعت از تحلیل شناختی مغز به ویژه در سالخوردگان کمک می‌کند. بادام همچنین ترکیب سالمی از پروتئین‌ها، فیبرها و چربی‌های سالم است که سطح قند خون را حفظ می‌کند و موجب می‌شود که فرد در طول روز متمرکز و با انرژی بماند.

همچنین بخوانید:   7 پیشنـهـاد غـذایـی به خـانـم هـا

زغال اخته

یک ژورنال از مطالعه شیمی کشاورزی و غذایی ، اثرات عصبی شناختی مصرف آب زغال اخته و بلوبری را در یک گروه ۹ نفره بزرگسال با “تغییرات حافظه زودرس” بررسی کرده است.

دانشمندان متوجه شدند که قدرت آنتی اکسیدانی زغال اخته ، ناشی از ترکیبات پلی فنولیک مانند آنتوسیانین ها ، ممکن است برای مغز مفید باشد. این ترکیبات مستقیما باعث افزایش سیگنالینگ عصبی در قسمت های مغز مرتبط با حافظه و همچنین افزایش دفع گلوکز می گردد.

پس از ۱۲ هفته مصرف مکمل زغال اخته (به صورت آب میوه) ، شرکت کنندگان شاهد بهبود یادگیری در جمع ، یادآوری بهتر لیست کلمات ، کاهش علائم افسردگی و کاهش سطح گلوکز بودند.

بنابراین ، اگرچه افزایش فوری حافظه ناشی از زغال اخته در این تحقیق مشاهده نشد ، اما نشان داد افزودن مداوم آنها به رژیم غذایی به مرور می تواند حافظه را تقویت کند.

می دانید که کیفیت همه آب میوه ها برابر نیستند. برخی از آنها به ندرت نکتار میوه دارند و با شربت ذرت با فروکتوز زیاد پر می شوند. ما پیشنهاد می کنیم برای تقویت حافظه و تاثیرگیری بهتر از مقاله تاثیر تغذیه بر عملکرد مغز، بلوبری را به صورت تازه یا یخ زده بخورید.

 

 

 

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید