افتادن روکش ایمپلنت

افتادن روکش ایمپلنت و نمایان شدن پایه ایمپلنت، یک اتفاق ناخوشایندی است که برای درصد بسیار کمی از افراد رخ می‌دهد. پس از افتادن روکش ایمپلنت بسیاری از افراد سعی می‌کند دوباره آن را در جای خود قرار دهند، که این حرکت یک اقدام اشتباه است. در این مطلب اقدامات لازم در زمانی که روکش ایمپلنت جدا شده است و چگونگی نصب آن را از زبان بهترین متخصص ایمپلنت تهران، دکتر احسان بیرنگ شرح داده ایم.

در صورت افتادن روکش ایمپلنت چه اقدامی باید کرد؟

اگر در حین غذا خوردن و یا صحبت کردن، روکش ایمپلنت که همانند تاج دندان است، افتاد آرامش خود را حفظ کنید و روکش ایمپلنت افتاده را درون یک پلاستیک تمیز قرار دهید. در اولین فرصت با متخصص ایمپلنت خود تماس بگیرید و ماجرا را برای او شرح دهید.

دندان‌پزشک با توجه به شدت آسیب وارد شده به روکش ایمپلنت و پایه آن، اصلاحات لازم را انجام می دهد. در طی یک جلسه دوباره روکش ایمپلنت را برایتان نصب می کنند.

البته اگر علت افتادن روکش ایمپلنت شل شدن یا آسیب دیدن فیکسچر ایمپلنت باشد، متخصص ایمپلنت در مورد تعویض و خارج کردن پایه ایمپلنت تصمیم می گیرد؛ که متعاقباً درمان آن بیشتر طول خواهد کشید.

پس از افتادن روکش ایمپلنت چه مراقبت‌هایی باید انجام داد؟

افتادن ایمپلنت یک اتفاق نادر است اما درصورتی‌که روکش ایمپلنت جدا شد فرد باید مراقبت‌های لازم را انجام دهد که صدمه بیشتری به فیکسچر ایمپلنت و لثه اطراف آن وارد نشود.

به گفته دکتر احسان بیرنگ (پزشک متخصص ایمپلنت) انجام اقدامات زیر از وقوع مشکلات بیشتر جلوگیری می‌کند.

  • روکش ایمپلنت افتاده را در یک پوشش مناسب و در یک جای امن قرار دهید
  • از ضربه دیدن و شکستن روکش جدا شده جلوگیری کنید، زیرا در اکثر موارد امکان نصب مجدد آن وجود دارد.
  • محل ایمپلنت بدون روکش را تمیز نگه دارید.
  • دهان خود را با دهان‌شویه ضد میکروبی شست و شو دهید.
  • به هیچ عنوان با قسمتی که تاج ایمپلنت افتاده است، غذا نخورید.
  • در صورتی علائمی مانند قرمزی، التهاب و خونریزی از لثه اطراف پیچ ایمپلنت دارید سریعاً به متخصص ایمپلنت خود اطلاع دهید تا راهنمای‌های لازم را به شما ارائه دهد.
  • هرگز با زبان و یا انگشت خود محل روکش افتاده را لمس نکنید.

آیا می‌توان با استفاده از چسب ایمپلنت روکش افتاده را در خانه چسباند؟

برخی از افراد هنگامی که روکش ایمپلنت آن‌ها کنده می‌شود به اشتباه گمان می کنند که می‌توانند با استفاده از چسب ایمپلنت و یا سایر چسب‌ها مانند چسب قطره‌ایی، روکش ایمپلنت را در خانه بچسبانند. این‌یک تصور غلط می‌باشد و هیچ متخصص ایمپلنتی آن را تائید نمی‌کند. چرا که عوارض و عواقب جبران ناپذیری دارد.

چسب ایمپلنت یا همان سمان دندانپزشکی ترکیبی از مواد با درصدهای مشخصی است که توسط دندان‌پزشک مشخص می‌شود؛ و در اختیار عموم مردم جامعه نیست. به همین منظور نمی‌توان با استفاده از چسب روکش را در خانه چسباند.

با توجه به نوع اتصال روکش ایمپلنت با فیکسچر که در دو نوع چسبی و پیچی است، دندان‌پزشک با اصول و تکنیک‌های تخصصی، روکش ایمپلنت را مجدداً نصب می‌کند.

چگونه می‌توان از افتادن روکش ایمپلنت جلوگیری کرد؟

drbirang

یکی از عوامل کلیدی جلوگیری از بروز عوارض و مشکلات پس از ایمپلنت مانند افتادن روکش ایمپلنت، انتخاب یک متخصص ایمپلنت با تجربه و با سابقه می‌باشد. داشتن تخصص علمی به روز و مهارت بالینی دندان‌پزشک ایمپلنت، در موفق بودن کاشت دندان بسیار تأثیر دارد. اگر تا کنون برای کاشت ایمپلنت خود اقدامی نکرده‌اید، در انتخاب متخصص ایمپلنت نهایت حساسیت و دقت را به کار ببرید.

درمان بیماری‌های پریودنتال و سلامت استخوان فک عامل مهم دیگری برای جلوگیری از افتادن روکش ایمپلنت است. عدم درمان بیماری‌های لثه موجب عدم جوش خوردن صحیح پایه ایمپلنت و عدم تثبیت روکش ایمپلنت می‌شود.همچنین احتمال افتادن روکش ایمپلنت را در مدت زمان کوتاهی پس از نصب افزایش می‌دهد.

انجام مراقبت‌های لازم پس از کاشت ایمپلنت بسیار ضروری است. چراکه داشتن ایمپلنتی مادام العمر مانند دندانهای اصلی نیاز به مراقبت دارد. پس از کاشت ایمپلنت برای جلوگیری از افتادن آن دو نکته مهم رعایت بهداشت دهان و نجویدن غذاهای سفت‌وسخت را به‌طورجدی رعایت کنید.

علت افتادن روکش ایمپلنت

دانستن دلایل افتادن روکش ایمپلنت در انجام مراقبت‌های لازم برای پیشگیری از افتادن آن کمک می‌کند. حال علت‌های افتادن روکش دندان را با شما در میان می‌گذاریم:

  • عدم تناسب اجزای ایمپلنت
  • پری ایمپلنت
  • عادت به دندان قروچه
  • استعمال دخانیات
  • التهاب لثه
  • دیابت کنترل نشده
  • عدم مهارت کافی دندان‌پزشک متخصص در نصب روکش

علائم و نشانه‌های شل شدن و افتادن روکش ایمپلنت

درصورتی‌که علائم زیر را مشاهده کردید در اسرع وقت به دندان‌پزشک خود مراجعه فرمایید. تا در صورت لق شدن روکش ایمپلنت تدابیر لازم را انجام دهد.

  • تغییر رنگ بافت لثه در اطراف ایمپلنت
  • احساس درد در هنگام جویدن غذا
  • خونریزی لثه اطراف ایمپلنت
  • احساس تکان خوردن و لق بودن روکش ایمپلنت

سخن پایانی

نصب مجدد روکش ایمپلنت در صورتی که پیچ ایمپلنت شل نشده باشد در یک جلسه انجام می‌شود. اما در صورتی که پس از افتادن روکش ایمپلنت پایه آن نیز شل شود، ابتدا باید فیکسچر تثبیت شود و سپس روکش را بر روی آن نصب نمود.

رعایت بهداشت دهان در زمانی که تاج ایمپلنت افتاده است ضروری است چراکه از بروز مشکلاتی مانند عفونت کردن محل ایمپلنت جلوگیری می‌شود.

پس از افتادن ایمپلنت بدون آن که اقدام دیگری انجام دهید کافی است یک نوبت از دندان‌پزشک خود برای نصب مجدد آن رزرو کنید.

استفاده از متریال باکیفیت و روش‌های به روز دقیق مانند ایمپلنت دیجیتال ، احتمال افتادن روکش ایمپلنت و لق شدن پیچ ایمپلنت کاهش می یابد.

منبع: دکتر سیما

این مطلب دارد بدون نظر

یک نظر بدهید